Ačkoliv bylo představeno již v listopadu 2022, nové Volvo EX90 vstoupilo na evropské trhy až na přelomu roků 2024/2025. Čekání na něj se sice vyplatilo, jak jsme si probrali třeba tady nebo tady, protože se opravdu jedná o velmi dobré auto a naprosto skvělé moderní Volvo, ale nedá se svítit, voda plyne, roky běží a vývoj, zvlášť na poli bateriových elektromobilů, letí dopředu jako střelený.
Proto se může dost dobře stát, že i auto, které existuje teprve tři roky a prodává se sotva jeden, už může mírně… zastarávat. A platí to dvojnásob, jedná-li se, jako v případě EX90, o vlajkovou loď celé automobilky. Výrobce se tedy rozhodl neponechat nic náhodě a už po takto krátké době přišel s modernizací. Pro modelový rok 2026 Volvo EX90 tím pádem přináší hned tři důležité úpravy.
Tou první je upgradované výpočetní jádro, jež se posunulo na duální konfiguraci NVIDIA DRIVE AGX Orin. EX90 tak nyní bude disponovat výpočetním výkonem až pět set bilionů operací za sekundu, což mu umožní prostřednictvím dat, softwaru a umělé inteligence posunout bezpečnost a výkon na další úroveň.
Nové jádro ovlivní zejména systém propojené bezpečnosti Connected Safety, který s předstihem upozorňuje na kluzkou vozovku, zapnutí výstražných světel či dopravní nehodu u vozidel na trase před vozem, a také automatickou funkci e-call, která je integrována spolu s asistentem automatického zastavení vozu na krajnici, pokud řidič nereaguje na varování, třeba z důvodu náhlé indispozice. Z komfortních funkcí přidává nově i příčně parkujícího asistenta. Tento upgrade jádra mimochodem dostanou i majitelé starších EX90 v rámci servisní péče.
Abychom ale nebyli opět podezřelí, že jsme se z Autíčkáře.cz stali Ajťákem.cz, probereme si i o něco automobilovější úpravu: novou 800V elektrickou architekturu. Oproti starší 400V verzi při nabíjení generuje méně tepla, což celý proces nabíjení urychluje. Ve spojení s vylepšeným softwarem pro řízení baterie tak lze nově během pouhých 10 minut prodloužit dojezd až o 250 km. To bude znát!
Pro fanoušky motorismu je však nejzajímavějším faktem, že auto díky této změně poskytuje o kapku vyšší výkon (číslo jsme se však nedozvěděli) a tím i ještě o něco málo lépe zrychluje. Ne že by to potřebovalo, ale víte co – porážet všelijaké sporťáky na semaforu je těžší a těžší, už se také elektrifikují. V neposlední řadě je výhodou přechodu na tuto technologii i menší spotřeba materiálů a snížení hmotnosti baterie i elektrických motorů.
Nicméně tou pravděpodobně fyzicky nejviditelnější změnou je instalace elektrochromatické panoramatické střechy, která byla poprvé představena u nedávno uvedeného Volva ES90. Tato nová střecha umožňuje upravovat průhlednost skla, díky čemuž lze jen stisknutím tlačítka snížit oslňování ostrým slunečním světlem nebo naopak, třeba pro radost, jeho paprsky do interiéru pustit.
Takové jsou změny Volva EX90 pro modelový rok 2026. Jak vidíte, nejedná se zrovna o velké revoluce (byť minimálně u té 800V architektury bychom se mohli dohadovat). Ale v době, kdy většinu zákazníků víc zajímá výpočetní výkon počítačových střev vozu než ten, který přenese na kola, kdy je rychlejší dobíjení důležitější než rychlejší projetí zatáčkou a kdy prosklené střechy u zájemců trvale porážejí ty plátěné shrnovací, se jedná o změny vítané. Holt, taková je doba. Tak velké Volvo, ať se daří!
Co si o těchto úpravách, zvlášť s přihlédnutím k faktu, že se první kousky EX90 ještě ani pořádně neohřály u svých nových majitelů, myslíte vy? Je takový krok uspěchaný, či naopak nutný pro udržení konkurenceschopnosti? Nebo jste dokonce čekali mnohem víc? Dejte vědět v diskusi.



















Ondřej Tyleček
24. 9. 2025, 15:20Výkon je v konfigurátoru, nejsilnější verze má 680 koní, stejně jako ES90.