načítám data...

Toyota Proace Nomad Wanderer: Promyšlená a dostupná

Léto je tady a tak je na čase vyrazit s Dodávkářem do kempu!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Kempovací dodávky jsou super. Ve všední den zastanou funkci normálního rodinného vozu, o víkendu s nimi můžete vyrazit za dobrodružstvím. Mají jen jednu malou vadu. Většinou jsou totiž příšerně drahé. Takové Marco Polo s luxusní kuchyňkou a efektními skrytými led pásky u dřevěné podlahy je sice krásná věc, ale pořád je to modelově deset let stará dodávka za dva a půl milionu. A velice podobné je to i s Volkswagenem a jeho Californií. 

Existuje samozřejmě ještě kompromisní řešení ve formě různých unifikovaných vestaveb do jinak vcelku normálních aut, ale z vlastní zkušenosti vím, že mívají dvě zásadní chyby. Tou první je absence vyklápěcí ložnice pod střechou, což zásadně snižuje využitelnost prostoru a tou druhou fakt, že i když se Egoé snaží (a Ququq na to ostentativně kašle), jízda s vestavbou připomíná zvukovým projevem stěhování příborníku a následná úprava z cestovní na spací konfiguraci vozu zase stavbu skříně z IKEA. 

Proace Verso s vestavbou právě od české firmy Egoé už koneckonců dříve otestoval František a ačkoli se mu vůz vcelku líbil, právě směrem ke kempovacímu vybavení měl pár připomínek. A i když to pravděpodobně nebylo kvůli jeho článku (i když kdo ví, že?), Toyota se na tyhle malé nepříjemnosti zaměřila a loni ukázala světu model Nomad Wanderer, který většinu problémů levných obytňáků velmi zajímavě a efektivně řeší, ale přesto nestojí jako byt ve Valašském Meziříčí.

Nejvýraznějším prvkem Nomáda je bezpochyby střešní výklopný stan od výrobce Fullvans. Jeho zpracování a konstrukce je naprosto srovnatelné s výše jmenovanou “prémiovou” konkurencí, rozkládá i skládá se velice snadno, těsní na jedničku, za jízdy otravně nepíská ani jinak neznepříjemňuje život. Matrace v něm je měkká a dvojici dospěláků poskytne opravdu královské ležení. 

Další dvojice dospělých spáčů, případně tři děti, se pak může rozvalovat na skládací matraci nad zadními sedadly a v kufru. I tady je ležení dost dlouhé a široké. Líbí se mi, jak je jeho příprava snadná – je třeba jen vysunout jednu desku umístěnou v zadní vestavbě – žádné nožičky ani pomocné rošty, stačí jen chytit madlo a zatáhnout a pak už jen rozložit matraci. To v téhle kategorii rozhodně není standard. 

Moc dobře je zpracovaný i druhý konec vestavby, kde pod otevřeným víkem zavazadelníku najdeme pěkně vybavenou kuchyň. Máme tu indukční vařič, velkou ledničku, dřez s tekoucí vodou (kanystry 20 l na čistou a 20 l na odpadní vodu jsou schované pod umyvadlem, kromě toho je tu i větší padesátilitrový s ruční sprchou) a dostatek úložných prostor. 

Elektrické spotřebiče jsou napájené ze samostatné baterie, takže se při jejich používání není třeba bát toho, že byste ráno nenastartovali. Přidaný akumulátor se nabíjí mimo jiné i ze střešního solárního panelu, napájí LEDkové osvětlení (4x LED pásek v hlinikové liště u stropu) a jsou z ní rozvedené USB nabíječky v zavazadelníku a u zadních sedaček a také dvě klasické zásuvky na 230 V.

Jako jídelna může sloužit prostor pod rozlehlou markýzou od Thule, v případě nepřízně počasí lze namontovat vcelku bytelný stolek i před druhou řadu sedadel. Tady mě ale trochu mrzí nemožnost otočení předních křesel o 180 stupňů, aby si i mohla celá cestující rodinka posedět kolem stolu i v teple vozu. O ono zmíněné teplo se tu, jen tak mimochodem, stará nezávislé naftové topení umístěné pod sedadlem spolujezdce. 

Samotný základ tohoto kempingového speciálu, Toyotu Proace Verso s dvoulitrovým nafťákem, asi nemusím nijak zvlášť představovat. Jde o starou známou Peugeoto-Opelo-Citroeno-Fiato-Toyotí dodávku, nicméně už jen tuhle japonskou verzi si dneska můžete pořídit s osvědčeným spalovákem – všechny ostatní sesterské modely se v osobních verzích nabízejí už jen jako elektromobily. Nad nesmyslností tohoto rozhodnutí jsme se pozastavovali už mnohokrát, tak to nebudeme zbytečně rozmazávat. 

Jízdně se Nomad nijak neliší od běžné osobní verze, spotřeba je srovnatelná, možná o nějakou desetinku vyšší, ale nijak zásadně. Dokonce ani instalované terénní pneumatiky nijak zvlášť neovlivnily pohodový pocit z jízdy a i když jsem se toho ze začátku trochu obával, nešel od nich žádný znatelnější hluk. Vůbec největší radost mi ale dělalo utlumení kempovací vestavby. Jak už jsem psal, tyhle bedny plné šuplíků většinou zní jako když stěhujete hromadu šrotu v plechovém stavebním kolečku a na hrbolech poskakují a rezonují o díly vnitřního obložení vozu. Tady je ale všechno výborně odtlumené a přidělané tak, aby se to ani nehnulo. Vzhledem k důkladnějšímu ukotvení je tak trochu složitější vestavbu z auta vyndat ven a dát zpět, ale za klid na cestách to rozhodně stojí.

Verdikt

Tohle už není jen osobní dodávka s překližkovou bedýnkou a kusem molitanu v kufru, ale plnohodnotný kempovací vůz. Na fotkách vidíte verzi vyšperkovanou snad všemi dostupnými příplatky, cena vozu jen lehce přelezla milion a půl. Možná si říkáte, že je to i tak spousta peněz, ale uvědomte si, že základní cena toho nejobyčejnějšího Proace Verso činí v současné době 1 125 300 Kč a tohle je prakticky, až na elektrické šoupačky, v plné výbavě. Příplatek za propracovanou přestavbu tak není nijak astronomický. Jasně, pořád tu nenajdete podlahy z imitace ořechového dřeva, jako v Mercedesu, ale také to celé stojí o milion méně, přitom co do použitelnosti si Toyota s “hvězdou” nijak nezadá. Dokonce si troufnu říct, že šíří výbavy a promyšleností naopak konkurenci v lecčem válcuje. Hledáte-li univerzální rodinně-obytné auto, Toyota by vám rozhodně neměla utéct. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový vznětový čtyřválec 1997 ccm
Výkon: 130 kW (177 koní) ve 3 750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,1 s 
Průměrná spotřeba (udaná): 6,4 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 8,1l/100 km
Základní cena modelu: 1 125 300,- Kč
Cena testovaného vozu:  1 523 372,- Kč
Cena vybraných prvků výbavy:
 – Set Fullvans basic (výklopný střešní stan, matrace, kryt střechy): 226 700,- Kč
 – Dodatečná baterie a elektroinstalace: 16 800,- Kč
 – Nezávislé topení: 22 400,- Kč
 – Vestavba s kuchyní: 61 600,- Kč 
 – Markýza Thule: 25 200,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem

Pontiac Grand Prix LJ 1979
Pontiac Grand Prix LJ

1979 rok výroby
136 koní výkon
5 000 ccm objem