načítám data...

Opel Corsa 1.0 Turbo: Starý pes, nové kousky

Nová Corsa by vás neměla zajímat proto, že óó parkuje sama a vlastně ani kvůli nové karoserii a vylepšenému interiéru. Vaši pozornost si zaslouží především kvůli fantastickému motoru, který by mohl přesvědčit i odpůrce downsizingu.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Corsa 1.0 Turbo: Starý pes, nové kousky

 Není žádným velkým tajemstvím, že „nová“ generace Opelu Corsa, označovaná jako Corsa E, vlastně až tak úplně nová není. Spíše bychom ji mohli nazvat opravdu důkladným faceliftem. Změny byly tak výrazné, že vám na první pohled (a možná i na ten druhý) bude připadat jako nové auto, ale když se důkladně zadíváte na boční profil karoserie a zejména na tvar prosklení, zjistíte, že skelet zůstal stejný.

To ale nemusí ničemu vadit. Prodloužený čumák, který působí tak trochu jako by dělal před zrcadlem „duckface“ (moje žena prohlásila, že to auto vypadá jako Agáta Hanychová) výborně ladí zvláště s kupé podobným profilem třídveřové verze. Zvláště v křiklavě žluté barvě tak levný rodinný hatchback vypadá skoro jako maličký sporťák.

A ke Corse, obvykle poněkud opomíjenému zástupci svojí třídy, se to vlastně docela i hodí. Již předchozí generace vynikaly na poměry své třídy tím, že jste si za jejich volantem mohli překvapivě snadno najít opravdu „sportovní“ posaz. Sedačka šla spustit hluboko dolů, volant měl úžasný rozsah nastavení a navíc se k tomu všemu přidávalo i slušné řízení a schopný podvozek. Jenomže to všechno bylo skryté za poněkud rozpačitým designem, interiérem s podivnou ergonomií a doplněné o nemastné, neslané motory pod kapotou.

Corsa E se snaží to všechno změnit. O designu už jsme mluvili, takže se pojďme podívat na to ostatní. První na řadě je interiér. Výborný posaz zůstal, ale materiály jsou teď mnohem kvalitnější a všechno je na pohled příjemnější – zvláště vy vyšších výbavách s koženým čalouněním a moderními povrchy z lesklého plastu. Starý středový panel se změtí tlačítek zmizel a byl nahrazen elegantním infotainmentem s dotykovým displejem. Ten naštěstí, na rozdíl od nejmenovaných francouzských konkurentů, neslouží ovládání klimatizace a topení (na to jsou tři kulaté ovladače dole), ale i tak má své ergonomické nedostatky. Ocenili bychom zejména klasické „točítko“ pro ovládání hlasitosti (i to na volantu je „cvakací“ a ne „točící“) a zejména lépe vyřešené přecházení mezi jednotlivými sekcemi infotainmentu. Stávající tlačítko s domečkem dokáže být místy pěkně otravné, zvláště když se ho dotknete omylem.

Jenomže vy, jako čtenáři Autíčkáře, si nejpíš nebudete kupovat nový Opel Corsa kvůli tomu, že má vychytaný infotainment, vyhřívaný volant nebo automatické parkování, o kterém vám básní Claudia Schiffer v reklamě. To jsou argumenty pro vaši auty nezasaženou přítelkyni, manželku či třeba dědu. Argumentem pro vás (a důvodem, proč ke koupi Corsy přesvědčovat rodinné příslušníky), je litrový tříválec s turbem pod kapotou. Pokud se stále řadíte k těm, kteří považují snižování počtu válců a nahrazování objemu přeplňováním za chybu, běžte si projet nějaký Opel s tímto motorem.

Před pár lety jsem do nebes vychvaloval litrový tříválec Ecoboost od Fordu a za svým názorem, že je to výborný motor, si stojím i dnes. Dokáže být podle potřeby úsporný i výkonný, má spoustu točivého momentu v nízkých otáčkách, takže zvládne rozhýbat i hatchback nižší střední třídy bez zaváhání a i přes chybějící válec je tichý a sofistikovaný. Ale jeho konkurent od Opelu jde ještě o kousek dál a ke všem těmto kladům přidává nadšení do otáček, za které by se nemusel stydět ani atmosféricky plněný motor. Ne, vážně – když jsme přednedávnem jezdili Mazdou2, její patnáctistovka nás nadchla. Ale litr v Corse se jí charakterem vyrovná. Ještě před pár lety by něco takového bylo zcela neuvěřitelné.

Škoda jen, že nemá i odpovídajícího partnera k okreskovým hrám v podobě dobře naladěného podvozku. Na kvalitních silnicích svého rodného Německa může Corsa nepochybně excelovat – má spoustu trakce, příjemně komfortní odpružení a v zatáčkách se projevuje hravé vyvážení, které malý hatchback nechá hravě utáhnout stopu, když uberete plyn. Jakmile však dojde na rozbitý povrch českých silnic, začnou se ozývat nedostatky v pohlcování nerovností. Zvláště pokud trefíte díru či výmol v zatáčce, má Corsa sklony vesele si poskočit, což ale většinou nezpůsobí příliš veselí u řidiče.

Verdikt

Nový Opel Corsa není nejmodernější ani nejvíce sofistikované auto ve své třídě, ale to neznamená, že byste ho měli ve svém výběru ignorovat. V jeho prospěch mluví fantastický motor, překvapivě přitažlivý design, bohatá výbava i schopný podvozek. A v neposlední řadě také zajímavá cena. 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný tříválec 999 cm
Výkon: 115 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment: 170 Nm v 1 800 – 4 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
0-100 km/h: 10,3 s 
Průměrná spotřeba (euro): 4,9 l/100 km 
Cena: od 285.900,- Kč (1.0 Turbo/85 kW, výbava Enjoy)

Hodnocení:  /10

Druhý pohled

Opel Corsa, neboli vlastně italsky řečeno "závodní opel". Narovinu přiznám hned na začátku, že moje očekávání od faceliftu Corsy nebyla přiliš vysoká. Přecejenom stojí na roky staré platformě, zatímco vývoj míří stále kupředu. A k tomu motor s obsahem jeden litr. Takhle to nezní jako něco, co by jednoho hned nadchlo. 

První, co mě potěšilo, byla barva. Mám rád jasné, "pořádné" barvy, vyblitý pastel není uplně mého srdce šampion. Jasná, sytá žlutá je jednoznačně super a autu moc sluší. K tomu hezká velká kola, sem tam nápaditý detail, třeba zadní světla a na bonus usměvavá maska. Veselé malé auto do města. Zatím dobré.

V interiéru najdete obvyklý dnešní standard, milé je, že systém start-stop se vypíná snadno dostupným tlačítkem, velmi příjemně překvapil opravdu chytrý držáček na mobil ve středové odkládací schránce. V této třídě potěšil i vyhřívaný volant, detekce mrtvého úhlu a zvědavost vyvolala "krabička" v místě, kde zhruba bývá head-up display. Nebyl to Head-Up display. Za jízdy se ukázalo, že je to systém varování před kolizí, když se blížíte moc rychle k autu před vámi, bliká v tom pět červených diod a ozve se varovný zvuk. Taková srandovní diskotéka, kdyby byla část diod modrých, tak by to mohlo fungovat na vpředu jedoucí auto jako probliknutí "modrým majákem" a mohli by uhnout, jen by to asi nebylo úplně legální. Dá se samozřejmě nastavit vzdálenost na kterou systém pracuje a varuje.

Největší překvapení byl drivetrain. Převodovka funguje výborně, dráhy kulisy jsou tam kde je čekáte a vše fungovalo hladce. Co říci k motoru. Je to PAN MOTOR. Jinak to napsat nejde. Je to jednoznačně a naprosto totálně nejlepší malý motor, se kterým jsem se zatím setkal. Litrový obsah, tři válce, 85 kW, naprosto skvělý charakter. S autem mě hodně bavilo jezdit, bylo to celé takové veselé, vrm vrrrm vrrrrrm – takhle nějak by se mělo chovat auto do města.

Za mě si zaslouží "nová" corsa rozhodně palec nahoru a pakliže podobnou kategorii auta zvažujete, uděláte chybu, když se k Opelu nepůjdete alespoň podívat a svézt.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
05. srpna 2015, 09:42
0

Kde je to foceno? Pekna lokace.
Ale jo, nemit hypoteku a deti, tak bych do neceho takoveho asi sel. Spis asi do Fiesty sice, ale tohle je podobne.
Takhle jsem si koupil 2x takove auto s motorem o podobnem objemu, ale bez turba a s jednim valcem navic.

reagovat
ri
riprex
05. srpna 2015, 10:47
0

Já bych rozhodně zkusil nejdřív tu Corsu. Doma máme Fiestu, sice ne s tím magickým litrovým Ecoboostem, který jede fakt dobře, ale s 1.25 Z(m)etec. Na Fiestě se mi nelíbí moc kvalita zpracování, místy v tom vrže, neustále mám pocit nedovřeného okna a rychlost opotřebení a prošoupání pedálů atp, je zarážející. Auto má za sebou 30tkm a člověk by řekl, že je minimálně o 100k stočené. Další můj problém je řízení - je takové rozblemcané, absolutně tupé bez jakékoliv zpětné vazby. Občas mám pocit, že vůbec není spojené s koly. Další kritika se týká řazení. Dráhy jsou takové mlhavé, jako by tam skoro nebyly. Kvalty tam jdou ale krásně lehce... jen mi dělalo problém, že bez toho, abych si pákou zakvedlal do stran jsem nebyl schopen tam dát neutrál. Vždycky to byla 3 nebo 4. Zkázu dovršuje to, že jsem si nemohl najít vhodný posez. Pořád mě přišlo, že sedím někde za barem nebo naopak ležím v houpací síti. Brzdy pro změnu fungují jen jako ON/OFF a nic moc jiného neznají. Zkrátka a dobře... díky takovým drobnostem pak u toho auta neocením celkem dobře fungující podvozek, protože mu zkrátka nevěřím a necítím se v něm dobře. Ukazatel řazení, který nutí neustále motor podtáčet a dusit kolem 1000rpm je už jen taková třešnička na dortu. Mi to je jedno, nekoukám na to, tak ať si šipečkama klidně bliká. Problém je, že "neřidič", který si to auto koupil se tím řídí a pak se diví, že to do kopce nejede. No bodejť by taky jelo, když tam v 50ti loupne pětku a má zapnutou klimu. Druhotný efekt je zakarbonování motoru a velmi špatné studené starty.

Trinom
05. srpna 2015, 22:23
0

S binárním brzdovým pedálem jsem se u několika jiných novějších Fordů už taky setkal a bylo mi to značně proti srsti. Jako by to nemohli vychytat tak, aby ten chod pedálu měl nějakou dynamiku.

Vo
Vojta
06. srpna 2015, 23:28
0

Když jsem si vybíral podobně malé auto, protože větší je pro mou osobu nesmysl, tak jsem měl Corsu taky v merku. Ale tak nějak mi přišla moc holčičí a zezadu, díky vertikálně orientovaným světlům, úzká. Což jsou věci, které bych jako člověk pohybující se u výtvarna, neskousl. Mazda 2 byla další na seznamu, ale byla mimo mou cenovou hladinu, což mě zamrzelo. Dalším a největším kandidátem byl Cactus, který mě prostě uhranul. Designem, žlutou barvou, interiérem a i nečekaně živým základním tříválcem. Ale opět byly proti finance. Fabia nepřicházela v úvahu vůbec (je nesmyslně populární a drahá, s nepříliš super motory - zkoušel jsem 1,2TSI 66kW a za hodinu Cactuse a upřímně, ten Citron jel pocitově lépe). Nakonec jsem skončil u jistoty v podobě Suzuki Swift ve verzi SE. Motor je výborný, jen je hodně na 4. a 5. stupeň přibržděn dlouhou převodovkou. Což byl z počátku nezvyk, protože moje předchozí Suzuki Ignis Sport mělo naopak převodovku krátkou a se 110k a malou karoserií to bylo nádherně svižné vozítko. Mám tedy odjeto jen 1500km, ale i toto opomíjené auto je hravé a výborně vybavené a dobře postavené a za ty prachy.. Jen škoda mizerné nabídky barev.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem