Koupili jste si moderní sportovní vůz. Nissan 350Z, Hondu S2000, či něco na ten způsob. Sousedé se na vás nenávistně dívají z okna a na facebooku si vás začínají neřízeně přidávat mladé a chtivé slečny do friendlistu. Po městě jezdíte na dvojku, aby byl motor slyšet, a otevřeným okénkem pokukujete po dívkách na chodníku. V Rychle a zběsile se vám nejvíce zamlouvaly sprinty, a tak si to chcete také zkusit. Zastavíte na červené a napjatě vyčkáváte. V tom vedle vás přijede nevelké americké SUV. Nervózně tůrujete motor a k vašemu velkému překvapení i řidič SUV prošlápne plyn, jakoby chtěl závodit. Nikterak zajímavý zvuk, nevěnujete mu pozornost. Oranžová, dáváte jedničku, motor putuje do správných otáček. SUV vedle se začíná lehce třást, jak jeho řidič stojí na brzdě i plynu zároveň. Pořádně roztáčí lopatky turba, ale to vy netušíte. Na zelenou vyrazíte zcela ideálně, avšak ta nevzhledná věc pro americké matky je v mžiku před vámi. Zcela ohromeni se snažíte ždímat svůj sporťák co to jde, ale malý pseudoteréňák je pryč. Jste zdrcení a zmatení. Takhle nějak se jistě někdy někdo setkal s druhým nenápadným zabijákem - GMC Typhoon.
Typhoon je něco málo přes 1700kg vážící SUV postavené na základech nezajímavého GMC Jimmy. Vyráběl se v letech 1992 až 1993 a na silnicích ho opravdu jen tak neuvidíte ani v USA – počet kusů se zastavil na čísle 4697. Při otevření kapoty asi žádný nadšenec do aut na první pohled nezajásá. Žádná masivní V8, kterou by člověk v americkém autě očekával, jen relativně skromný šestiválec o objemu 4,3 litru. Při bližším prozkoumání si však technicky založený člověk všimne pár věcí navíc. Ano, Typhoon je přeplňován turbem. Díky němu dokáže vyprodukovat 280 koní v nizoučkých 4400 otáčkách za minutu. Tedy papírově, v reálu měly některé Typhoony i přes 300 koní. Standartem je čtyřstupňový automat. Systém pohonu všech kol upřednostňuje zadní nápravu, kam posílá 65% výkonu.
Díky tomu všemu je tahle krabice na vození dětí do školy pro mne ideálním sleeperem. Očekával by někdo od tohoto typu auta zrychlení z 0 na 96 km/h za 5,3 sekundy? Zesměšňování supersportů té doby jako je Honda NSX či Chevrolet Corvette nikdy nebylo zábavnější. Své kouzlo má i strašení stopařů, kteří ani podle interiéru, který i na počátku 90. let musel vypadat kvalitně asi jako první čínské rádio, nemohli poznat skrytý potenciál vozu propasírovat vaše tělo skrz póry v kůži na sedačce. To vše dělá z Typhoonu až perverzní záležitost. A to jsem se ještě nezmínil o existenci GMC Syclone, pickupu používajícím stejnou techniku (až na odpružení zadní nápravy), avšak díky nižší hmotnosti nabízejícím ještě lepší výkony. O něm však až někdy jindy.
Pro představu o akceleraci Typhoonu přikládám dobové srovnání s Hondou NSX a Toyotou Suprou.
24. ledna 2011, 20:05
0
Masakr:-) Ještě jak se frajer do toho jen rozvalí a šlápne na plyn:-)
03. ledna 2017, 12:35
0
Jeden Typhoon je tady u nás na Ostravsku. Sice jsem ještě neměl tu čest se v něm svézt, ale slyšel jsem, že to jede "jak pi*a" :)