načítám data...

Opel Grandland X Hybrid4: Moderní hybrid pro konzervativní řidiče

Hledáte hybrid, který na vás na každém kroku nebude křičet, že je free, cool a in? Chcete obyčejné auto s neobyčejným pohonem? Opel má řešení...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Grandland X Hybrid4: Moderní hybrid pro konzervativní řidiče

Automobilka Opel patří mezi ty vůbec nejstarší výrobce na světě a může se pyšnit bohatou historií. Přesto však musím říct, že většina produkce této rüsselsheimské značky jde tak nějak mimo mě. Ani nevím proč. Nezažil jsem dobu legendárních modelů, jakými byly Diplomat, Commodore, GT či Manta. Opel jsem začal více vnímat až někdy v devadesátých letech a tam jeho nabídka nebyla zrovna nejzajímavější. Jasně, béčková Omega byla fajn auto, ale že bych po ní někdy toužil, to zrovna ne. Stejně tak Calibra, kterou dodnes považuji za designový skvost. Byl jsem do ní zamilovaný přesně do chvíle, než jsem se poprvé svezl. Když nad tím tak přemýšlím, jediný Opel, nad kterým jsem kdy reálně uvažoval byla Astra G v provedení Cabrio. Tam mi prostě a jednoduše učaroval jednoduchý, a přitom velice účelný design, o který se zasadil Bertone. Jako výletní kabriolet to fungovalo zcela uspokojivě.

Možná právě kvůli tomu, že nemám k Opelu bližší vztah, mi bylo celkem jedno, když se oznámila fúze Opelu a PSA. Bral jsem to jako takový nový restart, protože pod vedením GM tahle německá automobilka poslední léta tak nějak přešlapovala na místě (navzdory velmi povedené druhé Insignii, kterou doporučuji v podstatě každému, kdo se na mne obrátí s žádostí o radu na vozidlo střední třídy). Sám jsem byl zvědavý, kam se Opel pod hlavičkou francouzského koncernu posune. Zprvu mi totiž tento obchod nedával příliš smysl, neboť obě značky ze země galského kohouta prakticky přímo konkurují Opelu. Netrvalo dlouho a první plody spolupráce postupně přicházely na trh a světe div se, ono to funguje. PSA postavilo na jednom základu tři samostatné modely (když budeme počítat luxusní DS, tak čtyři), a každé z těchto aut cílí na odlišnou klientelu. Peugeot nabízí velice osobitý design a takový trochu sportovnější feeling. Citroen hraje čistě na komfortní notu a Opel zase oslovuje konzervativnější klientelu. Tuto myšlenku jsem si skvěle ověřil za volantem Grandlandu X, který by měl tvořit nosnou část prodejů německé značky. A rovnou v té nejvyšší specifikaci s plug-in hybridní jednotkou pod kapotou. 

Grandland X je kompaktní crossover, což je stále jeden z nejdynamičtěji rozvíjejících se segmentů. Tady se chyby neodpouští a každá značka potřebuje mít v této kategorii schopné želízko v ohni. Hned na první pohled je jasné, že Opel hraje o konzervativní zákazníky. Při pohledu zvenčí nečekejte žádné designové výstřelky. Jednoduché tvary bez výraznějších emocí, to je to, oč tu běží. Skoro jako kdyby autorem designu byl počítač. To však nemusí být na škodu. Říká se, že takové tvary stárnou pomaleji. Pokud je toto tvrzení pravda, pak design Gandlandu bude aktuální ještě velmi dlouho. Jediným výstřelkem je černá kontrastní kapota a střecha, což je typické právě pro hybridní verzi. Nicméně zrovna k bílé metalíze mi to moc nesedí. Tak či tak, Grandland X je vzhledově jedním z nejkonzervativnějších aut, které jsem za poslední dobu měl v ruce. Pokud nestojíte o módní kudrlinky a hledáte obyčejný design, tady budete na správné adrese. 

V stejném duchu pak pokračuje interiér vozu. Ani zde nečekejte revoluční architekturu, či moderní umění. A to je vlastně dobře. Budíky jsou řešeny hezky po staru analogově, žádné displeje s 3D zobrazením či hypermoderní grafikou jak ze sci-fi filmu. Dotykový displej infotainmentu je integrovaný do palubní desky, žádný trčící tablet. Okolo něj se nachází poměrně hodně fyzických tlačítek, která pomáhají s rychlejším přístupem k jednotlivým funkcím. Nemusíte tak neustále matlat po displeji, což ulehčuje život. Stejně tak panel klimatizace je tvořen hezky po staru spoustou čudlíků a mačkátek. To je poměrně příjemné překvapení, protože v dnešní době to rozhodně není standardem. Pochválit musím také sedačky, které jsou opravdu pohodlné. Příjemně tuhé, se skvělým tvarem a poskytují vynikající oporu i na delších cestách. Jo tohle Opel umí. Kde naopak musí kladné body strhnout, to je oblast vnitřní prostornosti. Grandland X je co do prostoru veskrze průměrným zástupcem ve své kategorii a pokud jezdíte ve více než dvou lidech, může vám připadat lehce stísněný. Smutný je i pohled do kufru, kde hybridní systém ubral přes 120 litrů z původního objemu. Ve variantě Hybrid4 tak máte k dispozici pouhých 390 litrů, což není mnoho. Poskládat do kufru například kočárek s hlubokou korbou je nadmíru složitá operace, vyžadující maximální pečlivost. Ani jsem netušil, jak moc se dá náš kočárek rozebrat, při pokusech nacpat jej do kufru kompaktního Opelu. 

Nejzajímavější částí Grandladu X je v našem případně hybridní pohonné ústrojí. To je tvořeno spalovací jednašestkou (147 kW) a dvěma elektromotory. První je vepředu v převodovce (81 kW), ten druhý na zadní nápravě (83 kW). Celkový výkon soustavy činí rovných 221 kW a 520 Nm, což je opravdu slušná porce výkonu. Zároveň je tak elegantně vyřešen i pohon všech kol, který obyčejným spalovacím verzím chybí. Tento systém jsem si vyzkoušel už v luxusněji pojatém sourozenci DS7 Crossback a tak jsem trochu tušil, do čeho jdu. Dynamicky není co vytýkat. Grandland X nejednoho překvapí svou výbušností a naléhavostí s jakou podává svůj výkon. Stovka za nějakých šest vteřin nedokáže vypovědět o tom, jakým způsobem se tento crossover reálně na silnici pohybuje. Zároveň je pohonná jednotka v Opelu nastavená jinak než u dříve testovaného Francouze. Jednotlivé motory se zapojují hladčeji, reakce jsou o chlup rychlejší a povedlo se mírně potlačit i poměrně značnou setrvačnost, na kterou jsem si u Francouze zvykal trochu déle. Celkově bych řekl, že u Opelu se povedlo tento plug-in hybrid vyladit o kousek příjemněji. 

Důležitým parametrem hybridních vozů je samozřejmě spotřeba. Ta se u vozů, které můžete nabíjet ze zásuvky, určuje poměrně složitě. Opravdu totiž záleží, jakým způsobem budete automobil používat. Pokud jej budete pravidelně nabíjet, jezdit krátké trasy po městě, pak se skutečně můžete dostat na vskutku absurdní hodnoty spotřeby fosilního paliva. Ano, dá se s tím jezdit i za nějaké dva litry na sto. V případě, že jej budete pravidelně nabíjet, ale zároveň jej budete využívat jako normální auto, což znamená i delší cesty mimo město a po dálnici, pak se vejdete do šesti litrů. Pokud však na nabíjení kašlete, roste spotřeba ještě o něco výš. Já se přiznám, že za celý testovací týden jsem Grandland X nabil ze zásuvky do plna přesně jednou (rozhodně doporučuji příplatek za silnější palubní nabíječku, tak základní nemá smysl). Elektrický dojezd pak reálně činí asi 40 kilometrů. Dvakrát jsem využil spalovacího motoru, abych nabil akumulátory zhruba ze tří čtvrtin (v tu chvíli roste spotřeba někam ke 13 litrům). Jinak jsem jezdil čistě v hybridním režimu s prázdnými baterkami (ne, nemá to vliv na výkon, stále máte pod pravým pedálem 300 koní) a výsledná spotřeba byla lehce pod 7,5 litry na sto kilometrů. V porovnání s údaji výrobce je to samozřejmě velký rozdíl. Na druhou stranu, na čtyřkolku s poměrně hezkým výkonem to není tak úplně špatné. Samozřejmě, pokud jezdíte dlouhé dálniční štreky, tak tam nebude mít Hybrid4 příliš smysl. Při větším zatížení na dálnici mluvíme o spotřebě atakující 10 litrů, což v kombinaci s citelně menší nádrží (43 litrů), znamená ne zrovna dechberoucí dojezd. 

Co se samotné jízdy týče, nemám Grandlandu příliš co vytýkat. Chybí mu sice francouzská ladnost, avšak onen houpavý komfort vyměnil za větší jistotu podvozku. Opel je tužší než jeho francouzští sourozenci, ale není to nutně na škodu. Na silnici se pohybuje s větší jistotou a přesností, a řidič si za jeho volantem dovolí i o něco vyšší tempo. Není samozřejmě žádné sportovní auto, to ani náznakem, ale taková jízdní jistota a rozumná pocitová tuhost mu nechybí. Zároveň zachovává i dostatečný jízdní komfort, nikde nic nebouchá ani nemlátí a Grandland X tak ve výsledku jezdí možná příjemněji, než bych na první dobrou čekal. Snad jen brzdy je potřeba chvíli si zvykat. Kvůli rekuperaci je jejich nástup takový vlažný a chod pedálu se hůře odhaduje. Věřím však, že majitel si nakonec časem zvykne. 

Verdikt 

Co říci závěrem? Opel Grandland X Hybrid4 je crossover, který balí velice moderní pohonné ústrojí do překvapivě konzervativního hávu. Pokud jste přesvědčení, že vaše další auto by mělo být hybridní, ale zároveň váš odrazují netradiční řešení a vadí vám módní řešení obyčejných věcí, pak by vás tento Opel mohl zaujmout. A potěší i na silnici, kde umí být až nečekaně rychlý a zároveň z vás nevytřepe duši. Jen se připravte na to, že si za něj výrobce nechá hezky zaplatit. Základní cena totiž atakuje hranici jednoho a čtvrt milionu, což je na hony vzdálené půlmilionové cenovce, za kterou můžete mít základní verze s obyčejným motorem. 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 ccm + 2 elektromotory
Výkon: 147 kW (200 koní) při 6 000 ot./min + 81 a 83 kW (108 a 111 koní)
Systémový výkon: 221 kW (300 koní)
Točivý moment: 300 Nm při  3 000 ot./min + 337 a 166 Nm 
Systémový točivý moment: 520 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 235 km/h
0-100 km/h: 6,1 s
Zavazadlový prostor: 390 litrů
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,4 l/100 km

Cena od: 1 199 900 Kč
Cena testované verze: 1 292 790 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam Forman
02. října 2020, 09:50
1

Także takový ucházející Buick...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem