načítám data...

Stručná historie pohonu všech čtyř kol: Kdo byl první?

Dnes už si žádný chalupář neumí představit svou Octavii Scout bez pohonu všech čtyř kol. Ale kde to vlastně začalo? U Subaru rozhodně ne…

zobrazit celou galeriiHistorie: Stručná historie pohonu všech čtyř kol: Kdo byl první?

Jó, čtyřkolka, to je dobrý na zimu na hory a chalupu. Já bych snad jiný auto ani nechtěl.
– Neznámý člověk v hospodě

V dnešní době bereme pohon všech čtyř kol skoro jako samozřejmost, hlavně když tu máme všechny ty SUV, co dokážou brázdit skoro jakýkoli terén, pokud je ovšem vybetonovaný. Pojďme se ale podívat ho dávné historie, kde se to všechno vlastně vzalo. A bylo to dávno před Subaru…

Pohon všech čtyř kol se poprvé objevil ještě před samotným automobilovým průmyslem. V roce 1893 si Anglický konstruktér Bramah Joseph Diplock patentoval systém pohonu všech čtyř kol pro jeho parou poháněný parní automobil, či spíše parní traktor. Tři diferenciály, otáčení obou náprav, zní to skoro až moc moderně. V praxi byl použit přinejmenším jednou v kombinaci s Bramahovým kolem typu ‚Pedrail‘, které se skládalo z mnoha dosedacích plošek. Díky tomu dokázalo jezdit i do schodů a dalo základ pásům, které známe například z bagrů a tanků… Ale to odbočujeme.

První vozidlo, které by se dalo považovat za první automobil s pohonem čtyř kol, se objevilo o pár let později. Psal se rok 1899 a Ferdinand Porsche, toho času zaměstnaný u Lohner-Werke ve Vídni sestrojil na objednávku E. W. Harta, známého britského stavitele kočárů, čtyřkolové elektrické vozidlo pro prezentaci na Světové výstavě v Paříži v roce 1900. Šlo o modifikovaný elektrický kočár, který v Lohner-Werke vyráběli od roku 1899. Přidány byly 2 elektromotory a spalovací motor, který fungoval jako generátor. Technicky vzato se tedy bavíme o hybridu. A nejen tak ledajakém. Jeho baterie sestávaly ze 44 článků a vážily skromných 1,8 tun. Celý kočár pak vážil přes 4 tuny. A výkon? 56 koní. Historie jej ale za první automobil s pohonem všech čtyř kol kvůli tomu, že je to stále spíše kočár, navíc podivný a těžký, neoznačuje…

Záleží tedy na výkladu. Prvním automobilem se spalovacím motorem a pohonem všech čtyř kol nebylo nic jiného než S… Spyker! Ano, v roce 1903 se na světě objevil Spyker 60 H.P a z hlediska automobilů, jak je známe a máme rádi, si toto prvenství připisuje on. A není to jeho jediné prvenství. Je také prvním automobilem v Evropě s šestiválcem (osmilitrovým) o výkonu 60 koní (což zní logicky, že?) a brzdami na všech čtyřech kolech. Svůj život si tento Spyker odbyl na závodištích po celé Evropě. Sestrojen byl pro závod Paříž – Madrid a pak byl využíván k závodům do vrchu. Dnes jej najdeme v muzeu v Haagu.

K dalšímu rozvoji pohonů všech čtyř kol došlo díky válečné mašinerii. Už před první světovou válkou začala společnost ‚American Four Wheel Drive Company“ (zkráceně FWD, nezaměňovat s označením pohonu předních kol) vyrábět nákladní vojenské automobily a po první světové válce došlo v tomto směru k velkému rozvoji. Čtyřkolky tou dobou vyráběly všechny světové mocnosti s tím, že v prvních liniích jim přijdou vhod. A následující desetiletí ukázaly, že ano. O vojenských autech by se dalo napsat mnoho odstavců, věnovat samostatné články Jeepům, GAZům a všelijakým-wagenům, ale snad příště. Poskočíme teď do druhé poloviny šedesátých let k prvnímu GT s pohonem všech čtyř kol.

Tím je, jak mnozí z vás ví, Jensen FF. Vzniklo prodloužením modelu Interceptor a zakomponováním pohonu všech čtyř kol od Ferguson Research. Odtud také označení FF, tedy Ferguson Formula. Kromě pohonu všech čtyř kol dostalo jako první produkční auto mechanický systém ABS od Dunlopu. Bylo sice první, ale bohužel ne úspěšné. Mezi roky 1966 a 1971 bylo vyrobeno celkem 320 kusů. Důvodem byla samotná konstrukce auta. Bylo totiž postaveno s řízením napravo a s možností dát jej nalevo se ani nepočítalo. Rozvodovka zasahovala do místa vlevo a umístění posilovačů řízení bylo takové, že je na druhou stranu ani nešlo dát. Proč to nikoho v Jensenu, který tou dobou prodával auta zejména do Spojených států nenapadlo, zůstane záhadou. Já bych si ale FF rád vyzkoušel. Sedmilitrový osmiválec Hemi by mi v něm zněl určitě moc hezky.

Kdybychom se ptali, který osobáček, tedy kombík či sedan, byl ten prvním se stálým pohonem všech kol, z obecenstva by se skoro jednohlasně ozvalo ‚Subaru!‘ Ale chyba, to je špatně. Subaru Leone vyráběné od roku 1972 nemělo stálý pohon všech kol. Jen přiřaditelný předek. Prvenství v tomto případě patří americkému AMC, konkrétně modelu Eagle. Mohli jste jej dostat jako sedan, kombi, kupé, a dokonce i jako kabriolet. Vlastně by se daly označit jako taková předzvěst věcí budoucích, tedy Sportovně Užitkových Vozidel. Ve své době bylo AMC Eagle takovou peckou, že tehdejší dobové testy psaly, že je mnohem lepší než Subaru a že za sebou nechá i mnoho off-roadů. AMC ale na rozdíl od Subaru do současnosti nepřežilo. V roce 1987 jej koupil Chrysler a v roce 1988 byla výroba Eaglu ukončena. Vyrobeno bylo 200 tisíc automobilů a čas od času nějaký potkáte i u nás.

A co Subaru? To se svou první stálou čtyřkolkou přišlo až v roce 1986 v Subaru XT. Ale o tom zase někdy jindy…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Opelfahrt
19. srpna 2020, 12:24
1

U toho Eagle jsem znal akorát kombík, ale na Wiki je celá škála karoserií. No a to kabrio je teda největší úlet.
Jako alternativní motorizaci tam mají uvedený taky řadový šestiválcový diesel 3,6 litru od VM Motori! – Edit: diesel byla vlastně jenom tovární konverze za příplatek 9000 $, takže se prodalo jenom pár kusů. Ale tak 150 hp, 304 Nm a dojezd 2400 km na jednu nádrž jsou docela slušné hodnoty.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Eagle

-
Komentář upraven 19. 8. 2020, 12:33:17

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem