logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Ptejte se

Ptejte se Vojty: Jak na auto s handicapem?

Dotazy v této rubrice se obvykle týkají veselých věcí, jako jsou auta pro radost, zábavné rodinné vozy a podobně. Tentokrát ale přeladíme na trochu vážnější notu a podíváme se na situaci, kdy auto není hračkou, ale způsobem, jak vůbec zůstat mobilní, když tělo odmítlo spolupracovat…

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Dobrý den/pohodový začátek nového roku,

moc rád bych Vás požádal o radu. Mám taťku na vozíku a budeme mu kupovat nové auto. Měl by na něho dostat dotaci – nevíme v jaké výši ještě bude, ale náš finanční rozpočet je cca 350 000,-  s DPH (včetně dotace). Taťkovi je 72, má amputovanou levou nohu, takže řídit už asi nebude. 

Sháníme auto, které budeme využívat jako rodina, taťku vozit po doktorech a na návštěvy,  na běžné cestování, párkrát za rok delší cesta po ČR  (dovolená) Ročně najedeme cca 10 000 km takže bychom mnohem radši volili benzín, protože naše běžné cestování se vejde do 30 km/den.

Mám vytipované tito vozy:
Ford S-max 1.6 ecoboost
Volkswagen Touran 1.4
Škoda Superb 1.8 TSI 4x4  combi DSG
Volkswagen Passat Variant

Popřípadě budu rád za jakékoliv doporučení z vaší strany. Nebráním se ani dieslu, ale mám strach z filtru pevných částic.
Předem děkuji za Vaši odpověď
Milan Šikl

Ve tvém dotazu mi sice schází několik poměrně podstatných informací, takže se vystavuji nezanedbatelnému riziku, že ti poradím tak trochu nesmysl, ale přesto to zkusím. Protože nevím, kolik dalších lidí má dotyčné auto přepravovat, ani co všechno dalšího od něj čekáte, odpíchnu se čistě od požadavku na automobil pro těžce pohyblivého/nepohyblivého člověka na vozíku a navíc po amputaci levé nohy. Pokud tu není ještě nějaký zdravotní či jiný faktor, o kterém nevím, pořád žádný z těchto problémů nevidím jako důvod přestat řídit. Od vynálezu automatické převodovky je levá noha pro řidiče vcelku postradatelnou končetinou a dnešní nabídka úprav pro handicapované umožní i vozíčkáři bez větších problémů nastoupit i vystoupit.

S ohledem na maximální komfort nastupování bych ale vynechal uvažovaná auta a zvolil bych vehikl sice o něco menší, ale disponující jedním pro vozíčkáře zcela geniálním řešením – Ford B-Max, jehož posuvné zadní dveře v kombinaci s chybějícím B-sloupkem vytvoří na boku vozidla otvor zvící vrat od stodoly. Pravděpodobně i proto je B-Max vlajkovou lodí programu Ford Handy – i bez úprav je neobyčejně snadné naložit vozík za sebe a zároveň obrovský nástupní otvor usnadňuje úpravy jako je otáčení či vysouvání sedadla řidiče.

Verze s automatickou převodovkou by tak s největší pravděpodobností mohla být použitelná i bez úprav, bohužel však její cena s DPH (kterou by ale v případě kupujícího s průkazem ZTP mělo být možné odečíst) o zhruba 50 tisíc přesahuje váš rozpočet – B-Max ve výbavě Trend s motorem 1.6 Ti-VCT a dvouspojkovou převodovkou Powershift vyjde na 404 900,- Kč. Jsem si ale jistý, že kombinací obratného smlouvání a případného napnutí “rozpočtových zdrojů” by se tenhle problém dal vyřešit. 

Mohl jsem ale samozřejmě něco přehlédnout. B-Max je sice skvělé auto pro vozíčkáře a jeho velikost a motorizace jsou odpovídající plánovanému nájezdu kolem 10 tisíc kilometrů ročně, ale je samozřejmě možné, že onou “vynechanou informací” je fakt, že vás je v rodině 4 nebo víc, máte psa zvícího krávy či s sebou prostě na výlety vozíte hodně věcí. Ve všech těchto případech může nastat problém s tím, že B-Max pořád není v podstatě nic jiného než nafouknutá Fiesta, čemuž odpovídá jeho (nevelký) vnitřní prostor. A je také možné, že existuje nějaký důvod, proč tvůj otec nemůže řídit ani automatickou převodovkou vybavené vozidlo.

To všechno může vést k tomu, že nakonec přeci jen bude lepší pořídit větší, ojeté auto. Nicméně s ohledem na pohodlné nastupování bych i v takovém případě vyřadil z výběru všechny kombíky, sedany, liftbacky, SUV a vlastně všechno, co není MPV, minivan nebo dodávka. Ideální volbou by pravděpodobně bylo něco jako Chrysler Town&Country či jiný americký minivan, nebo alespoň velké MPV jako Lancia Phedra či Citroën C8. 

Vzhledem k frekvenci, s jakou je přiznáván příspěvek na automobil (10 let, pokud se nemýlím) však zní malé, nové auto jako podstatně rozumnější a zodpovědnější volba… 

A nezodpovědná volba? Co takhle Shelby?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Jarda
12. 1. 2016, 21:42

Pochybuji že by se dědovi chtělo zvykat si na automat, starší lidé jsou přeci jen, jak to jen říci, konzervativnější.

0
BobAsh
12. 1. 2016, 22:48

Řekl bych, že se mu bude furt líp zvykat na Powershift, než na ruční spojku...

0 reagovat
Pavel
12. 1. 2016, 22:52

Myslím, že se v množství navrhovaných MPV jaksi zapomnělo na duo Berlingo/Partner.

0 reagovat
Honza
13. 1. 2016, 08:26

B-Max mě okamžitě napadl jako ideální volba. Jako druhá mi přišla na mysl Meriva v programu Opel Handycar.

0 reagovat
Tomáš
13. 1. 2016, 16:19

Šikovné jezdidlo pro imobilní, jenž s kompletním (i těžkým elektrickým) vozíčkem najedou pohodlně z chodníku rovnou do auta. Navrženo a postaveno v Česku v Lošticích! www.elbee.cz

0 reagovat
FraHor
15. 1. 2016, 09:34

Pro převoz méně ohebných/pohyblivých osob na zadních sedadlech není marný ani Roomster.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte