Pamatujete si na Kiu Sephiu a Shumu? Ne? Tak to možná buďte rádi. Tato dvě auta představovala páteř nabídky jihokorejské značky ještě před asi dvaceti lety a fungovala na principu: co nejmíň muziky za co nejmíň peněz. Vozidla to byla sice levná, ale oproti evropské konkurenci byla natolik pozadu, že reálně vycházelo líp koupit si nějakou lokální ojetinu.
Dnes už ale nic podobného neplatí. Kia je sebevědomou automobilkou a produkuje automobily, které před těmi našimi v ničem nezaostávají. Výborným důkazem tohoto tvrzení je právě představená Kia EV9 v nejvyšší specifikaci GT. Je totiž opravdu působivá a Jihokorejci jí – jak se říká ve vesničce střediskové – nastavují Evropě zrcadlo.
Je to vidět už na designu. Pryč jsou doby beztvarých ošklivých hub, jež nikdo nechce sbírat. EV9 má vlastní nezaměnitelný styl. Ano, nemusí sednout úplně každému, ale je moderní a do značné míry unikátní. Varianta GT ji ještě vylepšuje výraznějšími 21palcovými litými koly nebo neonově zbarvenými předními brzdovými třmeny. Hmm… kvůli takové houbě bych se klidně do lesa vydal.
Podobně v interiéru se již dočkáte s Evropou plně srovnatelného stylu. Je tu pohledná palubní deska, moře místa, dnes tolik žádoucí a ze zkušenosti solidně fungující multimédia a všichni myslitelní asistenti. U verze GT je vše navíc ještě okořeněno sedačkami s propracovanějším bočním vedením a čalouněním v kombinaci kůže a Alcantary, sportovním volantem, speciální grafikou přístrojů a kontrastními svítivými prvky. Co tu oproti starému kontinentu vlastně chybí? Mě nic nenapadá.
A stejně se dá hovořit i o pohonném ústrojí. Je sice pravda, že i Kia Shuma nebo Sephia měly v rámci kubatury poměrně solidní spalovací jednotky, ale stejně mířily někam k dynamickému průměru. No, tak přesně to u Kie EV9 GT nehrozí. Tady se bavíme o plně elektrické soustavě se dvěma elektromotory – jedním na každé nápravě, o celkovém výkonu 374 kW, čili 508 koní, a nejvyšším točivém momentu 740 Nm.
Díky nim se auto zvládá rozjet až na 220 km/h a z nuly na sto zrychlí za pouhých 4,6 sekundy. Nevím, jak dobře znáte Kiu EV9, ale ona je to docela almara. I přesto dosahuje čísel ze sféry evropských sportovních vozidel. To je vážně solidní úspěch. Zvlášť, když se zároveň pojí s pěknými čísly kapacity baterie – 99,8 kWh, rychlosti dobíjení – 10 % až 80 % za 24 minut, a dojezdu – 510 km.
V neposlední řadě jsou tu na úrovni i technologie. EV9 GT třeba disponuje novou digitální světelnou maskou využívající technologii Small Cube Projection pro přesné řízení rozptylu světla s možností až pěti světelných režimů. Také se chlubí novým Road Preview systémem elektronického řízení tlumičů, který dokáže díky kameře a senzorům dopředu rozpoznat například výmoly a zajistit odpovídající úpravu tlumení. Dovede i simulovat vícestupňovou převodovku pro intenzivnější řidičský zážitek. A obsahuje i hardwarovou přípravu pro technologie nabíjení V2X (V2H, V2G). Ne, nepopisuji Mercedes, popisuji korejskou Kiu.
Jediným negativem toho, že Kia dohnala Evropu vzhledem, parametry i technologiemi, je fakt, že už nás dohnala i cenou. EV9 GT se bude prodávat od 2 324 980 Kč včetně DPH. Ano, čtete správně, bavíme se o dvou milionech tři sta dvaceti čtyřech tisících devíti stech osmdesáti korunách českých. Za Kiu. No… to je tedy také sebevědomé. Jenže ona si to asi obhájí.
Takže je tomu opravdu tak – Kia už dnes umí nabídnout svébytné, zajímavé a technologicky atraktivní automobily. Jižní Korea už nás dohnala. A možná se dá i vést polemika, jestli v něčem dokonce nepředehnala. No jo, jsou šikovní, ti kluci asijští, když chtějí. Tak ať se EV9 GT daří.
Co si o nové Kie EV9 GT myslíte vy? Také vás zaujalo, jak až schopnými čísly a systémy se umí blýsknout? A co říkáte na posun Kie za poslední dvě dekády obecně? Vyjádřete se v diskuzi.


















Beran
6. 7. 2025, 10:08Jsem si na zaklade clanku dal pokec s AI o koncernu kia-hyundai. A poslednich 20 let do toho fakt slapli a dnes jsou seriozni globalni hraci. Kluci korejsky fakt umi.
StreetPro
7. 7. 2025, 13:06K čemu je dobrý ten svislý pruh AL na zadní straně přední sedačky... aby tchýně neusla? Dětem ho zakreju tabletem? Musím se smát, kterak oranž ledka na stropě Bmw e39, která náznakem osvětlovala řadičku, vzbuzovala před 25 lety emoce... dneska je tu celá matějská a chybí už jen diskogule...