logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Toyota Land Cruiser: To nejlepší z drsného offroadu i komfortního SUV

Pro jedny nepochopitelný relikt minulosti, pro druhé důkaz, že automobilový průmysl ještě není zcela zatracen. Toyota Land Cruiser oblékla robustní tradiční techniku do moderního hávu a výsledek je naprosto impozantní.

Minulý týden jste si na Autíčkáři mohli přečíst o hybridním benzinovém Land Cruiseru  i-Force Max, který Toyota do Česka oficiálně nedováží. Model je určen převážně pro americký trh a u nás je dostupný pouze jako individuální import u společnosti Dajbych 4x4, kde najdete i celou řadu dalších specialit, jež z našeho hřiště vyřadily převážně emisní normy. 

Land Cruiser, který si představíme dnes, beze všeho koupíte u běžného dealera Toyoty. To je samo o sobě malý zázrak. Nechci ani hádat, jaké množství hybridních Yarisů musí automobilka prodat, aby vykompenzovala impozantních 277 g oxidu uhličitého, které „lanďák“ vyprodukuje na jednom kilometru jízdy. Pro lepší představu – flotilový průměr, který se od letošního roku obejde bez pokuty, činí 93,6 g. Je více než jasné, že nad množstvím prodaných kusů bdí ostříží oko ekonomů, kteří průběžně počítají, aby v pravou chvíli prodej zastavili.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Ale dost fňukání – zatím je terénní legenda k dispozici pro všechny šťastlivce, kterým neschází ten správný obnos a mají pro mimořádné schopnosti auta využití. Popravdě si neumím představit, že by si Land Cruiser někdo pořídil s cílem flexit před mateřskou školkou nebo v Pařížské, jak je typické pro některé konkurenty. Terénní Toyota si totiž navzdory množství komfortních, až luxusních prvků i v roce 2025 zachovává houževnatého pracovního ducha a technický základ připravený na průjezd peklem. 

Evoluce, jak má být

Když jsem novou generaci před nějakým rokem a půl viděla poprvé na fotkách, byl to skutečný šok. V pozitivním slova smyslu. Design vyjadřuje všechno, co tvoří DNA Land Cruiseru už více než 70 let – odolnost, majestátnost a krásu, která následuje funkci jako stín. Ani dnešní lanďák neschovává svou náturu pod prvoplánově líbivou karoserii – z hlediska praktičnosti není lepšího tvaru než víceméně pravoúhlá škatule s minimálními převisy a bohatě prosklenou kabinou. Moderní svěžest přidávají opět pravoúhlá světla s Matrix technologií, efektní kola a umně vyvedené detaily. Všimněte si třeba, že přední nárazník je složen z několika segmentů, takže při lokálním poškození nemusíte měnit celý předek auta. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Abyste mohli obdivovat výbavu v kabině, musíte se nejprve vydrápat do sedačky. Bez nášlapného prahu a madla v A-sloupku by to věru nebylo nic snadného, protože posez je vyšší než u většiny velkých SUV. Zcela srovnatelný je ovšem komfort na palubě. Na mohutné kožené sedačce si pohoví i řidič nadstandardních rozměrů a svou pohodu ještě zvýší vyhříváním nebo ventilací. Pokud si připlatíte 200 tisíc za verzi Executive, budou mít stejné pohodlí i cestující vzadu. 

Království tlačítek a zásuvek

Místa je uvnitř dost a dost pro čtyři až pět lidí, 742 litrů zavazadlového prostoru jen tak nezaplníte. Však tu také může být instalována třetí řada sedaček buď v podobě lavice, nebo dvou samostatných seslí. Testované auto je nemělo, takže zůstal obří kufr, který vyhoví i rodině chorobných kramářů, případně nadšenému zahrádkáři či kutilovi. Mimochodem, zadní dveře se nově otevírají směrem nahoru, což je pro běžný provoz přece jen praktičtější, i když se tím pádem muselo rezervní kolo přesunout za zadní nápravu. Pro rychlejší přístup lze také otevřít pouze okénko pátých dveří.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Kokpit Land Cruiseru je doslova tlačítkovým rájem. Teplota, foukání, hlasitost audia, jízdní režimy, výhřev i chlazení sedaček, všechno má svůj dedikovaný čudlík, navíc dostatečně velký a jasně označený. Protože se počítá s tím, že vůz bude zdolávat dlouhé trasy, kabina je plná rozličných nabíjecích zásuvek a samozřejmě odkládacích prostor.

Nechybí klasická řadicí páka a kolem ní další hrst tlačítek věnovaná terénním funkcím. Bez displejů by se dneska žádné auto neobešlo, ale pro základní ovládání je zde v zásadě nepotřebujete. Digitální přístrojovka i centrální obrazovka mají prostředí podobné ostatním Toyotám a podobně také fungují – se všemi klady i zápory. K prvním patří jednoduchá logika a dobrá konektivita, ke druhým třeba zkratkový kvíz, který na vás čeká na displeji přístrojovky, když se rozhodnete povypínat povinné asistenty. 

Beze spěchu vpřed

„Evropský“ Land Cruiser pořídíte s jediným motorem, jímž je už dobře známý čtyřválcový  turbodiesel s objemem 2,8 litru, novinku představuje jen osmistupňová automatická převodovka. Po nastartování se ozve charakteristické naftové rachocení, kterému chvilku trvá, než se zklidní, do zavřené kabiny však hluk proniká jen minimálně a rozhodně nebude při jízdě obtěžovat, dokud na dálnici nepřekročíte zákonné limity. Vzdálené dunění zní navíc v tahu překvapivě charakterně, skoro jako by těch válců pod kapotou bylo víc. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

205 koní si musí poradit s hmotností 2,4 tuny a pro takovou práci je plemeno Shire rozhodně vhodnější než arabský plnokrevník. Rozjezdy jsou tedy patřičně rozvážné a na dosažení stovky auto potřebuje kolem 12 vteřin. Přesto dokáže na dálnici vyvinout neslušnou rychlost a okolní provoz rozhodně brzdit nebude, byť tato disciplína není jeho předním benefitem. Tím je tažná síla, která se nezalekne ani 3,5tunového přívěsu a kterou nadmíru oceníte při jízdě v terénu. 

Pro ni je Land Cruiser vybaven všemi myslitelnými parametry. Základ tvoří odolná rámová konstrukce a čtyřprvková tuhá zadní náprava, stálý pohon všech čtyř kol se stará o optimální trakci, kterou lze regulovat nastavováním systému Multi-Terrain Select.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Nechybí redukční převodovka, mezinápravová uzávěrka, uzávěrka zadní nápravy a už z minulé generace známý „offroadový tempomat“ Crawl Control, který udržuje nastavenou rychlost a nezadržitelně sune celý ten ocelový kolos přes kameny, větve a výmoly. Když dojde na nejhorší, můžete tlačítkem odpojit stabilizátor na přední nápravě a tak ještě zlepšit schopnost křížení – pokud tedy máte verzi Executive. Po přesáhnutí 30kilometrové rychlosti se stabilizátor opět zapojí. 

Pohodlí v lese i na silnici

Jak už to bývá, během testování bylo sucho jako na Sahaře, na práci pokročilých terénních hejblat tedy vůbec nedošlo. I z té tůňky se Land Cruiser elegantně vyhoupl jen se zapojením pomalé čtyřkolky. To jen potvrzuje dobře známou skutečnost, že limity auta se nacházejí daleko za limity řidiče a s většinou terénu, do nějž jste ochotni zajet s vozem za dva miliony, si bez problémů poradí automatika pohonu 4x4. Lesní a polní cesty mohutná Toyota zdolává se stejnou grácií jako jiné vozy asfalt a její bezstarostný projev nenechává prostor pro pochybnosti, že by si stejně sebejistě vedla i v místech, jimiž žádné cesty nevedou.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Ve chvíli, kdy necháte písek a kamení ve zpětném zrcátku, funguje Land Cruiser jako pohodové a nadmíru komfortní SUV. Kabina se nonšalantně pohupuje a nějaké výmoly či retardéry jako by neexistovaly. Narazí jen ten, kdo by zatoužil pokojného mastodonta nahnat do zatáček ve sportovním tempu. Přestože má Land Cruiser až neoffroadově přesné řízení, prudká změna směru vyvolá nepříjemný náklon a ani stáčivost nevyniká kdovíjakou ochotou. Dobře ti tak, pošetilý řidiči! Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest. Skutečná síla se nepotřebuje předvádět před ostatními. Koneckonců, až dotyčným ostatním nezbyde nic jiného než bezmocné točení kolečky, Land Cruiser pojede dál vstříc západu slunce. 

Verdikt

Pod krabicovitou kastlí, která s novou generací dostala ještě větší cool faktor, najdete staré známé auto. Fantastické auto. V silničním komfortu možná Land Cruiser sotva znatelně pokulhává za moderním Defenderem, dokáže však být luxusním SUV se všemi soudobými vymoženostmi. A když se musíte (či chcete) pohybovat v zapadlých končinách, kde se těžko dovoláte vybaveného servisu s pokročilou diagnostikou, nejspíš raději svěříte své pohodlí i bezpečí Toyotě. Vzhledem k tomu, co dokáže, je i ta nemalá cenovka naprosto pochopitelná. 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 755 cm3
Výkon: 204 koní (150 kW) 
Točivý moment: 500 Nm 
Převodovka: osmistupňový automat
Maximální rychlost: 175 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  12 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 9,6 – 10,2 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 10,8 l/100 km 
Nájezdový úhel vepředu: 31°
Nájezdový úhel vzadu: 17°
Přechodový úhel: 25°
Možnost bočního náklonu: 44°
Brodění: 700 mm
Základní cena – výbava Invincible: 1 990 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte