Dokonalou ukázkou je crash test, který provedl americký úřad pro silniční bezpečnost IIHS. Ten proti sobě postavil dva Nissany z dvou různých trhů, oba zastávající stejné hodnoty, ovšem poněkud jiným způsobem.
Stříbrným vozem na videu je Nissan Versa – klasický soudobý sedan, který je současně nejlevnějším Nissanem prodávaným v USA. Proti němu stojí červený Nissan Tsuru – velmi zastaralý sedan z roku 1991, původně známý jako Sentra a dodnes vyráběný a prodávaný v Mexiku. Od jeho prvního uvedení na trh se dodnes změnil prakticky jen název, nároky na bezpečnost nikoliv.
Bez nadsázky se tedy dá říci, že se proti sobě rozjíždí dvě stejná auta, oddělená čtvrtstoletím vývoje. A přesně oněch 25 let vývoje je názorně vidět v momentě, kdy se oba vozy čelně srazí s 50% překrytím. Zatímco ve Verse perfektně zafungovaly deformační zóny v přední části a kabina posádky se prakticky nezdeformovala, Tsuru se v oblasti místa řidiče doslova „složilo“. Perfektně je rozdíl vidět na střechách vozů. Zatímco na Verse se objevila drobná vlna, značící, že se konstrukce vozu hnula, střecha na Tsuru se nad hlavou řidiče zlomila. Výsledkem je, že zatímco řidič Versa může jít volat pojišťovnu, řidič Tsuru už asi nikam nejde, protože je velmi pravděpodobně mrtev.
Dobrou zprávou pro Mexičany budiž alespoň to, že letošek je poslední rok výroby Nissanu Tsuru. Už i mexické úřady se totiž rozhodly zlepšit situaci na silnicích a nové předpisy v oblasti bezpečnosti aut vyřadily Tsuru z výrobního programu. Na druhou stranu je nutno uznat, že nový nejlevnější Nissan Mexika bude jen těžko stát 7 tisíc dolarů (168 tisíc korun).
21. listopadu 2016, 20:52
0
Hodilo by se napsat, ze rychlost setkani byla 80mph. Tedy kazde auto jelo 40mph neboli cca 65km/h. Pekne si to spocitali aby ukazali ceho se mame zbavit. Versa je tezsi asi o 150kg. Tedy nevyhoda pro Tsuru. Struktura Tsuru selhala drive nez u Versa ale tam uz take doslo selhani konstrukce. A sloupek nema dalek k celkovemu kolapsu. Kdyby byla rychlost krapek vyssi, ci auta stejne vyvazena, tak by nasledky narazu mohly byt podobne pro oba ridice.
21. listopadu 2016, 23:15
0
Pridanim zateze do toho staryho bys sice zvysil jeho hybnost a snizil tak impuls sily ale deformace by byla nejspis jeste vyssi protoze by se nekde musela "vypotrebovat" dalsi energie.
22. listopadu 2016, 08:26
0
Ano. Jak jsem psal. Obe auta na maderu a oba ridici mrtvi. Versa uz byla na limitu toho co konstrukce zvladne, nez se zacne bortit. Popravde bych radeji videl kdyby proti tomu poslali levne auto jako treba Logan. Tyhle ukazky nebezpecnosti starych aut maji casto tendenci ponekud podvadet. Znamej podvod je treba crashtest Trabantu po revoluci aby ho co nejrychleji dostali ze silnic.
22. listopadu 2016, 08:43
0
Jo, už chápu jak jsi to myslel. Ta teorie o strašení lidí se mi líbí. ...Navíc jsem se trošku zamyslel nad tím, co jsem včera napsal a došlo mi, že úvahy o hybnosti a impulsu síly nejsou při havárce asi moc namístě.
27. listopadu 2016, 07:48
0
Pořád Versa stojí jen o 45 tisíc (na český, MSRP) víc. Ale s Tsuru je to jako s Broukem, je to takovej jeho nástupce. Kažsdej, kdo si dneska koupí nový Tsuru (imho to ale stejně dělají jen firmy) má jistotu, že příštích třicet let na to za hubičku sežene úplně cokoliv. A Versa se "dalším broukem" teprve stát musí...