načítám data...

Může být AM-RB 001 novým McLarenem F1?

05. července 2016, 16:56 2 komentářů M P

Představte si poměr výkon/hmotnost 1:1 a výkony závoďáku LMP1. Máte? A co kdybychom vám řekli, že k pohonu slouží točivá V12?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Sledujete-li vývoj extrémních sportovních vozů, jistě vám neuniklo, že magický poměr výkonu a hmotnosti s hodnotou 1:1 již byl pokořen. A poněkud překvapivě se o to nepokusil nikdo z klíčových velkých hráčů segmentu, ale relativně malá společnost Christiana von Koenigsegga.

Christian je velice sympatickou osobností. Jeho One:1 při hmotnosti 1 360 kg disponuje výkonem 1 360 koní. To je samo o sobě úctyhodné, ale Koenigsegg se chlubí také tím, jak jeho vůz funguje na trati. Aby svá slova podpořil reálným (v tomto případě se bude dost pravděpodobě jednat o výkony vpravdě surrealistické) základem, pokouší se pokořit rekord na Severní smyčce. Takové rekordy schvalujeme, protože pokud hovoříte o Olympu motorismu, čísla a časy hrají obrovskou roli.

Ale v Británii se chystá krutá odveta. Aston Martin před nějakým časem spojil síly se stájí Red Bull F1, aby společně stvořili něco, co svět neviděl. Nebo možná viděl ve hře Gran Turismo, ale nikdy nedoufal, že jej spatří v podobě z kovu a karbonu. A nyní AM-RB 001, jak se nejnovější počin nazývá, tady a je připraven převrátit svět nejvýkonnějších automobilů naruby. 

Vůz je po technické stránce výsledkem práce konstruktéra formulí jménem Adrian Newey, který své zkušenosti z působení ve stájích March, Williams, McLaren a Red Bull využívá opravdu na maximum, aby stvořil automobil rychlejší, než jsou ostatní, a nabídl výkony ze světa závodních prototypů LMP1.

Ty se zde zmiňují zcela správně, protože ačkoli zatím neznáme mnoho technických specifikací, cílem bylo, aby se okruhová verze AM-RB 001 výkony na trati vyrovnala těmto prototypům, například schopností zajet srovnatelný čas na okruhu Silverstone. To není zrovna nízko nastavená laťka, co říkáte?

Vnější podobu vozu obstaral šéfdesignér Aston Martinu, Marek Reichman. Automobil nevypadá vůbec jako nic z toho, co od Aston Martin čekáme, ale vypadá dle mého zcela fantasticky. Zajímavá je absence výrazného přítlačného křídla. Newey totiž umístil většinu aerodynamických prvků na spodní stranu vozidla a tak se kouzlo a magie děje bez narušení vnějšího vzhledu. Karoserie je ovšem také aerodynamicky funkční, což je patrno z obrázků, ale takovým nenásilným, elegantním způsobem, bez spousty zbytečných křidélek, hlavní roli hraje tvar.

To všechno zní skvěle, ale určitě si říkáte, že pohon bude obstarávat nějaký mocně přeplňovaný a k mezím možností vyšponovaný osmiválec, a ještě navíc s elektromotorem. A jak by vám zněl takový dvanáctiválec? Nevíme víc, ale že bude AM-RB 001 osazen motorem V12, uloženým uprostřed, to je nyní jisté. 

Do výroby pravděpodobně zamíří něco mezi 100 a 150 kusy, z nichž 25 bude pouze k trhání okruhových rekordů. Cena neznámá, ale můžeme bezpečně říct, že bude astronomická. A první sériové kusy by se měly objevit v roce 2018. Těšíte se, až jej bude řídit Chris Harris?

 Je toto celé, tedy AM-RB 001, nový McLaren F1, nebo McLaren F1 budoucnosti? Ten byl přece také tím nejlepším, nejvýkonnějším, a stal se na dlouhé roky vládcem kategorie supersportů. Navíc měl dvanáctiválec a dokonce byl prost přítlačného křídla. Podoba zdá se, více než náhodná. Jenom bychom měli vymyslet, jak těmto novým vozům říkat. Supersport je mrtev, světem vládne hypersport. Koenigsegg říká 'megacar'. Že by pojem 'überauto' konečně dostal ten správný význam?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mírus
07. července 2016, 20:03
2

V renesanci vytvořili sochu Davida, naše společnost může mít za vrchol i tyto technické kreace... Pěkné, futuristické, ale zřejmě funkční a elegantní zároveň. Jen ta V12 zde opravdu vypadá dost konzervativně a nepatřičně. Mimochodem, poměr "1:1" se mi u takových aut také pojí s pomyslnou velikostní třídou "angličáků", ze kterých si dělají sbírky ti, kteří na to mají.

reagovat
M P
07. července 2016, 20:55
0

Velice se mi líbí váš pohled na svět!



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem