Už třetí den v kuse se zabýváme přerodem kompletní nabídky automobilky Toyota, představené v rámci právě probíhajícího tokijského veletrhu mobility. Ve středu jsme se bavili o tom, že samotná Toyota bude v rámci nového sloganu To You, Toyota nabízet auta pro radost zákazníkům, upravená podle potřeb jednotlivých trhů. Ve čtvrtek jsme zase řešili změny u Lexusu, jenž pro svůj nový slogan Discover bude mnohem víc objevovat možnosti osobní, luxusní a zážitkové přepravy.
Dnes popis změn ukončíme tou nejvybranější třešničkou na dortu pro největší labužníky — Toyotou Century. Možná ji neznáte, protože u nás na silnici ji prakticky vůbec nevídáme (což mi ale nezabránilo ji kdysi otestovat – tento článek si můžete přečíst zde). Pokud je to váš případ, vězte, že se jedná o velepřepychovou limuzínu pro ty nejdůležitější z důležitých, kterým už téměř šedesát let přináší japonské pojetí nejvyššího luxusu, mířícího ještě nad značku Lexus.
Před dvěma lety se však stalo něco nevídaného. Dosud nedotknutelný automobil, který šest dekád vyznával podobné, mimořádně elegantní tvary dlouhého sedanu, dostal moderního bratra v podobě velkého luxusního SUV. To byla nečekaná revoluce, která naznačila, že Toyota má se jménem Century nejspíš nějaké větší plány.
A vida, je to pravda! Právě tyto plány byly představeny v rámci probíhající výstavy ve zmíněné japonské metropoli — a ano, jsou… větší. Toyota Century se totiž zbaví názvu mateřské automobilky a stane se z ní unikátní, zcela svébytná automobilová značka Century. Tak to na tiskové konferenci vyložil Akio Toyoda, předseda představenstva celého korporátu.
Stane se tak v rámci dalšího nového sloganu: One of One, v překladu „Jediný svého druhu“. Nové Century prý nebude jen další značkou v rámci koncernu Toyota Motor Corporation. Výrobce z ní chce vypěstovat jméno, které ponese ducha Japonska – jeho hrdost – do celého světa. Bude symbolizovat naprostý vrchol umu země vycházejícího slunce.
Což o to, něco podobného už Toyota Century dělala i dřív. Jenže tenkrát to bylo auto určené téměř výhradně domácímu publiku, zatímco jako samostatná značka by Century, pochopil-li jsem Akiova slova správně, měla zamířit i na zahraniční trhy. Navíc pod hlavičkou Toyoty na to mohla být víceméně sama, však menších vozidel pod sebou měla dost, zatímco ve vlastní režii musí nabídnout víc. Jedna limuzína, byť nedávno doplněná o SUV, vážně nestačí, nemyslíte?
Nebudu vás napínat, je tomu tak. Přesně toto nastiňuje luxusně pojatý stánek na tokijském výstavišti, ukazující budoucnost této nové značky. Kromě původní limuzíny a již prodávaného SUV se zde předvádí hned trojice zcela nových Century, každé v jiné fázi své životní dráhy – od příkladu prakticky reality přes designové cvičení až po koncept.
Oním reálným kouskem je černé Century SUV Tailor Made. Tento model ukazuje, že značka, po vzoru své nejbližší konkurence, umožňuje široké možnosti individualizace vozu. Součástí této nabídky jsou unikátní, na přání zákazníka namíchané laky „Kiwami Line“ s až šedesáti vrstvami, ručně vyřezávané logo automobilky v podobě ptáka Fénixe nebo třeba široká nabídka interiérových materiálů pro čalounění a dekory.
Druhým modelem je bílé Century GRMN (Gazoo Racing, Masters of Nürburgring), naznačující možnou podobu sportovní verze tradičního sedanu, určené pro klienty, kteří by chtěli svou Century i řídit, ne se v ní jen nechat vozit. Zatím se jedná pouze o „zkoumání terénu“, vzešlé z upravené Century, kterou vlastní přímo pan Toyoda, ale pokud se ukáže, že by klienti měli zájem, možná i ona se dostane do nabídky.
Nejzajímavějším autem je nicméně červený koncept zcela nové karoserie, pojmenovaný Century Coupé. Vychází z modelu SUV, ale naděluje mu dnes tak populární splývavou záď a mohutné proporce, čímž má soupeřit především s Bentley Continental GT a Rolls-Royce Wraith, popřípadě Spectre. Na základě snahy o unikátnost však samozřejmě nemá být jejich asijskou kopií. Bude si držet vlastní, už zmíněné japonské pojetí luxusu.
Auto tím pádem nabízí stylové a přitom praktické posuvné dveře, dotykové displeje přímo u volantu pro usnadnění ovládání nebo unikátní uspořádání interiéru s chybějícím sedadlem předního spolujezdce a naopak elektricky výsuvným zadním prezidentským křeslem pro zajištění maximálního prostoru a komfortu. Snahou bylo zajistit ten nejlepší možný jízdní zážitek, ať už se majitel bude chtít přepravovat sám, nebo se šoférem.
Ano, jak už padlo u článků o Toyotě a Lexusu, i tady se, snad s výjimkou na míru dělané Century SUV Tailor Made, jedná jen o vhledy do „dní příštích“. Žádné produkční auto ukázáno nebylo. Ale už víme, že Century bude nově samostatné, a v takovém případě se dá očekávat, že minimálně jedna z představených vizí se opravdu brzy začne vyrábět. Tak se nechme překvapit.
Co si o rozhodnutí, že se z Toyoty Century stane samostatná značka Century, myslíte vy? Jak se vám líbí Century Coupé? Co říkáte na Century GRMN? Zamlouvá se vám nápad na unikátní Century Tailor Made? A jaké myšlenky se vám honí hlavou nad celkovou změnou směřování Toyota Motor Corporation a všech jejích značek? Dejte vědět v diskuzi.







































st.paul
31. 10. 2025, 07:39V histórii a nie len tej automobilovej je často vidieť prienik určitých vlastností konkrétneho národa do jeho výrobkov. V prípade Japoncov je to jednoznačne obrovská porcia nefalšovanej hrdosti. Toyota v prípade Lexusu dokázala konkurovať tým najlepším, Century mieri ešte vyššie. Otázka je, či je na trhu dosť odvážnych zákazníkov. Hlavne v EU je klientela v tejto triede dosť konzervatívna. Treba ale povedať aj to, že trh EU je čím ďalej tým bezvýznamnejší.