logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Toyota GR Supra Lightweight EVO: Zábava pro každou příležitost

Japonský výrobce se loučí se svým sportovním modelem. Tohle je jedna z limitek, které přicházejí na závěr.

Pátá generace Supry se začala vyrábět v roce 2019 a již tehdy přišla i první limitovaná edice modelu. S názvem si pro tentokrát moc výrobce nelámal hlavu a pojmenoval ji A90 Launch Edition. V Toyotě si dali předsevzetí, že by s každým rokem chtěli vydat nějakou speciální variaci modelu, což se povedlo. Díky tomu jsme si, ať už my jako evropský trh, či Japonsko a Spojené státy, měli možnost pořídit Supru s přízvisky Fuji Speedway, Jarama, GT4 100TH Edition Tribute, Lightweight Pack a další.

U Toyoty se pak rozhodli, že název Lightweight použijí znovu a jelikož jde svým způsobem o další vylepšení modelu, tak přidali přídomek „EVO“. Něco podobného jsme již zažili v minulosti u Lancie Delty či Mercedesu 190E.

Foto: se svolením, Toyota

Toto vše ale značí trošku pochmurnou skutečnost, byť v krásné podobě: Lightweight EVO a Final Edition jsou poslední speciální edice, které výrobce v rámci produkce této generace sportovního coupé nabídne. S příštím rokem totiž končí životní cyklus modelu a nám nezbývá než doufat, že se další ostré vozy z oddělení Gazzo Racing objeví v konfigurátorech, hlavně na našem evropském trhu. Přeci jenom nějaké náznaky, že vznikne i Supra MK6, tu jsou.

Jak už jsem psal ve svém předchozím článku o Supře Final Edition, na okruhu Parcmotor Castellolí jsme nezkoušeli jenom onu matně černou ultimátní limitku, ale zároveň i klasickou GR Supru, která tu byla hlavně pro srovnání, a rovněž i variaci Lightweight EVO, o které vám něco povím dnes.

Červená a karbon

Variantu Lighweight EVO byste asi na první letmý pohled od ostatních Super sestřiček nepoznali, tahle „hra“ je totiž založená na minimalistických detailech, které však krásně doplňují celek.

Vně vozu je to černý matný lak devatenáctipalcových disků, za kterými se skrývají rudé brzdiče s logem GR. Před předními koly se, vně blatníku, respektive předního nárazníku, nacházejí karbonové deflektory a to nejpodstatnější, vzadu přibyl decentní karbonový spoiler v podobě tzv. duck tailu, čímž záď Supry dostává dotaženější linie.

Foto: se svolením, Toyota

Foto: se svolením, Toyota

Vaše barva na této limitce může být jakákoliv, pokud chcete červenou, respektive odstín Toyota Prominence. Stále se jedná o sympaticky vyhlížející a pohledné sportovní coupé, oblých a osvalených tvarů. Vepředu najdete klasicky decentní spodní spliter, který ve stejném duchu podtrhují boční prahy, a vše je zakončeno vkusným difuzorem, z něhož ční dvě kruhové koncovky výfuku od Remusu. Nic není přehnaně velké, přesto jakoby auto pobízelo k tomu, že se tyhle věci mohou na jakékoliv Supře trochu víc přehnat. Myslím si, že i tohle byl záměr Toyoty – nechat otevřené dveře pro úpravce.

Pár detailů navíc i uvnitř

Stejná písnička v podobě několika drobných odlišností se odehrává i uvnitř vozu. V tomto případě dostaly sedačky novou vizáž – mechanický posuv, kombinaci kůže s alcantarou, kterou kontrastně doplňují červené bezpečnostní pásy, GR logo na hlavové opěrce a vše dolaďuje červenobílé prošívání. Druhou změnou je řadící páka, která dostala vkusné červené detaily.

Foto: se svolením, Toyota

Dál už se jedná čistě o klasickou Supru, ve které je sice lehce cítit vliv BMW, ať už jsou to kličky dveří, infotainment nebo jeho kruhový ovladač na středové konzoli, ale na první ani na druhý pohled to poznat není, a navíc „Who cares?“. Je to příjemné místo pro trávení vašich kratochvílí za volantem. Vše je na svém místě, tlačítka mají pěkný chod, materiály jsou příjemné na dotek, snad jenom ony sedačky by v tomto případě snesly trošku více bočního vedení. Za to ale standardní spolujezdcova sesle může nabízet i Isofix… rodinné auto!

Předpoklady k nepleše

Jak jsem psal ve svých řádcích o Supře Final Edition, pro naše vození na okruhu Parcmotor jsme měli zprvu klasickou GR Supru pro porovnání. Zatímco matně černá třísetkusová limitka dostala velkou porci výkonu navíc, zde, u Lightweight EVO, se v motorovém prostoru na nic nesahalo (krom výztuh jdoucí od náb tlumičů k čelní příčce), výkon třílitrového řadového šestiválce s twin-scroll turbem zůstal naprosto stejný, čili 250 kW (340 koní) a točivý moment rovných 500 Nm. I to je ale slušné, ne? 

Foto: se svolením, Toyota

Podle názvu „Lightweight“ tak člověk očekává, že tahle Supra bude odlehčena na váze. Oficiální hodnota není k dispozici, ale údajně by mělo být dole 50 kg. Což může pro některé být trochu na polemiku, jestli to s 1,5 tuny váhy vozu něco udělá. Já jsem ale zastáncem toho, že každé kilo se počítá.

Ve výsledku totiž platí, že hlavní gró vozu spočívá v něčem jiném – v podvozkových komponentech.

Toyota dala Supře Lightweight EVO navíc lepší přední brzdy, upravené tlumiče, posílený přední stabilizátor, nastavitelné odklony předních kol, zesílené výztuhy k zadní nápravě a optimalizované nastavení ESP.

Více jistoty, více zábavy

Omlouvám se těm, kteří již četli článek o Supře Final Edition, budu se opakovat.

Třílitrová GR Supra je sice sportovní vůz, avšak s lehkým nádechem Grand Toureru. Je to chyba? Rozhodně ne. Auto je díky tomu, v rámci mezí, příjemný společník pro každodenní použití, čemuž i krásně sekunduje celý interiér, který jsem popisoval výše.

Foto: se svolením, Toyota

Pokud vezmete Supru na okruhové ježdění nebo na ostřejší okreskový „Hoon“, dojdete k závěru, že je to permanentní zábava. Výkon stačí, twin-scroll turbo tahá snad v celém pásmu otáček, až si musíte dávat pozor, abyste včas řadili a netrefovali omezovač. Auto se nechává krásně vést tam, kam nasměřujete volant, aniž by mělo jakékoliv tendence k přetáčivosti nebo naopak vzít zatáčku po tečně ven. Navíc s každým podřazením si hnací soustava hodí vesele meziplyn, což je pro některé možná zbytečnost, ale v reálu jsem ještě nepotkal nikoho, kdo by z toho neměl radost.

Je tu však jeden háček, když začnete tuhle sportovní Toyotu v zatáčkách více tlačit, hnát ji do extrému, zjistíte, že se nepříjemně vrtí, zejména její zadní část. Je to snad v každé zatáčce a vše se násobí tím, o co jedete daným úsekem rychleji. Nemám jí to ale za zlé, a kdo ano, tak pro toho vznikla Lightweight EVO (nebo ona Final Edition).

Foto: se svolením, Toyota

Všechny úpravy zavěšení, které Toyota dala do vínku tomuto modelu, udělaly hodně. Neklid podvozku, především na zádi, z velké části vymizel, Supra krájí zatáčky jako kvalitní nůž domácí japonské produkce, tedy ostře, ale zároveň čistě a s klidem. Vše jde s jakousi větší lehkostí. Navíc upgrade brzd, který zahrnuje větší kotouče, umožňuje posunutí brzdného bodu o kousek dál, než jste byli doposud zvyklí. Vážně to funguje! Veškerá sranda a radost, kterou jste mohli zažít za volantem klasické GR Supry, je najednou o kus větší, pakliže jste se již už předtím nenabažili úplně do syta.

Jak to je i v případě GR Yarisu, Toyota naslouchá svým zákazníkům a podle toho dokáže vylepšit své modely. Přeci jenom, část úprav, o kterých zde píši, udělali na svých vozech už před časem majitelé „běžných“ variací.

Jediné, co vám může chybět, je troška výkonu v prudším stoupání na otevřenějším okruhu. To ale poznáte málokdy. Místo toho si spíš budete užívat minuty a hodiny zábavy, dokud vám nedojdou vlastní síly nebo autu palivo.

Jedno „drobné ale“

Pokud jste nyní nadšení z Toyoty GR Supru A90 Lightweight Evolution, jako jsem já, a již nyní žhavíte internetový katalog nebo přímo telefonní linku do nejbližšího dealerství Toyoty, tak vás zklamu. U nás si ji nekoupíte. České zastoupení Toyoty využilo všechny svoje „bony“ k tomu, aby se k nám dostaly čtyři kusy oné Final Edition, které byly okamžitě rozebrány.

Foto: se svolením, Toyota

Tak snad mi nikdo nevynadá za to, že tady o ní píšu, když je vlastně nedostupná. Třeba dotyčný na tuhle Supru časem narazí v inzerci a bude přitom vědět, o co jde a že stojí za to utratit ta eura navíc, aby měl z téhle Toyoty z dílen Gazoo Racing takovou radost, jako jsem měl já.

Verdikt

Lightweight EVO je takovým „kompromisem“ mezi klasickou třílitrovou Toyotou GR Supra a Toyotou GR Supra Final Edition. Vylepšený podvozek a zachování původního interiéru z něj dělají skvělý univerzál, kde jste schopni pohodlně absolvovat každodenní cestování a přitom se potom někde parádně svézt.

Auto je už v základu hravé a dravé, přesto má potenciál pro nabírání výkonu. Navíc v tomto případě vylepšený podvozek dělá skvěle svoji práci a ti šťastlivci, kteří si jí pořídí, si budou moci užít o kousek, nebo spíš o kus víc zábavy v už tak velmi zábavném autě.

Foto: se svolením, Toyota

Technické parametry

Motor: řadový šestiválec 3,0 l, twin-scroll turbo
Výkon: 250 kW (340 koní)
Točivý moment: 500 Nm 
Převodovka: 6 st., manuální
Pohon: Zadní (RWD)
Provozní hmotnost 1520 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení: 4,6 s 
Tabulková komb. spotřeba: 8,8 l/100 km
Základní cena modelu Dynamic (2,0 twin-scroll turbo): 1 375 000,- Kč
Základní cena modelu Executive  (3,0 twin-scroll turbo): 1 900 000,- Kč
Cena testovaného modelu Lightweight EVO: 1 981 277*,- Kč

*Přepočet ceny pro US trh, Lightweight EVO českou cenu nemá. Očekává se ale vyšší, přes 2 mil. Kč. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte