Představte si, že přijdete do multikina a místo toho, abyste prostě řekli název filmu a preferovaný čas, vyplníte dotazník, kde na sebe prozradíte, jaké vám chutná ovoce, co posloucháte za hudbu a jaké máte číslo podprsenky. Počítač vám pak nekompromisně vyplivne lístky na Babovřesky 8 od půl desáté dopoledne. K čemu je to dobré? Přece k tomu, abyste nemuseli trápit svou operační paměť přemýšlením, nedejbože rozhodováním. Stejná metoda nám může pomoci s výběrem partnera, nákupem nemovitosti – a samozřejmě nákupem auta.
Výzkum mezi americkými prodejci automobilů v roce 2013 ukázal, že nákup nových aut mají z větší části – konkrétně z 60 % – na svědomí ženy. V Česku by čísla bezpochyby vypadala jinak, přesto si marketéři pomalu uvědomují, že je třeba vzít v úvahu dámskou část populace i jinak než jako rekvizitu luxusního sporťáku. Zaujmout pozornost něžného pohlaví si ovšem žádá specifickou taktiku a jako první se do neprobádaných vod odvažuje Mercedes-Benz. Na autosalonu ve Frankfurtu spouští kampaň s názvem „She’s Mercedes”, která bude zahrnovat dámský magazín, webové stránky a dokonce prý i více ženského personálu v dealerstvích. Kromě toho bude koncem roku v Německu (a během roku 2016 i v dalších zemích Evropy a Asie) spuštěn nový, tzv. lifestylový konfigurátor, ušitý na míru dvojitému chromozomu X.
Achillovou patou, na niž se marketéři Mercedesu snaží najít okovanou botku, je množství volitelných položek, které jsou pro běžnou ženu matoucí a často nepochopitelné. Až potud mi to dává smysl. Taková třída A může mít 17 různých motorů a 13 výbavových ‚balíčků‘, a to ani nemluvím o dalších volitelných záležitostech. Příliš velký výběr může být paralyzující, o čemž se znovu a znovu přesvědčuji v restauracích s padesátistránkovým jídelním lístkem. Snahu automobilky usnadnit technickým analfabetům rozhodování chválím. Jen si nejsem jistá, že se v Mercedesu vydali nejlepší cestou…
Konfigurátor zjistí, jaké máte rády kytičky, zvířátka či delikatesy a potom vám poradí správný Mercedes
Jejich lifestylový konfigurátor se totiž vůbec neptá na věci spojené s řízením nebo provozem auta. Místo toho se ptá na nejmilejší dovolenkovou destinaci, oblíbený sport či pokrm. Kráse uživatelského rozhraní je podřízeno vše, proto jsou všechny možnosti vyvedeny v oku lahodících fotografiích. Jako by jediným cílem bylo odvést pozornost od obtěžujících představ motorů a smradlavého benzínu k romantickému světu exotických pláží, dovádějících poníků a grilovaných krevet. Když se v povznesené náladě proklikám galerií, počítačový algoritmus schroupe pohlednice, kytičky, zvířátka i delikatesy, načež mi oznámí, že potřebuju GL 63 AMG.
Z hlediska byznysu dělá Mercedes krok správným směrem. Ženy, pro které je auto módní doplněk, případně nákupní taška, tvoří početnou cílovou skupinu. Jinak se ovšem nemohu ubránit pocitu, že je tento přístup poněkud dehonestující – jak pro ženy, tak pro auta. Jestliže si jdu koupit nový vůz a nemám představu, co tajuplné termíny v katalogu znamenají, vezmu s sebou někoho, kdo představu má. Nijak mě to nezahanbuje. Není třeba, aby se mnou prodejce automobilů komunikoval pomocí piktogramů, Rohrschachových obrazců, metafor a rychlokvašené psychoanalýzy. Ledaže…
Měli byste tam něco na míru pro chovatelku zlých koček?
Adam
17. 9. 2015, 23:01 0 reagovatZahrnuje to i dotaz ohledně ceny, nebo se tam fakt řeší jestli radši písčitou nebo kamenitou pláž.
Michal88
18. 9. 2015, 06:26 0 reagovatNečekal bych, že budou nabízet levnější auto, když dotyčný/á netuší, co vlastně chce (a což je normální, žena neví co chce a nedá pokoj, dokud to nedostane :D), ale naperou mu tam to, z čeho budou mít v aktuálním čase největší zisk "v rámci širší tolerance psychoanalýzy." Pokud člověk nakliká to, co opravdu chce, mohou s tím manipulovat jen velmi omezeně.
A druhou věc bych asi viděl to, že to, co tam člověk nakliká, jsou citlivá osobní data a na "černém" trhu mají velkou cenu.