Miata a skromné stádečko koní pod kapotou, to byl diskuzní evergreen a také nejčastější důvod, proč se někteří lidé od MX-5 odvraceli k silnější konkurenci, popřípadě se pod její lehoučkou kapotu snažili nasadit šneka. Až třetí generace NC s dvoulitrem MZR o výkonu 160 koní byla první Miatou, u které se dalo hovořit o dynamice převyšující důchodce s chodítkem. Současná ND pak je na tom ještě lépe – těží z výborných vlastností a ploché křivky točivého momentu motorů Skyactive a zároveň z redukce hmotnosti. 160 koní na tunu u současné ND 2.0 rozhodně není málo a těch pár šťastlivců, kteří už měli tu čest zažít čtvrtou reinkarnaci jinba ittai na vlastní kůži, svorně hovoří, že je příjemně svižná nejen na poměry nízkých nároků fanoušků MX-5. Ostatně ze srovnávacích testů vyplynulo, že 160 koní MX-5 s rezervou přemůže 200 koní v Toyobaru.
Jenže červíček v hlavě dál hlodá. Před představením eNDéčka totiž optimisté (včetně mě) tipovali, že sportovní roadster určitě dostane silnější verzi dvoulitru než zbylé modely značky, protože tomu tak doposud vždy bylo. Při existenci Mazdy 3 G-165 jsme věřili v nějakých 180, leč víme, jak to dopadlo, takže výsledná oficiální hodnota byla pro mnohé zklamáním. A právě proto tady je BBR.
190 koní na tunu? Takový poměr mělo třeba BMW 130i
Už při tunění Mazdy 3 se z Británie ozývaly radostné zkazky, jak snadno se v jednotkách Skyactive hledají zatoulaní koníci, a to se projevilo i na MX-5. Pro ND 1.5 je určen kit BBR Super 160. Pomocí ostré vačky a přemapované řídící jednotky se malý motůrek rozohní až na 160 koní při 7 450 otáčkách a točivý moment vzrostl na 165 Nm / 4 700 ot. Omezovač otáček vás klepne přes prsty až v 7 700 ot. Skvělá zpráva pro všechny, kteří vždycky chtěli hondí B16 v Miatě – kopanec VTECu si budete muset domyslet, ale celkovým projevem to bude zřejmě dosti podobné. Majitele dovulitru mohou mít radost ještě větší. Slabší z kitů – BBR Super 175+ – nabízí 177 koní v 6 800 otáčkách a stejně jako kit Super 160 stojí 595 liber. Ten silnější pak dostane z dovulitru za pomoci sportovního odstíněného sání a kompletního výfuku rovnou 190 koní při 6 700 ot. a krouťák poskočil na masivních 239 Nm již v 3 550 otáčkách – o 1 400 otáček níže než u sériového dvoulitru. Za 30 koní a 39 Nm navíc si však BBR řekne o 1995 liber, což už není taková láce, na druhou stranu to je pořád jen zlomek investic, které utratili mnozí majitelé za přeplňování.
Proto společně zvolejme „Konec pomalých MX-5 je tu!” 190 koní na tunu je totiž hodnota, kterou disponovalo třeba BMW 130i, a vezměte jed na to, že s tuněným dovulitrem bude MX-5 definitivně rychlý roadster. Mám o čem snít.
03. prosince 2015, 16:16
0
Za vsech okolnosti premuze Toyobaru? Jako treba i se 4 lidma ve voze a golfovou taskou v kufru?
03. prosince 2015, 19:18
0
Prohlaseni dalsiho MX5 fana(tika). Treba tady (od 7:15) je srovnani vedle sebe. GT86 jako obvykle na priusovkach...
04. prosince 2015, 08:09
0
V článku je myšlena výkonost v přímce (když se mluví o síle motorů) a tam to doposud vyznívá jednoznačně pro Mazdu.
04. prosince 2015, 08:56
0
No ale píšeš za všech okolností, tak se asi kolega ptá, jestli bude Miata das Nadauto i za jedné konkrétní okolnosti a to sice při naložení čtyřmi lidmi a golfovým bagem.
04. prosince 2015, 09:38
0
"za všech okolností" vymazáno, uznávám, že to znělo moc nabubřele.
05. prosince 2015, 18:53
0
Co za hňupa by jezdilo s GT86 na golf a nebo ve 4 lidech? :-D
03. prosince 2015, 17:53
0
a kua, další článek o MX5, je na čase přejmenovat autíčkáře na mx5káře :-D
04. prosince 2015, 06:10
0
A to jsme se snažili dát aspoň na měsíc pokoj. Zhatil nám to Vavris, který nás na Trackday povozil bokem v Miatě s kompresorem. Teď už chceme MX-5 všichni. (A řídit jako Vavris ;-)
04. prosince 2015, 09:22
0
Pri tyhle prilezitosti, a vasi zmince o ftečím kopanci me (uz zase) napada - proc je mx-5 tak slavna a S2000 neni?
04. prosince 2015, 09:40
0
Nemám dojem, že S2K není slavná. Naopak si myslím, že má velmi kultovní status. Akorát nejde koupit za 3 výplaty a nejezdí jich milion a přiznejme si, největším tahákem na Miatě je právě poměr cena/zábava.