načítám data...

Rebelská auta a motorky Jamese Deana

03. července 2016, 08:32 3 komentářů Vojta Dobeš

Všichni známe jeho prokleté Porsche 550 Spyder. Ale čím (a na čem) jezdil James Dean předtím?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Podobně jako Steve McQueen milovala adrenalin, rychlou jízdu a závodění i další legenda stříbrného plátna – James Dean. Narozdíl od svého o rok staršího kolegy ale hrdina Rebela bez příčiny nedostal příležitost doopravdy si užít svého bohatství a slávy. Zatímco McQueen vedle svých nejznámějších automobilů a motocyklů shromáždil i desítky nebo možná stovky dalších, Dean vlastnil jen pár vybraných kousků. My se tak můžeme podívat na všechny z nich. A protože jich je tak málo a jsou nezbytné pro pochopení Deanova motoristického vývoje, podíváme se poněkud netradičně i na motocykly…

Whizzer

Začátky Jamese Deana nebyly zrovna velkolepé ani hrdinské. Whizzer nebylo nic jiného než oblíbené dětské kolo Schwinn, doplněné o dvoukoňový motor v rámu. Nic velkolepého. Ale rozjelo se prý až padesátkou – a čtrnáctiletý James to často zkoušl.

1947 ČZ 125A

Je dost možné, že první motorka vašeho otce či dědy byla stejná jako ta, na které začínal James Dean. Jeho prvním opravdovým motocyklem nebylo totiž nic jiného než „čezeta“, kterou mu v roce 1947 koupil jeho strýček u Marvina Cartera, místního dealera Indian ve Fairmountu ve státě Indiana. Díky ní se stal v okolí známým jako „jednorychlostní Dean“. Znal totiž jen jedinou rychlost – úplně naplno.

1950 Royal Enfield 500cc

Čezeta vydržela Deanovi až do roku 1953, kdy jí, opět v Carterově prodejně Indianů, vyměnil za výrazně silnější, dvouválcový Royal Enfield 500cc. Nebyl sice nový, ale s motorem čerstvě po generálce měl ty nejlepší předpoklady k dlouhé službě. Jenomže, co se asi stane, když řeknete Rebelovi bez příčiny aby motorku příliš netýral? Přesně tak, pojede pořád naplno. Takže milý Enfield nevydržel ani první cestu do New Yorku.

1952 Indian Warrior TT 

Poškozený Enfield nechal Dean odvézt k nejbližšímu dealerovi Indianu, Huntzinger's Indian Motorcycle Sales & Serivice v pennsylvánském Harrisburgu. Ještě než však došlo na opravu, zpozoroval James ve výloze zbrusu nový, zlato-vínový Indian Warrior TT modelového ročníku 1952. Promptně nabídnul Enfield protiúčtem, zavolal svému agentovi, aby mu poslal peníze, a pokračoval v cestě na Indianu.

Domovem Indianu se stala garáž v Greenwich Village, ve které hodně volného času trávil i Dean. Zvláště pak ve společnosti jednoho z mechaniků, podobného rychlostí posedlého šílence jako byl on sám. Možná už jste o tom člověku slyšeli – byl to nějaký Steve McQueen…

1953 MG TD

Podpis kontraktu se studiem Warner Brothers znamenal, že se mladý James mohl konečně trochu „rozšoupnout“. A to znamenalo i první krok směrem k závodění na čtyřech kolech. Jeho náčiním se stalo MG TD – britský sporťáček, jehož konstrukce sice vesměs pocházela ještě z předválečného období, ale ve skutečnosti šlo o modelový ročník 1953. Tyto slabé, ale obratné britské vozy byly v té době mezi americkými amatérskými závodníky i milovníky sportovních vozů neobyčejně populární a stály u samotného zrodu obliby roadsterů v Americe.

Ford Country Squire „woody“

MG bylo sice skvělé na závodní trati, ale cestovat s ním na dlouhé vzdálenosti nebyl zrovna vrchol komfortu – nemluvě o tom, že neskýtalo dostatečnou přepravní kapacitu pro náhradní díly a další nezbytnosti. Nově zámožný Dean tedy zakoupil i praktičtější vůz pro každodenní ježdění. Kombík od Fordu s falešným dřevem na bocích sice možná nebyl vrcholem stylu, ale výborně sloužil svému účelu.

1955 Triumph T110 Tiger

Třetím nákupem byl nový motocykl. Volba padla na „šestsetpadesátku“ Triumph T110 Tiger – Triumphy byly v té době na americké půdě velmi populární a zastávaly roli, kterou měly o nějakých 10 nebo 15 let později převzít japonské motocykly.

1955 Triumph TR5 Trophy

Když skončilo natáčení filmu Na východ od ráje, vyměnil Dean svůj Triumph T110 za ještě rychlejší a výkonnější TR5 Trophy. Tu si také upravil podle svých představ – dostala vysoká řidítka Flanders, otevřený výfuk bez tlumiče, pneumatiky se „špunty“ a nouzové sedátko spolujezdce na blatníku, namontované naopak, tak jak ho měl Marlon Brando ve filmu Divoch.

1955 Porsche 356 Super Speedster

Úspěch filmu Na východ od ráje přinesl Deanovi ještě větší finanční možnosti a závodní úspěchy s jeho maličkým MG TD zase znamenaly ještě větší chuť vrhnout se na okruhy s kvalitnějším náčiním. Volba padla na tehdejší hit – Porsche 356 v odlehčené, výkonnější verzi Super Speedster. Bylo to auto velmi podobné tomu, které vlastnil i Steve McQueen a o kterém jsme v této rubrice psali nedávno. Jen místo černé barvy bylo bílé.

1955 Porsche 550 Spyder

Poslední motoristickou akvizicí Jamese Deana bylo další Porsche. Štíhlá 550 Spyder byla v podstatě závodní speciál – poskytovala ještě méně praktičnosti a pohodlí než 356, a na rozdíl od ní nebyla postavena na základu Volkswagenu Brouk, ale využívala prostorový rám z trubek. Ve své době patřila ke špičce mezi malými závodními vozy.

James svůj exemplář pojmenoval „Little Bastard“ – tedy „Malý parchant“. A jméno možná předznamenalo i osud stříbrného Porsche. Podle mnohých bylo auto prokleté a smrt nebo jiné utrpení postihovalo všechny, kteří s ním měli co do činění. Ať už je to pravda nebo ne, určitě přineslo smůlu samotnému Deanovi. Když byl spolu se svým mechanikem Rolfem Wutherichem 30. září 1955 na cestě na závody v kalifornském Salinas, nedal mu v křižovatce přednost dvacetiletý mladík ve Fordu z roku 1950. Nadšeného přijetí filmů Rebel bez příčiny a Obr už se James Dean nedožil…

1949 Mercury Eight

Tohle auto James Dean nikdy nevlastnil, ale přesto je s ním díky roli ve filmu Rebel bez příčiny nerozlučně spjat. Kupé Mercury z roku 1949 s pár decentními úpravami, jako byl snížený podvozek nebo odstranění zbytečných chromů na karoserii, přilákal pozornost veřejnosti k tehdy se rodícímu stylu úprav „custom“, a k samotnému Mercury. Mercury a Fordy této generace se postupně staly legendou a dnes patří mezi sběrateli vyhledávané a zlatem vyvažované kousky…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

An
Andre
03. července 2016, 14:06
0

Z článku mi není úplně jasné, proč byl spojen s autem Mercury Eight, viz poslední odstavec. Není to tam nějak popsáno. Nebo jsem to nepochopil. Díky.

reagovat
Hippieguy
03. července 2016, 16:09
1

Protože to bylo auto hlavního hrdiny filmu Rebel bez příčiny, kterého hrál právě James Dean.

Be
Beaumont
03. července 2016, 18:23
1

A mimochodem, to Mercury je k vidění v National Automobile Museu v americkém Renu:
http://www.automuseum.org/exhibits/celebrity-autos



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem