načítám data...

Ptejte se Vojtů: Rozum nebo zábava?

26. března 2014, 15:55 14 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

I petrolhead se občas potřebuje někam přepravit. Kam sáhnout, když potřebujete auto, které nebude úplná nuda, a zároveň se bude dát skutečně používat každý den? Jít cestou kompromisu, podvolit se nudě, nebo se vrhnout do něčeho odvážného?

Zobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací – jen s tím rozdílem, že jsem si přibral i druhého Vojtu, který narozdíl ode mě není jen teoretik, ale přinejmenším tuší, za který konec se drží šroubovák…

Ahoj Vojto,

V aprili (dubnu) planujem kupu DAILY CAR-u (ten caps lock je tam schvalne, auta ako Caterham a pod. za daily driver rozhodne nepovazujem) . Obmedzenim je ako vzdy hlavne cena, v tomto pripade 6000-7000 Euro, diesel alebo benzin je mi v podstate jedno, najlepsie 6 a viac valcov, rozumne pripadne aj trosicku menej rozumne prevadzkove naklady. A mal by som sa do neho pohodlne zmestit (mam 198 cm a 100kg), bolo by fajn keby sa zmestili este a tri ine osoby (nie je podmienkou, ale preferenciou)a rok vyroby od 1995 (tiez nie je podmienka, ale ista uroven bezpecnosti je  v dnesnom svete pipin za volantom SUV vyzadovana).

Zrejme by som odporucal hladat na slovenskom trhu ( http://www.autobazar.eu/sk/ ), pretoze nam tu zaviedlu nesmierne popularnu a logicku prihlasovaciu dan pri dovoze auta zo zahranicia (sadzby uvadzam v tabulke nizsie, auta mozu samozrejme byt aj so zahranicia, ale aj s danou by sa mali zmestit do financneho limitu):

nad 80 kW do 86 kW……………………………………………………………………………………….167 €

nad 86 kW do 92 kW……………………………………………………………………………………….217 €

nad 92 kW do 98 kW……………………………………………………………………………………….267 €

nad 98 kW do 104 kW……………………………………………………………………………………..327 €

nad 104 kW do 110 kW……………………………………………………………………………………397 €

nad 110 kW do 121 kW……………………………………………………………………………………477 €

nad 121 kW do 132 kW……………………………………………………………………………………657 €

nad 132 kW do 143 kW……………………………………………………………………………………787 €

nad 143 kW do 154 kW……………………………………………………………………………………957 €

nad 154 kW do 165 kW…………………………………………………………………………………1 157 €

nad 165 kW do 176 kW…………………………………………………………………………………1 397 €

nad 176 kW do 202 kW…………………………………………………………………………………1 697 €

nad 202 kW do 228 kW…………………………………………………………………………………2 047 €

nad 228 kW do 254 kW…………………………………………………………………………………2 467 €

nad 254 kW …………………………………………………………………………………………………..2 997 €

Samozrejme mam uz par favoritov a vyhliadnutych vozidiel, ale nechcem ta nijako ovplyvnit, preto ich neuvediem. Bol by som rad keby pripadne aj ostatny clenovia redakcie pridali svoj nazor, ako aj citatelia.

Pekny den a vopred vdaka za odpoved,
Peter

Ahoj,

tentokrát bude odpověd spíše dílem kolektivním. Nad otázkou relativně levného, prostorného a přitom zábavného daily caru jsme se zamysleli, a dospěli jsme k tomu, že s danými požadavky a rozpočtem dává s přehledem největší smysl BMW E39 s nějakým přiměřeným motorem. "Přiměřený" samozřejmě v řeči našeho kmene obvykle znamená přinejmenším benzínový osmiválec, ale v tomto případě je možná lepší ustoupit hlasu rozumu a spokojit se s tradiční řadovou šestkou o objemu 3.0 litru. Stejně do BMW tak nějak patří. Auto jako je třeba tohle navíc nechává slušnou rezervu na provozní náklady…

Pokud jde o "všestranné auto pro petrolheada" za rozumné peníze, je těžké dnes hledat nějakou lepší volbu než E39. Samozřejmě existují varianty úspornější a "rozumnější" (třeba obligátní Mondeo), nebo naopak varianty extrémnější, které nabídnou více radosti, ale část požadavků nesplní vůbec nebo jen "s odřenýma ušima". Tady se nabízí třeba myšlenka na Mazdu RX-8, do které se sice dvoumetrový člověk vejde, ale za ním už pravděpodobně zbude místo jen pro tvora bez plně vyvinutých spodních končetin. Na druhou stranu se do rozpočtu vejde exemplář mnohem mladší než jakákoliv E39 a když člověk překousne poněkud vyšší provozní náklady, bude mu odměnou vlastnictví jednoho z nejvýjimečnějších a nejvíc "petrolheadských" aut, která se ještě dají relativně běžně provozovat…

Takže, jít cestou rozumu a sáhnout po Mondeu? Odvázat se a pustit se na odvážnou cestu Wankelu? Zvolit osvědčený kompromis v podobě klasického BMW? A nebo na to jdeme úplně špatně a pravda je jinde. Co si o tom myslíte?

Dotazy do této rubriky můžete posílat na bobash440(at)gmail.com, nebo třeba přes Facebookovou stránku Autíčkáře.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ka
Kabas
26. března 2014, 18:41
0

Jako rozumné vidím v podstatě 2 možnosti:
1. Pokud by mělo být auto ze zahraničí, tak aby byla daň co nejnižší, vybíral bych z nějakých rozumných starších turbomotorů (např. 1,8T v Leonu a podobně - jen 110 kW, takže nízká daň 397€, motor se dá vyladit k cca 150 kW bez výrazných investic) a s tím už je pěkné svezení, jen chybí lepší zvuk apod..

2. Preferoval bych ale domácí nabídku, kde není nutné zohledňovat výkon a tudíž si lze snadněji dopřát víceválec. Uživatelsky velice přívětivý je např. Focus ST 2.generace - 5-ti dveřový. Pokud nevadí předokolka, tak tohle auto nabízí asi nejvíc výkonu (třeba chip na 270k a podvozek pořád stíhá) vzhledem k rozpočtu. "Těžký" motor zajišťuje slušnou přilnavost předním kolům, skvělý zvuk je super věc. Sám jsem řešil, jestli AWD/FWD, RWD jsem hned zamítl, v zimě nehodlám dělat takové ústupky, které by přinášelo starší RWD. Podle mě je AWD super u hodně výkonných vozů (300k a víc), ale u klasiky je fajn zlatá střední cesta.
Výhody FWD oproti AWD:
- menší hmotnost (lepší akcelerace ve vyšších rychlostech)
- nižší spotřeba
- nemůže se pokazit pohon zadních kol
- životnost spojky
- životnost brzd
- užitečná hmotnost
- bez servisu zadního diferenciálu
- pokud má samosvor (u Mazdy 3 MPS standardně), tak v zimě vyjede skoro vše, jak AWD

Což mi přijde OK, pokud netrvám na tom, že auto nesmí přenášet výkon do volantu, nejdou dělat drifty, horší sprinty z 0, ale kdo to provádí, tak si jen k*rví auto...

Rozhodně ne třeba Subaru, ale to je spíš diagnóza, člověk je jak v posilovně... a jako daily car je to utrpení.


Co člověk, to jiný pohled. Možností je dost, ale snažil bych se vybrat hezký víceválcový kousek na Slovensku, což může být martirium. Pokud jezdíš hodně po městě, tak je ideál hatchback. Určitě benzín a manuál - nemá se moc co pokazit a nabízí jak zážitky, tak pohodlí - takový oximoron, ale kupodivu to funguje :-) .

Šťastný výběr a chladnou hlavu (radši použít hlavu než srdce) - co možná nejméně potenciálně kazivé auto, a místo do oprav lít do nádrže

reagovat
Ha
Hazos
07. dubna 2014, 09:22
0

Tady je spousta nesmyslu vypsanejch. Awd nemusi bejt lehci nez Fwd(pokud to samo nebude primo stejny auto) Najdou se i hodne lehky 4kolky a hodne tlusty predohraby.
ze zivotnost brzd je u FWD lepsi nez u AWD? Co to doprdele :-D :-D
Dvoukola vyjede se sperou opravdu hodne ale jak proste prijde neujezdenej snih nebo prudsi kopec na horach tak se nechytas s predokolkou oproti awd ani nahodou.

.
Ale jinak ja osobne hlasuju za zadokolku. Protoze predokolky a awd chodi po drzce ven ze zatacek. Pokud clovek umi ridit, rwd je rychla a zabavna jako prase :)

bu
bucek
26. března 2014, 20:59
0

no a co takhle mercedes c230 kompresor,zadni nahon slusne provozni naklady a s mensim upravou bude i dost tociveho momentu na malovani po silnici

reagovat
KS
KS
26. března 2014, 21:49
0

Nevypadá, že by Peter chtěl často kupovat nové pneu, navíc kompresorové auto je příliš rozežrané na denní ježdění... Automat není zábavný a manuály Mercedes neuměl.
OT: S 350 CGI se dělají lépe burnouty než s 250 CDI, ikdyž má menší toč. moment :-) Jděte se picnout s tím krouťákem, výkon je to, oč tu běží.

bu
bucek
27. března 2014, 07:02
0

no jo jenze ja jsem nemel na mysli pubertalni paleni gum z krizovatky,ale jizdu mirnym rizenym driftem a z vlastni zkusenosti vim ze c230K jezdi tak okolo 9L

a kroutak me rozjede z 80 na 130 na jeden kvalt za cca 5 sekund
vykon je pekna vec,ale jen na prodavani aut kroutak vyhrava zavody:-)

An
Andre
27. března 2014, 00:10
0

Pokud se vleze do limitu, tak Mazda 6 MPS. Jinak slabší 2,3 a nemá AWD, které se může prodražit. Ale nejsou to šestihrnky, no.

reagovat
j3
j3rry
27. března 2014, 02:57
0

"Rozhodně ne třeba Subaru, ale to je spíš diagnóza, člověk je jak v posilovně... a jako daily car je to utrpení."

- to by mě zajímalo, koliks toho se Subarama najel a s jakýma ? - ergo, dovol mi, abych tento mýtus rozplynul:

Mám na Subárkách nalítáno cca 70tkm (á 20tkm s Legacy 2,5i 2004 a něco málo přes 50tkm v Legacy 3.0R Spec.B 2005, a pak nějaké krátkodobější zkušenosti 2000km ve WRXu kombi 2003 cestou na dovolenou a zpět, cca. 150km v STi Type R 1998 a pak nějaké všechno víceméně do 200km zkušenosti, jakkoliv u některých opakovaně, a to s Forestery XT 2002 a 2011 a s atmosférickým Foresterem 2000, Imprezou GT wagon 1999 a nakonec zmíním ještě i zkušenost s Legacy 2,5GX 2000, které bylo jako jediné z výše jmenovaných v automatu) a musím říct, že posilovna to začíná být až v momentě, kdy jede člověk už opravdu velmi svižně a to ještě zdaleka neplatí u všech, se kterýma jsem měl tu možnost aspoň chvíli jet rychleji/svižněji - resp. chci říct, že takové STičko si prostě moc lidí na denní ježdění fakt nekoupí a třeba konkrétně i Legacy s atmosférickou dvouapůlou (a tady bychom se do daného limitu snad bez problémů vešli) je celkem radost řídit.

Subárka, které by tazatel v dané cenové kategorii, dejme tomu, že v dobrém stavu, pořídil mají dvě nevýhody 1. manuální pětikvalty, které prostě zrychlené dálniční přesuny nepodporujou 2. obecně mírně zvýšené provozní náklady oproti automobilově konfekčnímu průměru, což se projeví zejména při vyšších ročních nájezdech kvůli vyšší spotřebě - rozhodně neplatí, že by člověk byl jak v posilovně...

Každopádně, když už jsme u Subárek (těch sehnatelných na Slovensku, resp. v EU), pokud by tazatel trval na šestiválci, pravděpodobně by se s rozpočtem vešel a to druhou generací Outbacku - otázka je, jestli by nevadil automat - kombinace manuál + H6 se dělala jen v letech 2004 - 2009 a to už výše zmiňované Legacy Spec.B - to už ale bude, troufám si tvrdit, poněkud mimo definovaný rozpočet.

Pokud bych se měl vejít do daného rozpočtu, a měl dané požadavky, asi bych se taky poohlížel po nějaké E39ce. Měl jsem tu možnost se projet s 535i v manuálu, a to i na sněhu a v rámci možností mě to auto celkem hodně bavilo, zejména motor, jeho zvuk a také průběh točivého momentu (moje Spec.B, ačkoliv hodnoty nejvyšších výkonů a krouťáků jsou s E39kovou 535kou srovnatelné, si o takovém zátahu okolo dvou a půl, třech tisíc otáček může nechat jen zdát). Má to sice poněkud těžký čumák, ale zpětná vazba v řízení je tak krásně jasná, že o blížící se tendenci k nedotáčivosti informuje vzorově - obecně starší bavoráky jsou v tomhle nedostižné a to jsem měl (kromě výše zmíněných plejád) možnost se kratší, či delší dobu svézt i další automobilovou "nekonfekcí" (E36 M3, BMW Z3 2.8i, Fiesta ST 2005, Fiat Barchetta, apod...). Jediné, co mi v E39ce chybělo, byl samosvor, který by umožnil přesněji auto řídit plynem - ale to se dá snadno vyřešit, možná dokonce i v rámci daného rozpočtu...

reagovat
Pe
Peter
27. března 2014, 08:29
0

Ahoj, vdaka vsetkym za napady. E39 som mal ako svoje prve auto (sice iba 520i, ale verzia po FL so 170 konmi a manualom) a zastavam nazor ze zivot je prilis kratky aby som si kupil dve rovnake auta lisiace sa len motorizaciou. To iste sa tyka Mercedesu C, jednu w203 220cdi momentalne pouzivam ako daily. A od doby kedy som pisal Vojtom otazku som si uvedomil dalsiu vec, a to ze by bolo velmi fajn keby do mojho zivota zavitala najaka V8-icka. Rozmyslam nad Audi A6 4F 4.2, pripadne na Passatom W8. Uvedomujem si ze to nie su podvozkovo nejake zazraky, ale to u auta na kazdy den nemusim mat za kazdu cenu.

reagovat
KS
KS
27. března 2014, 19:12
0

Oba koncernové osmiválce mají pohon rozvodů u převodovky, ne že by to bylo něco tragického, ale nepříjemné to být může. Ale hlavně mi obě auta připadají jako staré j*bky. Pokud Ti vyhovuje BMW, tak to by bylo asi ideál, nějaká E60 545i/550i. Radši chvíli počkat, nebo přišetřit nebo obojí. Má pěkný interiér a lze provozovat na LPG, což novější motory už nesvedou, V8 u E60 doporučuje i M. Vaculík jako tajný tip. Když má E60 správnou barvu a stojí na vhodných R19, tak je opravdu krásná.

Pe
Peter
28. března 2014, 08:05
0

E60 je nepochybne dobra volba, ale design mi vobec nesedi, ci uz zvonka alebo zvnutra. Ale neviem preco ti ta A6 pripada stara, ked sa vyrabala zaroven s E60 (mozno myslis starsiu generaciu A6). Kazdopadne E60 urcite nie, to radsej E65.

ma
maxmin
27. března 2014, 08:33
0

Pro petrolheada určitě e39. Ale jedině v top stavu a top musí být hlavně podvozek. Mám po 530d už druhou 540i (na lpg) a lepší auto pro petrolheada za tyto peníze opravdu asi neexistuje. I když je má aktuální 540i nejlepší co jsem v německu sehnal s nejvyšší výbavou co jsem v kombíku viděl, potřebovala vyměnit všechny tlumiče, silentbloky a.t.d. aby byl podvozek krásně pevný jako nový a jízdní vlastnosti jak mají být. Se všema investicema jsem se vlezl cca do 180tis a raději preferuji top e39 před nejlevnějšíma e60/e90)

reagovat
Ta
Tafi
01. dubna 2014, 20:03
0

Já jsem si jako Daaily car zvolil '98 Ford Explorer 4.0 V6 152kW s LPG... Velké, robustní SUV, do kterýho se nebojím naložit ani svýho 4 letýho bráchu, protože ten tank prostě nic nezastaví :D. Pojistku mám za dobře, spotřeba +-3,2Kč / km odpovídá úspornějším 1.6kám... Další bonus je, že to auto umí jezdit pohodlně na silnici, ale nemá problém tahat velkou káru dříví z lesa... Myslím, že jako daily car ideální ne? :)

reagovat
BobAsh
02. dubna 2014, 01:42
1

No, zrovna bezpečností bych se u Exploreru moc nechlubil. Kromě toho, že rámovky jsou obecně náchylný na nárazy z boku (viz můj článek o tom, jak jsem se začal bát Town Caru), je taky mnohem snazší je poslat přes střechu. Zrovna Explorery s tím měly docela problém, i když do značný míry způsobenej mizernejma pneumatikama. A kromě toho je 4.0 V6 docela příšernej motor.

Když už SUV, tak pořádný. Měl by sis koupit Tahoe :)

StreetPro
26. března 2024, 10:26
0

E39 R6 má hřebenové (přesné) řízení, zatímco V8 modely (včt. M5) maticové s oběhem kuliček/převodka s vůlí (při větším nájezdu již značnou)... M52 2,8 jsou spolehlivé, M54 3,0 jedou lépe, ale většinou žerou olej (klidně i litr na 500 km), spotřeba je víceméně stejná, dynamika oproti např. V8 535i je u R6 3,0 subjektivně lepší (plus ta převodka, lepší spotřeba, mín svíček/cívek, oleje, lehčí na předek...). Ale e39 je staré auto, můžou reznout spodky dveří, spoje kastle na spodku, lemy zadních blatníků, víko kufru... umírají štelovací segmenty světel, ABS/DSC jednotka, el. klapka motoru, ventily topení, ložiska v kolech, veškeré vodní hadice, trubky, termostat, visco spojka, chladič... silentbloky... auta před FL/LCI jsou imo ošklivější a mín vychytaný...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem