Atkinsonův McLaren F1 je nejspíš jedním z nejznámnějších supersportů na světě – tedy pokud mluvíme o konkrétních exemplářích. Je opravdu výjimečný. Jako jeden z mála McLarenů byl skutečně používán k tomu, k čemu byl vyroben – tedy k ježdění po silnicích. Má výjimečnou, zvláštním způsobem elegantní a přitom nenápadnou barvu. Jako jediný má budíky s bílým písmem na černém pozadí a ne naopak, což je také mnohem elegantnější. A samozřejmě, byl dvakrát bourán a pečlivě opraven do stavu minimálně stejného jako když byl vyroben.
Teď je na prodej a můžete ho mít, pokud jste ochotni zaplatit skromnou sumičku, která má údajně činit osm milionů liber. To je podle dnešního kurzu nějakých 297 000 000,- Kč a tedy ekvivalent přibližně tisícovky nových Fabií nebo dvaceti tisíc závodních speciálů na PlechCup.
na mclarenu je kouzelná hlavně jeho každodenní použitelnost a promyšlenost
Atkinson je nejen komediálním hercem známým z geniálního seriálu Černá zmije a také několik dalších, ale i opravdovým motoristickým gourmetem a dokonce občasným motoristickým novinářem. Jeho srovnávací test Porsche Carrera GT právě s McLarenem F1, který jsem kdysi překládal, byl jedním z nejkrásnějších, nejpromyšlenějších a slohově nejvytříbenějších textů o autech, které jsem kdy měl tu čest překládat.
O F1 a důvodech, proč si ho pořídil, proč ho vlastnil, proč s ním tolik jezdil a proč ho bezmezně obdivuje, řekl Atkinson následující:
"Při první jízdě mě na něm nejvíc bavilo to, jak krásně se řídí pomalu. Je potěšením se s ním jen tak ploužit. Samozřejmě, byl jsem s ním na okruhu a jel jsem přes 320 km/h, ale tím, čím byla F1 jedinečná, pro mě byla vždycky vize jejího konstruktéra Gordona Murraye."
"Podívejte se na moderní supersporty o srovnatelných výkonech. Jsou to obrovská a těžká auta, která nenabízejí žádný nebo jen velmi malý prostor pro vaše zavazadla. Oproti tomu F1 je maličká, ale přesto se do ní vejdou tři lidé i se zavazadly na dovolenou a pořád se našlo místo také pro poctivý, atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,1 litru. A váží stejně jako dnešní městské auto. Nic předtím ani potom nebylo navrženo s takovou představivostí a jasnou myslí."
Proč tedy prodávat auto, které je dost možná nejlepší na světě? Odpovědí jsou dnešní zběsile stoupající ceny vzácných sportovních aut."
auto za 300 milionů je prostě moc drahé. i když jste hráli v černé zmiji a johnny englishovi
"Nikdy jsem ho nebral jako investici. Koupil jsem ho kvůli kvalitě myšlenek, které byly vyloženy do jeho konstrukce. A když se teď stal nositelem hodnoty, je čas, aby si ho začal užívat někdo jiný."
Jinými slovy, auto za v přepočtu 300 milionů je již prostě moc drahé. Je moc drahé na to, aby se s ním běžně jezdilo po silnicích, tak jak je Rowan Atkinson zvyklý. A je příliš drahé na to, aby si ho mohl užít relativně nepříliš zámožný člověk.
Zarazili jste se? Máte pocit, že filmová a televizní hvězda jako je Rowan Atkinson musí být zámožná až dost? Ano a ne. Jeho majetek se odhaduje na 130 milionů dolarů, tedy zhruba 3,2 miliardy korun. To je, z pohledu běžného smrtelníka, docela dost. Zhruba desekrát víc, než kdybyste vyhráli největší Jackpot ve Sportce.
Ale vlastnit sběratelské auto – tedy v podstatě hračku – v hodnotě desetiny vašeho celkového majetku, to jednoduše nedává příliš smyslu. Tedy přinejmenším tehdy, když váš majetek zahrnuje sídla, akcie a všechny ostatní věci, které dají dohromady tři miliardy.
Pro dolarové miliardáře nebo investory, kteří věří, že ceny ještě stoupnou (a v případě McLarenu by možná i mohli mít pravdu) je to samozřejmě něco jiného. Ale ti s McLarenem nebudou jezdit na výlety do Alp, ani vyzvedávat děti ze školy. Budou se k němu chovat stejně, jako by se chovali k originálnímu Picassovi či Pollockovi. Udržovat ho v ideálních podmínkách a bezpečí.
A pro ty z nás "obyčejných smrtelníků", kteří někdy o takovém autě snili, je to kruté vystřízlivění. Auta jako McLaren F1 se totiž stala příliš drahými i pro hollywoodské hvězdy, které považujeme za superbohaté…
23. ledna 2015, 18:51
0
Koukám, že absolutní vrchol automobilismu se neustále vzdaluje z hrubě teoretické dosažitelnosti někam ještě mnohem dál... Zvlášť v posledních letech to s F1 docela nabralo grády:D
25. ledna 2015, 11:03
0
Zas až tolik tý lásky k automobilismu v sobě nemá, když je mu drahý auto v ceně desetiny majetku. Průměrnej běloch má podle týhle teorie podstatně dražší auto vzhledem ke svýmu majetku.
25. ledna 2015, 21:19
0
Tak já už jsem měl i období kdy auto tvořilo víceméně 100% mého majetku. Ale když celý majetek tvoří pár drobných, je to trochu jiná věc, než když má to auto hodnotu skotského panství i s přilehlými pozemky.
26. ledna 2015, 15:35
0
Letos se chystám uvést do stavu, kdy bude odhadem 90% mého majetku tvořit PlechCupový speciál pod 15 tisíc, jak zoufalé to je? :D
27. ledna 2015, 09:36
0
To není zoufalé, to je " IN " :-D a já Ti držím palce, aby Ti Těch 90 % majetku vykouzlilo 100 % dobrou náladu :-D
25. ledna 2015, 19:23
0
Přesně tak :) 1/10 majetku je dobrá cena za auta... moje auto tvoří asi 6/10 majetku... STAY PETROLHEAD
26. ledna 2015, 10:29
0
moj majetok tvori auto a bicykel. V priblizne rovnakej hodnote, takze auto tvori polovicu mojho majetku >D
26. ledna 2015, 11:16
0
No vzhledem k tomu, že auto je moje, zatímco na byt mám hypotéku, tak to takhle přepočítat nemůžu :-D, ale pamatuju dobu, kdy jsem měl v RC autíčku utopeno víc peněz, než kolik stálo velké :-D
Ale vezmeme - li jako základ bydlení mega, pak 10% je 100 táců, tak máš-li " řadovku" za 3,5 Mega, pak autem za 50% už může být prémiový sedan, máš - li byt v paneláku v malém městě ( no ono stačí i Ústí nad labem s jeho cenami za byt ), tak není problém, aby i fábie tvořila skoro 100 % Tvého majetku :-D
27. ledna 2015, 02:24
0
hlavně to nebyli žádný malí bouračky žejo.. http://roa.h-cdn.co/assets/15/04/768x509/gallery_nrm_1422052611-120370173.jpg
:D
27. ledna 2015, 15:04
0
chudak poistovna :D