Vozy značky Cord se v americkém Connersvillu v Indianě vyráběly dohromady jen necelých pět let (1929–1932 a 1936–1937). Není tedy divu, že zde vznikly pouze dva modely. Oba ale byly velmi pokrokové. Leč jak už to tak u vizionářských děl bývá, vozy byly velmi drahé a potýkaly se s nespolehlivostí a dětskými nemocemi. Automobilka tak nakonec zanikla a i přes občasné zprávy o jejím znovuoživení se nikdy další auta s rytířem a erbem na přídi nevyrobila.
Starší Cord L-29 z roku 1929 se pyšní titulem prvního amerického auta s předním náhonem. Elegantní a nízký vůz s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou sice může působit na první pohled sportovně, bohužel byl ale dost těžký a motor o výkonu 125 koní spřažený s třístupňovou převodovkou rozpohyboval L-29 maximálně na 130 km/h, což bylo málo. Spolu s vysokou cenou a nastávající hospodářskou krizí byla nakonec v roce 1932 výroba ukončena. Celkem vyjelo z bran továrny 4400 vozů.
Po dvouleté pauze se výroba v Connersvillu rozbíhá znovu. Tentokráte sjíždí z linky vůz navržený Gordonem Buehrigem a okamžitě na sebe strhává pozornost. Prakticky šlo o velmi důkladnou evoluci L-29. Vozidlo dostalo stejný motor a přední náhon, přidává se ale nezávislé zavěšení předních kol a znatelná redukce hmotnosti. Jako jeho předchůdce, nese si i Cord 810 (812) jedno neoddiskutovatelné prvenství. Šlo o vůbec první auto na světě, které využívalo vyklápěcí světlomety. Ano, 810 je otcem všemi milovaných mrkaček. Tehdy se tedy ovládaly ještě manuálně kličkou, ale jsou tam! I novější Cord se ale potýkal s nespolehlivostí a navíc docházelo i k zásadnímu zpoždění výroby. I přes velkou senzaci, kterou vůz vyvolal na autosalonu v roce 1935 se nakonec vyrobilo pouze 1174 aut, celý projekt nakonec končí ve ztrátě.
Pokud vám historie této automobilky imponuje, nebo pokud máte v hlavě nějaký ten projekt auta, které by bylo zaručeně v něčem první, neváhejte a přihlaste se do aukce v aukčním domu Worldwide Auctioneers v Auburnu. Vítězi dražby připadně kompletní identita, název, logo, grafické prvky a práva na vozy Cord. Kdo ví, třeba se po osmdesátileté pauze dočkáme dalšího Cordu. A já pevně doufám, že to bude předokolka s mrkačkami…a něčím, co ještě nikdy nikdo nevymyslel.
01. srpna 2019, 00:40
1
Hmm blbý teď si kupuju auto:( A to sem koukám mohl mít defakto celou automobilku. První model Cord Beastar.. asi elektrickej hypersport pro 4 lidi abysme udělali nějakej ten rekord na ringu.
01. srpna 2019, 22:51
0
Jen poupravim, L-29 měla řadovou 8 a z toho plynoucí ponekud špatné adhezní rozloženi hmotnosti vozu: přední náprava (tuhá, De-Dion!) - rozvodovka/diferak - převodovka - motor. Takové americké Aero 50. 810/(812) už měla V8 (kompresorovou). Jedna L-29 byla prý na sklonku 60. let ve zbědovaném stavu na Vysočině