Japonská Mazda je v oblasti motorizací již dlouho známá tím, že jde tak trochu proti proudu. Místo toho, aby v minulých letech drasticky snižovala objemy a deficit doháněla turbodmychadly, vydala se automobilka cestou nadstandardně velkých, atmosférických motorů s vysokou kompresí.
Jenže vývoj pokračuje dál a tak se Mazda chystá uchýlit k tomu, že u svých motorů kompresi ještě navýší a začne užívat technologii zvanou Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI). Velmi zjednodušeně řečeno – Mazda se chystá spalovat benzín stejným způsobem, jako se u dieselových motorů spaluje nafta. Tedy bez zažehnutí svíčkou, pouze stlačením směsi do bodu, kdy se sama vznítí.
Tento systém, na kterém mimochodem pracuje mimo jiné i Nissan, je sice složitý na řízení, ale slibuje velký posun v účinnosti motorů. Vzhledem k tomu, že je směs výrazně chudší, hovoří Mazda o drastickém snížení spotřeby a emisí a konkrétně říká, že by si třeba Mazda 3 příští generace mohla vystačit s 3.3 litry benzínu na sto kilometrů.
Nová generace rodiny Skyactiv, která HCCI využije, by se měla na trhu objevit během roku 2018. Asi se netřeba bát toho, že by zapalovací svíčky upadly během dalších pár let do zapomnění, ale pokud bude vše fungovat a motory se ukáží jako výkonné a spolehlivé, mohlo by se jednat o velký motorářský krok vpřed.
17. ledna 2017, 18:47
3
Nemužu si pomoct ale Mazda je prostě úžasná. V době kdy všichni ubírají válce snižují objem a instalují víc a víc turbodmychadel, tak Mazda všem ukazuje prostředníček a vyvíjí něco nového progresivního a nebojí se toho.
17. ledna 2017, 23:52
0
Mazda je skvělá inovativní automobilka. Držím jí pěsti, myšlenka dostatečně výkonného a zároveň úsporného atmosférického motoru bez turba je super! Go for it!
17. ledna 2017, 19:09
1
Doufám, že to nebude jen motorkářský krok vpřed :-)
17. ledna 2017, 20:21
1
* motorářský ?
17. ledna 2017, 19:15
0
Jak už to u Japonců bývá nebojí se jít do vývoje :D A to mě těší :) Jsem na 100% přesvědčený že to dotáhnou do vítězného konce ;) Tak jako kdysi Honda s Legendárním VTEC :)
17. ledna 2017, 20:15
0
Pak si někdo uvědomí, proč to musí spalovat draze rafinovaný benzin, když se takto může zažehnout a spálit cokoli, třeba i petrolej, nebo plynový olej a je z toho - Dieselův motor. Já vždycky říkal, že má nafta budoucnost :)
18. ledna 2017, 09:50
0
Zřejmě sis nevšiml nejzásadnějšího rozdílu od Dieselova motoru, a to obsence přímého vstřikování. Díky tomu bude mnohem větší challenge uhlídat okamžik vznícení. S možností přepnutí mapy na petrolej bych tak moc nečekal. Řekl bych, že challenge už bude i jen to, aby to vychytali pro oktanová čísla benzínu v rozmezí 95 - 100.
19. ledna 2017, 12:15
0
Nj no, někdo má holt v hlavě z toho dehtu temno :-D
20. ledna 2017, 20:46
0
Che che, co tak asi myslíte, že brání celé ty desítky let zavedení spalování homogenní směsi samozážehem, než právě jak uspokojivě vyřešit řízení bodu zážehu, zejména ve všech režimech chodu a jeho rychlá změna kopírující požadavek z plynového pedálu? Jenže až se to jednou - Mazda je snad dle článku blízko - vyřeší, bude to fungovat stejně dobře pro jakékoli palivo, v podstatě jen změnou parametrů toho základního systému. Ne nadarmo se koneckonců tentýž systém vyvíjí paralelně pro diesely. A zejména tady spalování homogenní směsi zlikviduje tu hlavní námitku, že jde o dehťák a sazomet. Nejsou kapičky, nejsou saze, alespoň při směsi nepřekračující bohatostí stechiometrický poměr.
26. ledna 2017, 19:48
0
Benzínu k samovznícení stačí menší komprese než u nafty, ale je problém tohle vychytat a využít toho...Pak by ale vznikl dokonalej kompromis mezi dieselem a benzínem...Nicméně něco takovýho vyvíjí i MB....a to se říká, že spalovací motory už jsou pasé a končí jejich vývoj.Tohle dovede říct snad jen zabedněnej politik nebo dutej zelenej pisálek...