načítám data...

Kompletní práva ke značce Cord jdou do aukce. Můžeme se těšit na její znovuzrození?

31. července 2019, 16:01 2 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Pokud máte dostatek peněz, můžete v aukci zabojovat o značku jednoho z největších průkopníků v oblasti automobilismu.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vozy značky Cord se v americkém Connersvillu v Indianě vyráběly dohromady jen necelých pět let (1929–1932 a 1936–1937). Není tedy divu, že zde vznikly pouze dva modely. Oba ale byly velmi pokrokové. Leč jak už to tak u vizionářských děl bývá, vozy byly velmi drahé a potýkaly se s nespolehlivostí a dětskými nemocemi. Automobilka tak nakonec zanikla a i přes občasné zprávy o jejím znovuoživení se nikdy další auta s rytířem a erbem na přídi nevyrobila.

Starší Cord L-29 z roku 1929 se pyšní titulem prvního amerického auta s předním náhonem. Elegantní a nízký vůz s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou sice může působit na první pohled sportovně, bohužel byl ale dost těžký a motor o výkonu 125 koní spřažený s třístupňovou převodovkou rozpohyboval L-29 maximálně na 130 km/h, což bylo málo. Spolu s vysokou cenou a nastávající hospodářskou krizí byla nakonec v roce 1932 výroba ukončena. Celkem vyjelo z bran továrny 4400 vozů.

Po dvouleté pauze se výroba v Connersvillu rozbíhá znovu. Tentokráte sjíždí z linky vůz navržený Gordonem Buehrigem a okamžitě na sebe strhává pozornost. Prakticky šlo o velmi důkladnou evoluci L-29. Vozidlo dostalo stejný motor a přední náhon, přidává se ale nezávislé zavěšení předních kol a znatelná redukce hmotnosti. Jako jeho předchůdce, nese si i Cord 810 (812) jedno neoddiskutovatelné prvenství. Šlo o vůbec první auto na světě, které využívalo vyklápěcí světlomety. Ano, 810 je otcem všemi milovaných mrkaček. Tehdy se tedy ovládaly ještě manuálně kličkou, ale jsou tam! I novější Cord se ale potýkal s nespolehlivostí a navíc docházelo i k zásadnímu zpoždění výroby. I přes velkou senzaci, kterou vůz vyvolal na autosalonu v roce 1935 se nakonec vyrobilo pouze 1174 aut, celý projekt nakonec končí ve ztrátě.

Pokud vám historie této automobilky imponuje, nebo pokud máte v hlavě nějaký ten projekt auta, které by bylo zaručeně v něčem první, neváhejte a přihlaste se do aukce v aukčním domu Worldwide Auctioneers v Auburnu. Vítězi dražby připadně kompletní identita, název, logo, grafické prvky a práva na vozy Cord. Kdo ví, třeba se po osmdesátileté pauze dočkáme dalšího Cordu. A já pevně doufám, že to bude předokolka s mrkačkami…a něčím, co ještě nikdy nikdo nevymyslel. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
01. srpna 2019, 00:40
1

Hmm blbý teď si kupuju auto:( A to sem koukám mohl mít defakto celou automobilku. První model Cord Beastar.. asi elektrickej hypersport pro 4 lidi abysme udělali nějakej ten rekord na ringu.

reagovat
JK
JK
01. srpna 2019, 22:51
0

Jen poupravim, L-29 měla řadovou 8 a z toho plynoucí ponekud špatné adhezní rozloženi hmotnosti vozu: přední náprava (tuhá, De-Dion!) - rozvodovka/diferak - převodovka - motor. Takové americké Aero 50. 810/(812) už měla V8 (kompresorovou). Jedna L-29 byla prý na sklonku 60. let ve zbědovaném stavu na Vysočině

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem