logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Dodávkář, Recenze & testy

Volkswagen Crafter: Dobrá pracovní dodávka s českým překvapením uvnitř

Craftera asi znáte jako solidní pracovní dodávku. Z takových aut jde sice postavit autobus, ale většinou je to kompromisní. Ale co když se toho ujme česká firma?

Historie dnes testovaného Craftera začíná už v roce 1975, kdy se objevila první velká dodávka Volkswagen. Model LT, což znamená "Lasten-Transporter" (přepravník nákladů), byl vyvinutý jako přímá konkurence Mercedesu T2. Šlo o vůz s přepravní kapacitou náklaďáku, ale jízdními vlastnostmi dodávky. Dnes už to tak nevynikne, ale v sedmdesátých letech byly vozy o dost menší, vzpomeňme na velikost tehdejšího Transportera, nebo naší domácí Škody 1203, krabicoidní první LT tedy platilo za opravdu velký vůz. 

Další generaci už uvedli němečtí konkurenti společně – druhé LT a první Sprinter sdílely společný základ. A stejně to bylo i u prvního Craftera, který přišel na trh v roce 2006. S postupem času však Volkswagen začal pracovat na vývoji samostatné modelové řady a v roce 2017 představil novou, druhou generaci Crafteru, tentokrát již kompletně vyvinutou a vyráběnou pod vlastní značkou, v továrně ve městě Września v Polsku.

foto:autickar.cz

Jak už to u dodávek bývá, není stran designu moc co popisovat. Crafter je hranatý a bílý, líbí se mi, že Volkswagen nepodlehl pokušení a nesnažil se na nekomplikované tvary za každou cenu napasovat nějaké originální křivky. Letošní facelift Fiatu Ducato budiž živoucí připomínkou toho, že to není dobrý nápad. Crafter je vcelku důstojně obyčejný, drží si klasickou volkswagenovskou masku s třemi výraznými vodorovnými lamelami, přidává pár decentních prolisů na kapotě a to je vše. Okouká se sice vcelku rychle, ale alespoň je nadčasový. Zkrátka Volkswagen ve své nejlepší formě. Designový princip trojkového Golfa aplikovaný na dodávku. 

Když už jsem to nakousnul – zatímco osobní vozy značky poslední dobou míří mezi subprémii, dodávky si pořád drží cenově i zpracováním příjemnou lidovost a festovnost, kterou si pamatuji ze starších Volkswagenů. Ačkoli jde o užitkáč, v interiéru nic nevrže a neskřípe, ergonomie je příkladná a naprosto nezáludná a sice tu nejsou žádné ozdoby, barevná světélka, ani dekorační lištičky, ale plastová přístrojovka vyvedená v monochromatických odstínech černo-šedo-bílé lícuje a drží a mám z ní pocit, že stejně tak bude lícovat a držet i za patnáct let. foto:autickar.cz

Bylo mi tu zkrátka dobře. Dodávky narozdíl od osobáků zkrátka zdaleka tak rychle nepodléhají módním vlnám a působí díky tomu mnohem vytříbenějším dojmem. Jasně, plastikový volant bez koženého obšití a úplně obyčejná jednobarevná řadička působí možná trochu laciným dojmem, ale po týdnu každodenního používání na ně nemohu říci špatného slova. Prostě fungují. Při a po střední škole jsem strávil docela dost času jako pomocník na stavbách a vzpomínám si na to, že čím luxusnější auto měl ten který řemeslník jako pracovní, tím vypadalo vevnitř hůře. Právě takto jednoduché plastikové interiéry stačilo vyfoukat fukarem nebo kompresorem a případně otřít hadrem a vypadaly skoro jak nové. Ale různé měkčené a kožené vnitřky plné okrasných lištiček a vysokých koberečků se časem změnily v nevyčistitelný slepenec mastného prachu a hnusu. Crafter od vás nebude vyžadovat nijak přehnanou péči, i tak ale budete cestovat vcelku důstojně a to se cení. 

Tohle konkrétní auto bylo vybavené vestavbou od firmy Sicar – možná je znáte z cedulek na sanitních vozech, právě vestavby pro integrovaný záchranný systém tvoří velkou část jejich portfolia. Umí ale i jiné zajímavé kousky. Tady se postarali o velice důslednou izolaci nákladového prostoru – a to jak tepelnou tak protihlukovou – dodatečnou montáž ozvučení pro vzadu usazené pasažéry, přídavné osvětlení a osadili sem šestici velice pohodlných křesel ne nepodobných těm, která používají luxusní zájezdové autobusy. Můžete je volně posouvat v kolejnicích v podlaze a stavět do nejrůznějších konfigurací – namátkou jsem vyzkoušel 2-2-2 s uličkou po straně, nebo styl vlakového kupé s dvěma “trojkami” proti sobě.

foto:autickar.cz

Jde rozhodně o mnohem propracovanější a dotaženější vestavbu, než kterou disponoval nedávno testovaný Sprinter Tourer – ten se nedostatečnou tepelnou izolaci sice snažil dohnat obří klimatizační jednotkou na střeše, hluk a nepohodlné sedačky ale příliš dojmu nezanechaly. Sicar to umí mnohem líp a kupodivu to není ani zas tak drahé, kompletní přestavba z holého užitkáče v komplet osvětlený, ozvučený a zaizolovaný pokojíček se šesti křesly, novou podlahou a obložením stěn a stropu a zatónovanými okny, navíc doplněný o silné diodové vnější osvětlení na bocích a vzadu stojí jen lehce přes 250 tisíc bez daně.

Testovaný vůz poháněl dvoulitrový diesel o výkonu 130 kilowattů spřažený se šestistupňovým manuálem. Osobně bych si vůz raději nakonfiguroval s automatem, i když chápu, že cenový rozdíl zhruba sedmdesáti tisíc korun je celkem pádný argument pro to si raději řadit sám. Naopak velice příznivě je ale u Volkswagenu nastavený příplatek za pohon všech kol, v testovaném voze navíc doplněný o mechanickou uzávěrku diferenciálu. Čtyřkolka se u velkých dodávek občas opravdu hodí, obvzláště chystáte-li se s nimi jezdit po stavbách a dalších místech s nezpevněným povrchem. Nenaloženým zadokolkám často stačí mírný blátivý svah a jen bezmocně hrabou kolečky. Za pohon všech kol u Volkswagenu připlácíte v porovnání s konkurencí velmi rozumných 130 tisíc, dalších 19 pak stojí ona uzávěrka. 

foto:autickar.cz

Stran jízdního projevu nečekejte nic výjimečného. V dnešní době se už většina moderních dodávek řídí jako velký osobák a ani Crafter není výjimkou. Volant je dost svisle, takže není třeba sedět úplně židlovitě a protože jsou všechny ovládací prvky příjemně po ruce, nemusíte se na sedačce nijak zvlášť vrtět. Oproti konkurenci zde překvapí jen trochu delší “čumák”, respektive jinak koncipované rozvržení prostoru vpředu. Pokud jste podobně jako já z jiných dodávek jezdit spodní hranou předního skla skoro až k překážce, je dobré na to pamatovat. Když si na tvar kabiny ale zvyknete, je to velice přehledné a nezáludné řešení. A také to lépe vypadá, myslím.

Speciální pochvalu si ale tento konkrétní vůz zaslouží za příkladnou hlukovou izolaci. Snad za to mohla ta nástavba od Sicaru, nicméně takto příjemně tichou velkou dodávku jsem ještě neřídil.

foto:autickar.cz

Verdikt

Crafter je užitkový Volkswagen jak se patří. Ergonomicky povedený, nijak ztřeštěně trendy, ale za to skvělý v roli efektivního pracovního nástroje. Potěšil mě cenově dostupnou čtyřkolkou a přehledným interiérem, který toho dost vydrží a nepůsobí lacině. Trochu mě překvapil celkem vysoký příplatek za automatickou převodovku, manuál tu sice není špatný, ale v dodávce mi (kromě úspory na nákupní ceně) moc smysl nedává. 

Vestavba od Sicaru je bez přehánění výborná řemeslná práce, její odhlučnění a tepelná izolace společně se skvělými a šikovně variabilními sedačkami pozvedla celé auto o třídu výš. Ukazuje se, že obzvláště u primárně užitkových vozů, není vůbec špatný nápad svěřit přestavbu na osobák externímu specialistovi. Obzvláště uvážíme-li velice příznivou cenu. 

Technické údaje

Motor:  Přeplňovaný vznětový čtyřválec 1968 ccm
Výkon: 130 kW (170 koní)
Pohon: 4motion
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba – kombinovaná (WLTP): 9,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 11,0 l/100 km
Základní cena modelu: 845 790,-Kč vč. DPH 
Vestavba: SICAR spol. s r.o. Masojedy 
Cena 306 263 vč. DPH obsahuje:
– LED osvětlení boků (4x modul) a prostoru za vozidlem (2x modul) ovladatelné z místa řidiče
– LED osvětlení nástupního prostoru ve vozidle
– zateplení a odhlučnění
– obložení interiéru vč. stropnice
– podlaha protiskluzová Altro s penízkovými lištami
– Komfortní sedadla s pásy, polohovatelná 6x 
– Tónování skel
– Vypínatelné Ozvučení prostoru pro cestující

foto:autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte