načítám data...

Volkswagen Polo GTI Edition 25: Mrštný, přesný a rychlý už 25 let

Rychlých kompaktů není nikdy dost. Polo GTI na to však jde trochu jinak, efektivněji a zároveň příjemněji pro každý den.

zobrazit celou galeriiFoto:   redakce .

Když jsem minulý rok psal o Fiestě ST , zmiňoval jsem v úvodu, že tahle kategorie malých hot hatchů, přesněji v segmentu B, vymírá. Ze šesti zmiňovaných zástupců jich do dnešního dne dva nepřežili. Vzpomínáte ještě na původní záměr kategorie hot hatchů? Normální auto na každý den, se kterým si o víkendu na okresce užijete trochu srandy. Když se nad tím tak zamyslím, který hot hatch se dá ještě používat každý den, aniž by to bylo utrpení pro peněženku nebo pohodlí při jízdě? Moc jich není. 

Foto: Autíčkář.cz

Ale Polo GTI je čestnou výjimkou. A ještě aby ne, vždyť Volkswagen je v podstatě průkopníkem hot hatchů díky Golfu GTI, ale co si budeme – aktuální Golf už příliš kompaktní není, jde v podstatě o dospělé auto. Štafetu malého kompaktu, který přes týden může fungovat jako neotravný kámoš pro každý den a o víkendu pobaví, tak přebírá Polo GTI. K výročí 25 let tohoto modelu na trhu automobilka připravila limitovanou edici Edition 25, která navíc oproti standardnímu Polu GTI přináší sportovněji nastavený podvozek snížený o 15 milimetrů, polepy, černou střechu a další – včetně osmnáctipalcových kol a barvy Ascot Grey, ve které je i náš testovací kousek. Jak tedy Polo jezdí?

Foto: Autíčkář.cz

No, kdyby na mě v interiéru nezářily nápisy GTI, pomalu to při běžné jízdě na chování auta nepoznáte. Ano, je trochu tužší, ale pokud vysloveně nevymetete nějakou díru, je to naprosto v pohodě, což se o konkurenci často říci nedá. Osobně bych si asi vybral menší sedmnáctky s vyšším bočním profilem, ale určitě tomu pomáhají i příplatkové adaptivní tlumiče, které v normálním režimu změknou, zato při okreskovém blbnutí je můžete nastavit do sportovna, kdy se trochu přitvrdí a omezí náklony karoserie. Řízení sice moc vazby nepředá ani v tužším režimu, ale aspoň je rychlé. Podvozek propůjčuje Polu dost jistoty v naprosté většině situací, ale v této třídě bych možná trochu jistého chuligánství ocenil. 

Foto: Autíčkář.cz

Na poměry třídy překvapí pod kapotou plnotučný motor, již legendární čtyřválcový 2.0 TSI. V Polu je naladěn na 152 kW, ale nejvíce co do pocitu z jízdy promlouvá solidních 320 Nm, které jsou k dispozici už od 1500 otáček až do 4500. V praxi to znamená, že Polo prostě jede pořád, není potřeba zběsile podřazovat o čtyři stupně kvůli každému předjetí, stačí o jeden, možná dva. Puristy to možná nenadchne, ale na každodenní ježdění jde o skvělého parťáka, který má stále dostatek síly, a to i ve vyšších dálničních rychlostech. Navíc i docela příjemně zní, ve sportovním režimu trochu hlasitěji, jen škoda, že si ani v něm moc nezabrblá.

Foto: Autíčkář.cz

Na dnešní poměry je Polo GTI velmi lehké (okolo 1300 kg), a tak občas může plnotučný dvoulitr působit v takovém autě až přemotorizovaně, zejména za zhoršených podmínek. Sice přenosu síly pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu XDS (elektronika přibržďuje prokluzující kolo), ale přeci jen by jízdní vlastnosti samosvorný diferenciál určitě posunul dále. Na mokru je tak třeba trochu více přemýšlet o dávkování plynu, jinak Polo hezky předvídatelně putuje ze zatáčky po tečně ven. 

Foto: Autíčkář.cz

Polo GTI už s manuální převodovkou nekoupíte, motoru sekunduje sedmistupňové DSG, ke kterému bohužel pár výtek mám. Ano, nekope, o jeho práci v podstatě nevíte, řadí velmi hladce a rychle, ale…občas trochu nelogicky. Polo totiž umí plachtit, ale stávalo se mi, že někdy vyřadilo v dost nelogickou chvíli, někdy zas podřazovalo úplně zbytečně a brzdilo motorem na nižší kvalt. Řeknete si možná – no tak si přeřadíš výš manuálně, ona se to převodovka naučí, vždyť se umí učit… Ale ne tak docela. DSG jde přepnout do manuálního režimu, ale v určitých situacích, ač by to šlo, prostě vyšší kvalt zařadit nenechá. Pokud bych neměl svůj mozek, byl bych s její prací určitě spokojený, ale jakmile jsem chtěl trochu do práce s kvalty promlouvat, nenechala mě.

Foto: Autíčkář.cz

Manuální režim můžete ovládat buď pomocí normální páky s opačnou logikou řazení (dopředu – vyšší kvalt, dozadu – nižší kvalt), nebo pomocí pádel či spíše tlačítek na volantu. Já osobně mám radši umístění přímo na volantu, neboť – pokud tedy držíte volant ve správné pozici – mám vždy všechno po ruce a kvůli přeřazení nemusím ručkovat uprostřed zatáčky. Navíc příliš nevyčnívají a člověku nepřekážejí při normálním ježdění v automatickém režimu. 

Foto: Autíčkář.cz

Polo tak možná nezamíří do garáže vymetače okresek, který rád trpí v drncajícím a hlučném autě každý den, zato pro někoho, kdo se občas rád sveze nebo má pod pravou nohou rád jistotu výkonu, ale pořád chce normální auto na každý den, je z mého pohledu jasnou volbou. Polo GTI totiž nejenže nabídne slušný výkon a příjemně tuhý podvozek, ale i technologie zpříjemňující soužití s ním. Matrixová světla osvětlí okresku a hezky vykreslí ostatní provoz, zatímco adaptivní tempomat v kombinaci s hlídáním v pruzích zajistí pohodové cestování i na delších trasách. S Polem tak není ani delší cesta po dálnici utrpení, technologickou výbavou je oproti většině svých konkurentů na výši.

Foto: Autíčkář.cz

Navíc jde o auto ze “staré školy” značky, neboť Polo šesté generace je na trhu už od roku 2017, jen facelift v roce 2021 trochu pozměnil hlavně vzhled exteriéru a sebral manuální převodovku. Nenabídne ten nejnovější infotainment, ale to je minimálně z mého pohledu výhoda – je totiž krásně přehledný, funguje relativně svižně (ač v tomto konkrétním autě se občas při startu zaseknul), nabídne i bezdrátové CarPlay…co chcete víc? Možná audiosystém Beats by nemusel být tak přebasovaný, ale to už je drobnost, kterou si můžete v nastavení upravit podle vlastní potřeby.

Foto: Autíčkář.cz

Mile mě překvapila prostornost. Od tak malého auta bych nečekal, že se za sebe posadím naprosto bez problémů. Ano, kolena se mi lehce dotýkají přední sedačky, ale na zadní lavici se dá úplně bez problému sedět i na středně dlouhé cestě, ne jen nouzově. Přední sedačky mají výraznější boční vedení a ani při celodenním ježdění mě z nich záda nebolela, ale osobně bych možná oželel tu pěknou dvoubarevnou kůži (ač je teda tato kombinace z mého pohledu opravdu pěkná a zároveň decentní) a šel do látkových s klasickým károvaným vzorem, které se v létě nerozpálí a v zimě zase nestudí. 

Foto: Autíčkář.cz

Závěr

Polo GTI není cíleně sporťák, a je to tak v pořádku. Možná není nejemocionálnějším hot hatchem na trhu, ale to od Volkswagenu snad nikdo ani nečeká. Na druhou stranu totiž nabídne vše, co potřebujete k příjemnému soužití, a ještě k tomu přidá solidní porci výkonu a jistý podvozek. Jako kompletní balíček to celé funguje neuvěřitelně efektivně, a to nejen z pohledu jízdních vlastností, ale i po ekonomické stránce. S Polem není problém jezdit okolo sedmi litrů na sto kilometrů a ani při zábavnějším jízdním stylu nebere příliš, já se pohyboval okolo 10-12 litrů. 

Foto: Autíčkář.cz

Volkswagen si za to všechno ale nechá řádně zaplatit. Varianta GTI začíná na 797 900 Kč s DPH, za Edition 25 se připlácí 48 tisíc a auto tak, jak je na fotkách, vychází už přes 950 tisíc. A to opravdu není málo peněz. Pokud však hledáte malou svižnou krabičku, co majitele nesežere v provozních nákladech, nevytřese z něj duši při jízdě po městě a přitom se s ní dá jet klidně i na dovolenou ve dvou, asi nenajdete lepšího parťáka.
 

Technické údaje:

Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1984 ccm 
Výkon: 152 kW (207 k) v 4500 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 1 500 – 4 500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 240 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Provozní hmotnost: 1310 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 8,8 l/100 km kombinovaná 
Základní cena Polo GTI: 797 900 Kč (845 900 Kč Edition 25)
Cena testovaného vozu s příplatky: 955 700 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sau
20. března 2024, 20:42
1

Fajn auto. Ale ta cena. O té už se snad ani nedá říct že je z jiné galaxie, ta je rovnou odněkud z delta kvadrantu...

reagovat
Ku
Kubajz32
20. března 2024, 23:26
-3

Sorry, je naprosto příšerně napsané. Autor by toho měl dost dostudovat a trochu se vypsat tzv. do šuplíku.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem