logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial, Novinky

Autíčkářův týden: O Fordu, Hondě, Nordschleife a hothatchích.

Je lepši pokoušet automobilové příznivce napětím nebo šokem? K čemu nám vlastně jsou časy na Nordschliefe? A kam vůbec kráčí moderní hot hatche? Čtěte!

Již tradiční týdenní autíčkářovské shrnutí se dnes místo zajímavostí z celého světa bude nésti spíše v úvahové rovině a za všechno může Ženeva. Jednak se celý svět soustředí jen na ni a ostatních zpráv je poskromnu a k tomu nám přinesla podnětů k zamyšlení více, než dost.

Začneme sportovními Hondami. Supersport NSX už nějaký ten měsíc známe, takže důležitější novinkou bylo představení Civicu Type-R. Je třeba říct – konečně! Čekání na sportovní Hondy bylo dosti útrpné a vsadím se, že několik fanoušků to za těch 5 let půstu určitě vzdalo a spálili všechna trička a čepice se stylizovaným háčkem. Osobně jsem si Type-R překřtil na Hondu Godot. No, nakonec se všichni dočkali, a navíc to vypadá, že se Tajpáru podařilo splnit vše, co Honda proklamovala, přesto se nemůžu ubránit lehkému rýpnutí a pomůže mi k tomu automobilka Ford.

Otrava zdržováním, léčba šokem?

Trošku si shrňme, co se v minulých letech vlastně dělo a jak moc pokoušela Honda zdraví svých příznivců. Skončila S2000, CTR 8g umřelo 2 roky po ní a bylo pusto, protože Honda se začala vzhlížet v růžové kytičkové budoucnosti. O Type-R moc řeč nebyla. Pak z čista jasna přišla prohlášení, že CTR 9g teda bude, pak že bude později, pak zase že bude dřív a ke všemu bude nejrychlejší. A do toho začalo postupné odhalování a uvolňování fotek a informací o konceptu, které trvalo několik let. Tu se nám zjevil kus světla, tam přišlo video s malováním nápisů po Nordschleife, jinde zas vykoukl teaser propagující jakési magické tlačítko R, ale výsledný produkt stále nikde. Promiňte mi to přirovnání, ale dost to připomínalo stahování porna na starém vytáčeném připojení k internetu skrze modem a pevnou linku – to bylo také tak pomalé a kostrbaté, až vás přešla chuť. NSX měla osud ještě komplikovanější, neboť vznikla vlastně nadvakrát, ale pozadí postupného odhalování bylo podobné.

Pak konečně přišel Detroit 2015 a svět mohl kleknout Hondě k nohám…  bohužel však nějakým nedopatřením většina světa klečela před modrým oválem, protože v Detroitu se odhalil nový Ford GT, o kterém nikdo neslyšel, nikdo nevěděl a tím pádem se na něj nemohl nikdo ani těšit. Poněkud „civikoidní“ NSX náhle ztratilo lesk a jasnou hvězdou Detroitu byla modrá placka s agresivními tvary moderního supersportu a úchvatnou zadní částí, která vypadá skoro jako kapotovaný monopost. Teď v Ženevě se situace opakuje, třebaže Focus RS už pro Type-R rozhodně není tak hrozným katem, jakým bylo GT pro NSX. Focus RS prosákl na veřejnost před měsícem a už tehdy se vědělo, že bude Hondu porážet o tři deci objemu, jeden diferenciál a trochu koní. To by však až tak nevadilo, protože i v tomto případě dle mého názoru hraje do karet Fordu především moment překvapení. Takže zatímco při premiéře ostré kompaktní Hondy byla vzrušující atmosféra trochu zředěna v duchu „tak jsme se po těch letech konečně dočkali“, u Fordu se jednalo o čisté „WOW!!“.  Nemějte mi to za zlé, jen mám pocit, že přístup Fordu je nejen mi mnohem sympatičtější, než nekonečné upoutávky v podání Hondy. Navíc, nezapomínejte, že prvek překvapení je jediným prvkem, který uznává i Chuck Norris… :-)

Nordshlceife, ach ta Nordschleife

Abych jen nehanil. Jsem si jistý, že NSX bude trápit supersportovní konkurenci podobně, jako to dokázala její první generace na začátku 90. let. Stejně tak věřím, že CTR bude mít nejen mohutnou karoserii (jestli se sedmé generaci říkalo breadvan a osmé UFO, tak devátá bude jednoznačně překřtěna na BVP), ale mohutně se také navrátí mezi špičku současných hot hatchů, což koneckonců dokazuje (prozatím neoficiální) čas 7:50,63, za který prototyp obkroužil nejslavnější kus silnice na této planetě.

To číslo mě tak trochu děsí. Přivádí mě k myšlenkám, jestli jsem nějak záhadně nezestárnul, protože takový čas by ještě před necelými 10 lety znamenal umístění na dohled těm nejšílenějším silničním kreacím a bezpečně by stačil na nejrůznější Porsche, Lamba a Ferrari. Zároveň mi však celé to šílenství, které se kolem Nordschleife v posledních letech strhlo, připadá dosti komické. Nad smysluplností poměřování pindíků na okruhu už jsem se zamýšlel pár let zpátky a má skepse se od té doby snad ještě více prohloubila.

Z médií na nás sice houkají palcové titulky a odkazy na rekordní videa z youtube, ale při bližším zkoumání zjistíme, že místo reálných aut se tisíce lidí dohadují v diskuzích nad závody spekulací a prototypů. Je sice fajn, že se můžeme kochat snažením pilotů, kteří olizují krajnice zeleného pekla spektakulárním způsobem, ale o čestnosti automobilek, co se specifikací auta týče, se můžeme pouze dohadovat. Pochybnosti o použitých pneumatikách se staly terčem svárů už mnohokrát a zda-li si automobilky na rekordních vozech nepřifoukly nějaké to stádečko koní navíc, můžeme leda věštit z výfukových plynů dieselu Cummins. K tomu Seat po Nordschleife proháněl jakýsi „asiLeon“ s izolepou zalepenými spárami a interiérem v záhadném stavu. To Honda alespoň otevřeně přiznala, že rekordnímu Civicu chybělo rádio a klimatizace, za to navíc disponoval ochranným rámem. Ani tak se však nezbavila nařčení, že na záznamu z jízdy se v čase 7:58 objevuje cosi připomínající střih. Takže kašlete na rekordy, v konečném důsledku nám stejně nezbyde nic jiného, než si počkat, až někdo sežene všechny hot hatche na okruh v jeden den a v sériové podobě – pak se můžeme dočkat porovnatelných časů.

Kam kráčíte hot hatche?

Ženeva nám ukázala ještě další, více či méně potěšující zprávy. No, spíš ty více potěšující. Abychom už konečně uzavřeli ten Type-R, tak jeho cena by mohla v Česku začínat již na 829.000 Kč. U Japonců je dobrým zvykem, že vrcholné verze svých aut nedováží ve variantě holátko, nýbrž v plné náloži, takže je vysoce pravděpodobné, že příplatků nebude moc třeba ani v "základní" variantě Type-R a už vůbec ne v luxusnějším provedení GT . Pokud by se zmíněná cifra skutečně potvrdila, troufám si tvrdit, že kupec dostane spoustu muziky a nejrychlejší hot hatch(nebo BVP?) na světě, za moc příjemnou cenu.  Zdravíme do Renaultu, kde vám za tlumiče Öhlins v Méganu RS275 Trophy napaří tučný příplatek. Spolu s Focusem RS se pak Civic postaral o to, že lidové ostré hatchbacky šlapou na paty überhatchům typu A45 AMG nebo RS3 – takže to vypadá, že šroubování výkonů jen tak neskončí.

Dále se nám opět výrazněji rýsuje výměna králů na pozici nejdostupnější kapesní skorozávodničky. Jestli jste po mlžení Renaultu, že do Ženevy přiveze jakési nové RS, doufali v šílené Twingo nebo návrat ztraceného Clia předchozí generace, pravděpodobně jste trochu zklamáni. Představené Clio RS Trophy sice nabízí 20 koní, 40Nm a 50% času při přeřazení k dobru, většina (byť spíše jen internetových) fanoušků ale spíše toužila po tom, aby čas přeřazení určovala především jejich pravá ruka a levá noha. Nelámejme však hůl předčasně, třeba se díky přepracovanému podvozku Clio zbaví „měkkého-tvrdého“ současného nastavení a bude vážně dobré.

Jenže na Corsu OPC mu to nakonec stejně nemusí stačit, zvlášť když Opel startuje na baťovských 499.900 Kč. Za úžasnou věc s lamelami mezi předními koly, která se jmenuje samosvorný diferenciál a dodává jej špičkový specialista Drexler si sice budete muset připlatit, něco mi však říká, že po slevě by výsledná cena nemusela být tak vzdálená té oficiální základní a to by bylo vskutku moc příjemné.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Čiky
7. 3. 2015, 20:21

nerozobera sa ten strih vo videu niekde podrobnejsie? nejaky tip na clanok

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte