reklama
načítám data...

Fenomén jménem "čas na Nordschleife"

Poslední dobou mám nějakou přemýšlivou náladu. Místo abych zde publikoval věcné články týkající se plechových vyplavovačů endorfinu, opět se Vás nyní pokusím ubít shlukem podivných věcí, které se mi urodily v hlavě. Dnes na téma - závody sériových aut proti stopkám a jejich smysl pro běžný život.

Jako malé pimprle jsem byl šťastný. Od dob, kdy mé matce praskl plodový natural 98 až po ranou pubertu, mi totiž ke zhodnocení absolutní rychlosti auta stačilo pár suchých dat. Nejdřív to byla maximální rychlost – co jede nejrychleji, musí přece být i nejlepší! Postupem času jsem objevil kouzlo hodnoty akcelerace nula-xxx km/h, jež poněkud abstraktnímu údaji o maximální rychlosti dokázalo přiřknout i vyjádření způsobu, jakým se na ni daná machrkára dostane. Tímto krokem jsem si definitivně přestal myslet, že Bentley Turbo R by kdykoliv napráskalo soudobé 911.  Pak přišla zmiňovaná puberta a s ní i prozření. Překvapivě jsem zjistil,  že veškeré masivní výhody skrývající se v podprsence 105D, se mohou při absenci pevnosti masivně vytratit kamsi ke kolenům, a jelikož jsem byl hoch učenlivý, logicky jsem si domyslel, že stejně tak může auto svou masivní výkonovou převahu utopit v neschopném podvozku. Heuréka – nejrychlejší auto je přece takové, kterému na okruhu naměří nejlepší čas.

e30_nordschelife

Netroufám si odhadovat, kolik z Vás prošlo stejným hodnotovým vývojem jako já, ovšem naopak si troufám tvrdit, že časy automobilů naměřené při testování na různých okruzích, se staly obecným měřítkem jejich schopností a funkčnosti. Doslova fenoménem pak je "Zelené peklo" pod hradem Nürburg. Každý zásadní model, který se chce uvést, potřebuje pro svou dobrou PR i vhodné čísla času na Nordschleife. Úspěšní pokořitelé jsou fanoušky vyneseni do nebes, autoři méně lichotivých času pak v diskuzích rozcupováni na kusy – zdravíme do Mnichova M3 GTS a 1 M. O tom jak důležité časy ze severní smyčky jsou, svědčí rok stará mediální přestřelka Porsche vs. Nissan. Kdo by to byl řekl, že pár sekund v tiskové zprávě dokáže managery ze Zuffenhausenu, obvykle klidné jako indická kráva, rozpálit do běla? Není to však jen Nordschleife, výsledky na okruzích mají dnes zkrátka zásadní význam, ať už se auta prezentují, testují, nebo srovnávají. Co by byl TOP Gear bez svého letiště, Best Motoring bez Tsukuby anebo SportAuto bez Hockenheimu? Jenže, já mám tak nějak dojem, že se význam všech těch "time attacků" a pachtění se za co nejlepším výsledkem, trochu přeceňuje. Trochu moc.

best-motoring-may08-002

reklama

Na chvíli teď ještě obsahově navážu na druhý odtsavec. Po pubertálním prozření mne totiž za pár let čekalo prozření další, trochu horší. Po absolvování autoškoly začlo vyplývat na povrch, že údy nutné k ovládání plechového vehiklu nejsou ekvivalentem údů Mäkkinenových či Schumacherových, nýbrž to jsou jen tuctové, neschopné pahýly. Fakt, že Astra OPC dokáže na ringu vymazat původní Mégane RS se náhle stal lehce zbytečným, protože ten chabý orgán v hlavě si uvědomil onu nedosažitelnost těchto výkonů.  Podlomení ega dosáhlo vrcholu, když jsem se proháněl se svým bývalým Escortem RS2000 kdesi v beskydských vrších a po pár zatáčkách jsem s úlekem zjistil, že silně brzdím místního střelce ve Felicii 1.6, který zná každý centimetr zdejších zatáček. Bliknutí pravým blinkrem při dvojnásobné výkonové převaze – může být něco potupnějšího?

bmoctober-005

Přece jen to ale bylo k něčemu dobré – definitivně jsem se utvrdil v tom, že časový údaj o překonání 20,3 km pokresleného německého asfaltu není nic jiného, než jen informativní hodnota, jež jakýmsi způsobem vyjadřuje zvládnutí technologie a nedá se aplikovat na nic jiného, než na nějaké virtuální "poměřování pindíků". Myslím, že v praxi je pársekundový rozdíl v dosažených časech totálně eliminován mnoha jinými faktory. Především řidičským uměním každého soudruha, mírou jeho pudu sebezáchovy a znalostí tratě. Nehledě k rozdílům v (ne)snadnosti vyždímat z různých aut jejich maximální potenciál. Řidič v ostré zadokolce bez elektronických strážných andělů možná v praxi zdaleka neujede obtloustlému 4x4 turbosedanu způsobem ekvivalentním s "papírovými hodnotami". Dalším příkladem budiž zmiňovaná Astra OPC, jejíž obecně známá monstrozní nedotáčivost, nedostatek trakce a turbolag důkladně oddělí schopné řidiče od "ricers", a přestože byla svého času nejrychlejším hot hatch na Severní smyčce, prohlásil jistý pan Clarkson, že by se raději odstěhoval na Mars, než aby ji musel řídit znovu. A na druhé straně tady máme takový Civic Type-R – ten je dnes zřejmě nejpomalejším zástupcem třídy a přesto patří mezi ty nejryzejší ostré hatchbacky.

3997995881_309ba32a78_o

Takže, až se zase někde strhne bouřlivá diskuze, jak někdo pokořil Nordschleife, kašlete na ni. V praxi jsou stejně nejdůležitější subjektivní pocity. Chod ovládacích prvků, vyvážení auta, pozice za volantem, cit v řízení – pokud Vám auto sedne, budete rychlí. A i když vás nakonec možná stejně v zatáčkách dojede "cheater" ve výkonném SUV s armádou malých elektornických SebLoebů, může vás hřát pocit, že Vy jste si narozdíl od něj, tu rychlost tvrdě odpracovali. Časy profi jezdců nechme marketingu, nevypovídají téměř o ničem. Hleďme, ať nás auta dokážou pobavit, vtáhnout do děje a nechat po zádech běhat ruský mráz.  Howgh, domluvil jsem.


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

KK
KKKuba
28. února 2011, 21:42
0

Máš pravdu Vavrisi, není to o výkonu ale o pocitu.. Třeba mě by v mojí plechovce myslím udělalo kdejaký očipovaný TDI a vůbec mi to nevadí.. Řidič toho druhýho auta nezažívá to co já, netahá ho to za volant ani nekope do řízení, nesedí skoro na zemi ani neposlouchá ten řev co jde z pod kapoty.. A to je špatně, nový auta jsou dokonalý a to je jejich největší problém-uřídí je i moje 15ti letá ségra a to je špatně, fakt nemám rád auta ve kterejch řidič sedí jak doma v obyváku a jen motá volantem.. Takže tě chápu a úplně s tebou souhlasím... :)
Jak to tak po sobě čtu tak jsem se vlastně dostal k obsahu tvý minulý úvahy, novější auta už jdou cestou přehnanejch kompromisů a to je velká škoda.. :(

reagovat
Gr
Greeny
28. února 2011, 23:36
0

S clankem souhlasim do puntiku. Skutecne radeji bych jel na Nordschleife nebo vlastne i kdekoli jinde ve svem BMW e30 nebo treba ve vysnene AR GTV nez v nejake moderni preplnovane nebo nedejboze dyzlove krabici bez charakteru.

reagovat
me
metaljohn
01. března 2011, 09:05
0

Rozdíly pár sekund na tak dlouhé trati, jako je Norschleife, podle mě taky nic neznamenají. Ale na papíře to holt vypadá blbě :) Vcelku souhlasím s pojetím článku. Mě řízení baví a chtěl bych umět ovládat auto co nejlíp. Taky v autě neřeším čas, ale spíš to, jakou mi to dělá radost :)

reagovat
Va
Vajda
01. března 2011, 09:15
0

Pěkný článek. Z jiného soudku - Já když jedu kombajnem po českých silnicích a šinu si to od Plzně do Hodonína max. rychlostí 30 km/hod a jeden kamion za druhým mě vytrubuje a vytlačuje ze silnice a stále nedokáže pochopit, že není kam uhnout, není kde je pustit, a že se taky chci dostat domů, to jsem pak plný pocitů :-(

reagovat
Ne
Neo5
03. března 2011, 14:41
0

Čest! Opět se shoduji s autorem..
Možná je zbytečné psát více, ale je fakt, že mě čím dál víc leze na nervy, když mě, jak píšeš: "stejně v zatáčkách dojede “cheater” ve výkonném SUV s armádou malých elektornických SebLoebů"
Upřímně, s... mě to...
Ale výsledek je asi takový: nikdo si v dnešní době nekoupí auto, co to samo v zatáčkách neodřídí a co po něm nebude žehlit jeho totální antitalent..
Jak pak s takovýma lemrama bojovat, když za ně dělá všechno jejich auto?

reagovat
Be
Belda_CZ
14. prosince 2012, 01:20
0

Kolego, na silnicích bojují jen prasata. Pokud máte chuť bojovat s někým, jeďte buďto na okruh, nebo se zapište na nějaký bojový sport. ;)

KK
KKKuba
03. března 2011, 15:42
0

Není potřeba s nima bojovat, nejlepší co můžeš udělat je vykašlat se na ně a dál si užívat jízdu...
Protože oni se tak jako ty nikdy řídit nenaučí.. ;)

reagovat
Ši
Šimi
03. března 2011, 21:21
0

Článek opět povedený, plně se s ním ztotožňuji. Pan Vavris je očividně chytrý člověk a na psaní má talent :-)

BTW první fotka v článku je nádherná (nebo spíše objekt na ní)!

reagovat
Re
RedX
04. března 2011, 13:51
0

Samozřejmě nejde než souhlasit.. Náhodou jsem zrovna asi před týdnem přemítal nad ježděním na Smyčce a vytvořil jsem si názor, že to je vlastně nevhodný okruh na tohle přetahování o vteřinky. Kdyby piloti byli dokonalými stroji, s každým autem trať projeli dokonale, budiž.. ale tak to neni. Čím delší a záludnější trať, tím je logicky na tohle porovnávání méně vhodná, protože zvyšuje důraz na pilotovy schopnosti a odvahu, v případě Ringu pud sebezáchovy. Proto radši Tsukubu (BMI rules) :)

Ale hlavní je i pro mě ten pocit.. Když jedu se svým 20 let starým autem s výkonem cca 120 koní, +-tunovou hmotností, kde jediná elektronika je ta co řídí motor, a cítím tu zpětnou vazbu, jak mě obklopuje ze všech stran, je to prostě boží.

Proto se zaměřuju hlavně na auta z let 85-95, případně i do 00, semtam něco do 05 a pak už to jde mimo mě.. Mluvím o běžné produkci, caterham nebo 911 GT3 si naštěstí drží svoje vlastnosti i dnes, díky bohu.

reagovat
Va
Vajtus
06. dubna 2011, 22:23
0

Tenhle článek vyšel v pravý čas :), zase trefné, super.

Já mám taky tendenci porovnávat rychlost aut, třeba když kouknu na semaforech na obří SUV, které by se podle mě mělo rozjet teprve, když já už budu dávno pryč...

...jenže ono to blbý SUV, má pod kapotou šílenost se silou atomovky a ještě ke všemu je to diesel, napráská mi a metrosexuál za volantem si přitom klidně upraví obočí...

...no dobře, v zatáčkách mi neujede, uklidňuju se, ale ani to neni pravda!

Dneska se vyráběj neskutečně efektivní auta, takže čím ospravedlnit naše pomalý, řidičský auta, tvářící se jak sporťáky?

Vším, co to SUV nemá...charakter, zábava, krásnej design, výjmečnost, komunikativnost, zvuk...

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercedes-Benz Třídy E 320 CDI 2004
Mercedes-Benz Třídy E 320 CDI

2004 rok výroby
150 koní výkon
3 222 ccm objem

Chrysler Vision Eagle 1995
Chrysler Vision Eagle

1995 rok výroby
120 koní výkon
3 300 ccm objem

Ford GTB  2017 Ferrari 488 GTB - 2dr Ku 2017
Ford GTB 2017 Ferrari 488 GTB - 2dr Ku

2017 rok výroby
5000 koní výkon
1 000 ccm objem