Před pár dny se objevila na internetu zpráva, že Cadillac ukončuje výrobu modelu CT6. Značka tak přišla o svou vlajkovou loď a zároveň model, který v sobě shrnoval to, čím byl Cadillac po většinu své existence ikonický – velký osmiválcový pohodlný sedan. Ačkoli šlo o vcelku dobře postavené auto plné inovací a technologií, které si v rámci segmentu nevedlo úplně spatně, s další generací se nepočítá. Poslední vozy z předzásobených dílů se tak smontují během ledna 2020.
Cadillac se zbavuje jednoho ze základních pilířů své historie – velkého luxusního sedanu.
Tento krok jen podtrhuje spekulace, které se objevily už počátkem letošního roku. Cadillac čeká velká transformace na značku, která bude přímo konkurovat elektrické Tesle. Ona už i dosavadní CT6 se dala pořídit jako plug-in hybrid. Sice se tato verze moc neprodávala a většina zákazníků dala přednost osmiválci, ale ta možnost tu byla.
Jenže plug-in hybrid evidentně nestačí a tak se během příštího roku dočkáme nového plně elektrického SUV. To má velmi futuristické tvary a výhradně elektrický pohon. A taky sedm míst, zvýšený podvozek a tak nějak snadno zapadá v šedi obyčejných amerických SUV. Což je logické – stojí na univerzální platformě BEV3, kterou má v rámci koncernu GM sdílet prakticky jakékoli středně velké elektrické auto.
Elektrikcý Cadillac je sice hezký, ale Cadillaca v něm teda nevidím.
No a tím se dostáváme k jádru pudla a tím je dotaz, zda je tohle ideální Cadillac. Odhlédněme teď stranou od rapperského gangsta SUV Escallade (které mimochodem od příštího roku bude k dispozici také ryze v bateriové verzi), modely Cadillacu zkrátka těžily z léta osvědčeného receptu. Trocha extravagance a jinakosti, pořádný osmiválec pod dlouhou kapotou a nálož luxusu. Ať už to bylo Elvisovo Eldorado, nebo Eldorado s kravími rohy na předku.
A zákazníci se díky tomu vraceli, své oblíbené vozy kupovali a celé to tak nějak fungovalo. Pak přišlo nové tisíciletí, Cadillac prodával svá poněkud vzhledově zastaralá auta převážně konzervativním zákazníkům staršího věku, což značce nestačilo. Marketéři tak dali hlavy dohromady a tak se pokusili o nějakou tu avantgardu. No a jak to dopadlo víme asi všichni. Snaha zalíbit se “mladým” suverénně odradila stávající konzervativní zákazníky a nové nepřivedla (protože to působilo asi takhle).
No a teď by se měla z téhle rozervané značky stát konkurence Tesly, za jejímž prodejním úspěchem stojí z 99% procent image a styl? Mám takovou obavu, že tohle dopadne…no zkrátka stejně, jako už se to jednou stalo. V roce 2013 se s velkou slávou představil hybridní Cadillac ELR, malé neforemné kupé s technikou Chevroletu Volt. Vůz u zákazníků naprosto propadl, celý projekt skončil výraznou ztrátou, svého kupce si za tři roky produkce našlo méně, než 3000 aut. A to i přes fakt, že se od roku 2014 prodávaly ELR za cenu, která dle některých pramenů ani nepokryla výrobní náklady. Projekt byl ukončen v roce 2016.
Cadillac ELR nebyl moc hezký, skončil jako propadák hluboko v červených číslech.
Ve světle historie se tak nabízí otázka, proč by to Cadillacu tentokrát mělo s elektromobilitou vyjít a zda by přeci jen nebylo rozumější se držet osvědčených metod.
13. prosince 2019, 09:16
1
Když si představím jaké hrůzy vyráběl Cadillac posledních 30 let (příšerná Seville, naprosto příšerné první CTS a nejpříšernější BLS), kdy jediný zajímavý auta byly CTV-V a to jen kvůli motoru z krevety a právě ono CT6, pak je vlastně asi dobře, že se budou soustředit na elektromobilitu. Třeba je to zachrání od toho, aby dopadli jak Chrysler.
13. prosince 2019, 14:01
0
Nestane.
;)