Automobilka Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu modernizovaných modelových řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Tyto nové varianty nabízejí široké spektrum provedení a plně nahrazují dosavadní modely Tatra Terra. Ukončením jejich výroby se tak uzavřela významná kapitola v historii značky Tatra, šlo totiž o poslední z vozů vycházejících z legendární “osmsetpatnáctky”.
Právě dnes, v úterý 25. února, se tak zaměstnanci kopřivnické automobilky při slavnostním ceremoniálu symbolicky rozloučili s posledním vyrobeným vozem Tatra 815-2 Terra. Tento model dodávala Tatra Trucks zákazníkům od roku 2018 jako poslední evoluci legendární řady Tatra 815, jejíž sériová výroba začala již v roce 1983. Poslední vyrobený kus, vybavený prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6x6, bude po instalaci speciální nástavby sloužit u Hasičského záchranného sboru ČR.
„Automobily T 815 se staly legendou, v rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. S vozy T 815 jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy, tyto vozy také dlouhá léta tvořily páteř české armády a sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, tak právě automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ konstatoval při slavnostním aktu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od devadesátých let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.
Na rozloučení s poslední vyrobenou Tatrou Terra dorazila i trojice legendárních vozů této řady. Unikátní kousky, běžně vystavené v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra, dodaly okamžiku symbolický nádech. Sešly se zde dakarský speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý“ II č. 635, s nímž posádka Kahánek, Kalina a Gumulec v roce 1986 jako jedna z prvních tatrovek závodila na slavné Rallye Paříž-Dakar. Dále se připojila ikonická expediční Tatra 815 GTC, která na konci 80. let vyrazila na dobrodružnou cestu kolem světa. Trojici pak uzavřela klasická sklápěčka Tatra 815 S1 v líbivé červeno-žluté kombinaci.
„Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na vývoji a výrobě vozů řady T 815 za ta desetiletí podíleli, protože odvedli opravdu dobrou práci. Tatře totiž tato modelová řada pomohla přežít ekonomicky a provozně nejkrizovější momenty po roce 1989. V 90. letech Tatra vyráběla a zákazníkům dodávala jen vozy této řady, její zamýšlení nástupci totiž zůstali pouze v prototypech a do výroby se vůbec nedostali. V prvním desetiletí tohoto století se k ní sice přidaly nové modelové řady Force a T 810, ale T 815 byla z hlediska prodejů stále nosným pilířem Tatry. Až v minulém desetiletí začaly postupně přebírat její pomyslnou štafetu řady Phoenix a Force. Tu teď převzaly naplno a doufám, že budou i nadále šířit dobré jméno značky Tatra, podobně jako T 815,“ řekl Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks.
Během více než 40 let vyrobila automobilka Tatra celkem 158 065 vozidel řady Tatra 815, včetně předsériových prototypů z let 1977–1982. Tento legendární model se neustále vyvíjel a prošel několika modernizacemi. Její technické inovace a konstrukční řešení ovlivnily i současné generace vozů Tatra. .














spooon
26. 2. 2025, 10:54Já sem vůbec netušil, že se ještě 815 vyrábí. Respektive sem myslel, že se přestala vyrábět někdy v devadesátkách.
Červená sklápěčka se žlutou korbou je fakt best kombinace.
afro-r1
26. 2. 2025, 19:05Hlavne schudky za prednim kolem uz nejspis zadna nedostane. Ty davaly autu nezamenitelnou siluetu.
afro-r1
26. 2. 2025, 19:04Dnes jsem ji mijel, kdyz si jela pro nastavbu.