načítám data...

Land Rover vyhlásil válku Číně – má šanci?

04. června 2016, 09:11 1 komentářů Viola Procházková

Společnost JLR po dvouletém váhání zažalovala čínskou automobilku za krádež designu. Skutečný RR Evoque je jenom jeden.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pouštět se do křížku s Čínou na poli porušení autorských práv není u výrobců aut příliš častá praxe. Je to trochu paradox. Zatímco velmoc dálného východu přistupuje k autorským zákonům velmi kreativně, v přístupu k designu naopak raději sází na – již ověřenou – jistotu. Čína je plná naklonovaných ‚značkových‘ výrobků a čile je vyváží do celého světa, přičemž výjimkou nejsou ani auta

Jenomže pak je tu druhá strana mince. Čínský trh je největší na světě, a pokud se na něj přes nechvalně známé obstrukce čínských úřadů dostanete, nechcete o svou pozici přijít. Obrátit se na byrokracii jako cizinec žádající o ochranu před čínským producentem znamená krok na hodně, hodně tenký led. Pojem duševní vlastnictví v Číně rozhodně není doma, a i když ho Číňané byli nuceni pod nátlakem mezinárodních organizací adoptovat, vykládají ho způsobem sobě vlastním – tedy jak se zrovna hodí. Sečteno a podtrženo, soudní klání proti čínskému napodobiteli připomíná boj s větrnými mlýny. 

Další potíž představují samotní zdejší zákazníci. Zahraniční firma veřejně potírající čínskou firmu snadno přijde o jejich přízeň. A jsme opět na začátku – pozice na trhu se ocitá v ohrožení. 

Přesto se zdá, že zástupcům společnosti Jaguar Land Rover došla trpělivost a máme tu žalobu s výhledem na hodně dlouhou soudní při.
Když se na autosalonu v Kantonu v roce 2014 objevil model Landwind X7 společnosti Jiangling Motor, Číňané jásali a Britové přemítali, zda nejde o nějaký kanadský žertík. Kdepak. Auto, které jako by z oka vypadlo Range Roveru Evoque, bylo hrdě prezentováno jako poslední výkřik čínské automobilové techniky. Co na tom, že zmíněné oko bylo poněkud šilhavé a dílenské zpracování přinejmenším diskutabilní. Cenovka zdařilé kopie byla totiž oproti Evoque přibližně třetinová. 

JLR má před sebou krvavou bitvu, přesto na jejím konci může čekat vítězství. Jeden precedens již existuje – v roce 2004 podala firma Honda Motors žalobu na lokálního výrobce Hebei Shuanghuan Auto Co. za obšlehnutí úspěšného modelu CR-V pod názvem Rabo S-RV. Trvalo dvanáct let, než Honda vyšla ze sporu jako vítěz, a ani potom se nejednalo o kdovíjak oslnivý triumf. Odškodné činilo pouhých 2,4 milionu dolarů, Japonci původně žádali dvacetinásobek.

Jakkoli jsou čínské pocty cizímu designu fascinující a často úsměvné, přeju indicko-britskému hrdinovi úspěch. Snad je to z evropské solidarity, snad z respektu k originálním nápadům. Ale nejspíš je to kvůli RR Evoque, který považuju za mimořádně dobré auto. 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
04. června 2016, 20:09
0

To čo sa deje v Číne ma už dlhodobo štve - a to mám Čínu samotnú rád - a chcem veriť tomu, že sa proti tomu konečne postavia aj automobilky a POLITICI.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem