Zamyslíme-li se nad Rolls-Roycem Phantom, jedná se vlastně o velmi fascinující vůz. Pokračovatel modelové řady, která na svět vyjela poprvé v roce 1925, se objevil v roce 2003 a šlo o první Rolls-Royce pod taktovkou BMW. Třináct let staré modely aut působí běžně na moderním trhu poněkud prehistorickým dojmem, ale impozantní Phantom z pera Iana Camerona nezestárnul za dobu svého působení ani o den.
A to není všechno, čím je vlajková loď britského Rolls-Royce výjimečná. Vezměte v potaz, že pod Phantomem stojí ještě „levný“ model značky v podobě Ghostu, jehož technika je vypůjčená z BMW řady 7. Taková sedmička je vcelku pořádný kus auta, ne? Phantom je oproti Ghostu o dalších 40 centimetrů delší a na délku měří 5.8 metru… To je v zásadě tolik, kolik běžně mají americké full-size pick-upy. Podotýkám, že se bavíme o verzi se standardním rozvorem, ta s prodlouženým rozvorem už těsně přesahuje 6 metrů.
Impozantní vůz zasluhuje samozřejmě impozantní motor. Dvanáctiválec o objemu 6.75 litru, nabízející výkon 460 koní, je vskutku důstojnou jednotkou, ale faktem je, že původně měl být agregát ještě výrazně větší. BMW prapůvodně chtělo, aby Phantom jakožto ultimativní silniční koráb využíval obrovský šestnáctiválec o objemu 9 litrů. Trochu škoda, že vývojové oddělení nakonec cuklo zpátky a pod kapotou skončil „jen“ dvanáctiválec.
Zpět ovšem k současnosti a k vůbec poslednímu sedmičkovému Phantomu, který opustil továrnu v britském Goodwoodu. Jedná se o model s prodlouženým rozvorem, určený nejmenovanému sběrateli. Ten si specificky poslední kus objednal již dlouho dopředu.
Konfigurace auta je britsky vkusná. Tmavě modrý vůz je do určité míry inspirován loďmi ze třicátých let minulého století, takže na bílých sedadlech najdeme grafiku evokující vlny na moři. Hezkým detailem jsou palubní mechanické hodiny s otočnou lunetou s časovými pásmy. Malinko kýčovitě mohou naopak působit intarzie s námořní tématikou na dřevěných dekorech. Ale to už je o preferencích jednotlivce.
No a na závěr ještě jedna dobrá zpráva. „Sedmičkový“ Phantom sice končí, ovšem ve vývoji už je další, osmá generace, která se představí letos. Optimisté mluví dokonce o tom, že jí spatříme již příští měsíc na ženevském autosalonu. Oproti současnému Phantomu by měl ten nový zhubnout spoustu kilogramů a na velkorysé palubě nabídnout další hromadu komfortu navíc. A dvanáctiválec pod kapotou? Ten jen tak nezmizí…
01. února 2017, 19:24
0
Nezapomenu, když jsem to auto poprvé viděl naživo. Bylo to v Londýně v poměrně luxusní čtvrti. U chodníku stálo....to se nedá popsat. Něco jako kdyby tam najednou přistála letadlová loď. I místní se zastavovali a němě zírali. Dnes už to asi takový rozruch nevyvolá, ale tehdy to byl neskutečný kus auta.
01. února 2017, 20:03
0
tak ja mám podobnú skúsenosť, keď som to auto videl prvýkrát po predstavení v článkoch v tlači alebo na nete môžem povedať že vtedy ma napadlo jedno, ,,nevzľadná obluda" postupom času som si začal zvykať a stretával som ho už aj na cestách. No môj obdiv si získal až keď pred jedným hotelom som ho videl v obkľúčení ,,S classe a Maybachom" tí dvaja pri Phantomovi vyzerali asi ako krčiaci sa pudlík pri doge :D
Idem mu vzdať minútu ticha....
....a teším sa na nástupcu ;)
02. února 2017, 09:30
0
Poprve jsem "to" videl v cernem matu s prelepenymi logy a tusim Lucemburskymi cervenymi znackami na sjezdu k Barandaku. Okamzite jsem si to chtel vyfotit-v tu chvili zacal ridic uplne blaznit a ujizdet... v kolone :-) Nicmene o fotky nikdo nemel zajem, pac pry tehdy noveho rolse nikdo necekal. Jak jsem se divil, kdyz byl cca pul roku pote ohlasen a nasledne predstaven.