načítám data...

Motory od Mazdy budou spalovat benzín bez svíček

„Vznětový motor s homogenním naplněním spalovacího prostoru.“ Tuhle kouzelnou formulku si pamatujte, brzy jí budete potřebovat.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Japonská Mazda je v oblasti motorizací již dlouho známá tím, že jde tak trochu proti proudu. Místo toho, aby v minulých letech drasticky snižovala objemy a deficit doháněla turbodmychadly, vydala se automobilka cestou nadstandardně velkých, atmosférických motorů s vysokou kompresí.

Jenže vývoj pokračuje dál a tak se Mazda chystá uchýlit k tomu, že u svých motorů kompresi ještě navýší a začne užívat technologii zvanou Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI). Velmi zjednodušeně řečeno – Mazda se chystá spalovat benzín stejným způsobem, jako se u dieselových motorů spaluje nafta. Tedy bez zažehnutí svíčkou, pouze stlačením směsi do bodu, kdy se sama vznítí.

Tento systém, na kterém mimochodem pracuje mimo jiné i Nissan, je sice složitý na řízení, ale slibuje velký posun v účinnosti motorů. Vzhledem k tomu, že je směs výrazně chudší, hovoří Mazda o drastickém snížení spotřeby a emisí a konkrétně říká, že by si třeba Mazda 3 příští generace mohla vystačit s 3.3 litry benzínu na sto kilometrů.

Nová generace rodiny Skyactiv, která HCCI využije, by se měla na trhu objevit během roku 2018. Asi se netřeba bát toho, že by zapalovací svíčky upadly během dalších pár let do zapomnění, ale pokud bude vše fungovat a motory se ukáží jako výkonné a spolehlivé, mohlo by se jednat o velký motorářský krok vpřed.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ta
Tarrantula
17. ledna 2017, 18:47
3

Nemužu si pomoct ale Mazda je prostě úžasná. V době kdy všichni ubírají válce snižují objem a instalují víc a víc turbodmychadel, tak Mazda všem ukazuje prostředníček a vyvíjí něco nového progresivního a nebojí se toho.

reagovat
Sa
Safa
17. ledna 2017, 23:52
0

Mazda je skvělá inovativní automobilka. Držím jí pěsti, myšlenka dostatečně výkonného a zároveň úsporného atmosférického motoru bez turba je super! Go for it!

ch
chevcz
17. ledna 2017, 19:09
1

Doufám, že to nebude jen motorkářský krok vpřed :-)

reagovat
Přemda Honda
17. ledna 2017, 20:21
1

* motorářský ?

Schreieris99
17. ledna 2017, 19:15
0

Jak už to u Japonců bývá nebojí se jít do vývoje :D A to mě těší :) Jsem na 100% přesvědčený že to dotáhnou do vítězného konce ;) Tak jako kdysi Honda s Legendárním VTEC :)

reagovat
VK
VK
17. ledna 2017, 20:15
0

Pak si někdo uvědomí, proč to musí spalovat draze rafinovaný benzin, když se takto může zažehnout a spálit cokoli, třeba i petrolej, nebo plynový olej a je z toho - Dieselův motor. Já vždycky říkal, že má nafta budoucnost :)

reagovat
Trinom
18. ledna 2017, 09:50
0

Zřejmě sis nevšiml nejzásadnějšího rozdílu od Dieselova motoru, a to obsence přímého vstřikování. Díky tomu bude mnohem větší challenge uhlídat okamžik vznícení. S možností přepnutí mapy na petrolej bych tak moc nečekal. Řekl bych, že challenge už bude i jen to, aby to vychytali pro oktanová čísla benzínu v rozmezí 95 - 100.

No
NoName
19. ledna 2017, 12:15
0

Nj no, někdo má holt v hlavě z toho dehtu temno :-D

VK
VK
20. ledna 2017, 20:46
0

Che che, co tak asi myslíte, že brání celé ty desítky let zavedení spalování homogenní směsi samozážehem, než právě jak uspokojivě vyřešit řízení bodu zážehu, zejména ve všech režimech chodu a jeho rychlá změna kopírující požadavek z plynového pedálu? Jenže až se to jednou - Mazda je snad dle článku blízko - vyřeší, bude to fungovat stejně dobře pro jakékoli palivo, v podstatě jen změnou parametrů toho základního systému. Ne nadarmo se koneckonců tentýž systém vyvíjí paralelně pro diesely. A zejména tady spalování homogenní směsi zlikviduje tu hlavní námitku, že jde o dehťák a sazomet. Nejsou kapičky, nejsou saze, alespoň při směsi nepřekračující bohatostí stechiometrický poměr.

Br
Breakthru
26. ledna 2017, 19:48
0

Benzínu k samovznícení stačí menší komprese než u nafty, ale je problém tohle vychytat a využít toho...Pak by ale vznikl dokonalej kompromis mezi dieselem a benzínem...Nicméně něco takovýho vyvíjí i MB....a to se říká, že spalovací motory už jsou pasé a končí jejich vývoj.Tohle dovede říct snad jen zabedněnej politik nebo dutej zelenej pisálek...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem