logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Mercedes-Benz CLA dorazil do Prahy. Dojede skoro 800 km a chce si s vámi povídat

Kromě názvu je na třetí generaci CLA nové úplně všechno a naživo vypadá ještě líp než na fotkách. Svůj malý kousek ráje v něm najdou hlavně digitální hračičkové.

Již v roce 2022 vznikl koncept Vision EQXX, který od té doby funguje jako pojízdná vývojová  laboratoř. Právě tento prototyp překonal hranici 1200 kilometrů na jedno nabití – a část z jeho techniky teď přináší na silnice nový Mercedes-Benz CLA.

Světovou premiéru si odbyl 13. března v Římě a během uplynulého víkendu ho mohli vidět i čeští zájemci v areálu holešovické tržnice, kde pro ni byl vybudován dočasný showroom. Už způsob prezentace – premiéru komentoval youtuber a miláček geeků Canoopsy – naznačuje, že Mercedes cílí na mladou generaci a rozhodně nejen tím, že CLA představuje tzv. entry model. Na palubě se nachází tolik zajímavých technologií, že z toho přechází zrak.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Ale pojďme to vzít od podlahy – CLA je prvním Mercedesem postaveným na platformě MMA, která umožňuje zástavbu elektrického i spalovacího pohonného ústrojí. Budoucnost sice patří elektřině, ale jak vzdálená tato budoucnost je, si zatím nikdo netroufne odhadovat… Jak už bývá zvykem, na začátku je třeba ukázat to nejlepší, co máme, tudíž automobilka začne prodávat nejprve elektrickou variantu, za níž se zpožděním dorazí mildhybrid. 

792 kilometrů

Ano, až takový dojezd nabídne RWD varianta elektrického CLA. S takovou hodnotou už člověk přijme i skutečnost, že zima a dálnice z čísla něco ukrojí. Spotřeba by díky přísné aerodynamice, tepelnému čerpadlu ve standardu a dvoustupňové převodovce (jednička slouží lepší akceleraci v nižších rychlostech, dvojka k hospodárným letům po dálnici) měla činit 12,2–14,1 kWh/100 km, což jsou hodnoty dosud příslušející těm nejmenším městským postrkovadlům. Vůz s 800V architekturou navíc dokáže i velmi rychle nabíjet – výkonem až 320 kW. Za 10 minut u rychlonabíječky tedy můžete nabrat síly na dalších 300 km, z 10 na 80 procent si vyžádá 22 minut. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Elektromobil je aktuálně možno objednávat ve verzi 250+ s výkonem 272 koní nebo 350 4Matic s 364 koni, vždy s 85,5kWh baterií. Potěší maximálka 210 km v hodině i zrychlení z nuly na sto za 6,7 respektive 4,9 vteřin. Čtyřkolka přitom nijak nezaostává ani s udávaným dojezdem, který by měl činit 771 km. Pro zájemce, jimž bude stačit i menší akční radius, později dorazí ještě verze s menší LFP baterií. 

Spalovací provedení počítá s úplně novým benzinovým čtyřválcem o objemu 1,5 l, pracujícím v Millerově cyklu a podporovaném 48V mildhybridním systémem, který v nižších rychlostech dokáže pohánět vůz pouze elektřinou. Softwarově bude motorizace naladěna na tři výkonové varianty, na bližší specifikace si ještě počkáme. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Ráj geeků a hračičků

K nové platformě a novým motorům se přidává fungl nový operační systém MB.OS, jakýsi centrální mozek vylepšený umělou inteligencí, který se stará o čtyři základní řídící jednotky pro infotainment, pohon a nabíjení, komfort a automatizovanou jízdu. Díky připojení ke cloudu lze na dálku aktualizovat celou řadu parametrů, tedy nejen funkce infotainmentu, ale i jízdní asistenty a komfortní prvky. 

Systém MBUX nově obsahuje Google mapy, které však byly integrovány tak, aby zapadly do uživatelského rozhraní, na nějž je zákazník zvyklý. Umělá inteligence pak dokáže naplánovat trasu včetně ideálních zastávek na konkrétních nabíječkách a délky nabíjení. Mapa propojená s daty z jízdních asistentů zobrazuje nejen další účastníky provozu, jako jsou auta, motorky či chodci, ale i okolí ve 3D podobě, což je v nepřehledných částech města vítaná pomoc pro orientaci. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Dobře známé hlasové ovládání obsahuje integrovaný ChatGPT, už si tedy nemusíte nechat vyprávět pouze vtipy, ale zeptáte se i na palčivé otázky z rozličných vědních oborů, anebo si necháte poradit třeba nejbližší otevřenou hospodu, kde točí Plzeň. Když se vám zrovna nechce diskutovat s AI, pustíte si na displeji film nebo zahrajete hru – pro tyto účely lze k infotainmentu připojit dva herní ovladače, samozřejmě pouze ve chvíli, kdy auto stojí. 

S vrcholnou výbavou lze mít v kabině MBUX Superscreen, tedy displejový pás táhnoucí se po celé délce palubní desky. Obsahuje celkem tři obrazovky – kromě přístrojovky a infotainmentu ještě displej spolujezdce, který si na něm může pustit zábavu dle vlastní volby. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Prostornější a levnější

Přestože je CLA vstupním modelem značky, nejde o žádného „podměráka“. Rozvor se oproti předchozí generaci prodloužil o 6 centimetrů, což se pozná hlavně na prostoru v kabině. Svažitá záď ve stylu kupé by možná naznačovala, že na zadních sedačkách pochybí místo nad hlavou, ale pohodlně se sem usadí i standardně rostlý dospělec. Smířit se musí jen s tím, že kvůli baterii v podlaze bude mít chodidla položená o něco výš. Zavazadelník o objemu 405 litrů není právě oslnivý, vynahrazuje to však druhý kufr pod přední kapotou, který nabízí dalších 101 litrů. Nabíjecími kabely ho zcela jistě nezaplníte, takže se do něj vejde i leccos dalšího. 

Definitivní cenovky nového CLA zatím zveřejněny nebyly, jistého náznaku se nám však dostalo. Verze 250+ by se měla cenově nacházet pod současným modelem EQA 250+, který byl dosud nejdostupnějším elektromobilem od Mercedesu. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Initial C
29. 4. 2025, 17:49

Ze by se alespon nektere EU automobilky zacaly chytat u EVs? Ty parametry vypadaji fajn, design (na rozdil od BMW) akceptovatelny, za displej lze usetrit, co vic si prat?

0
Sato
1. 5. 2025, 18:56

liftback

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte