načítám data...

Jeep Renegade: Je to ještě Jeep?

05. března 2014, 16:36 10 komentářů Vojta Dobeš

O novém malém Jeepu už jsme psali nedávno, stejně jako o tom, že jde ve skutečnosti spíše o převlečený Fiat. Teď už ale máme v rukou další informace a můžeme se podívat na to, jestli je Renegade skutečný Jeep, nebo jen chabá náhražka.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rozměry. Když se objevily první fotky Renegade, týkala se většina posměšků jeho velikosti. Jak si může něco tak malého vůbec říkat Jeep? Teď ale víme, jak je Renegade ve skutečnosti dlouhý – měří 4,23 metru, což je přibližně stejně jako Škoda Yeti (o které bude ještě řeč). A především je to o téměř metr více než slavný Willys z druhé světové války. A dokonce o pár centimetrů víc než původní Jeep Cherokee (XJ). Takže je to vlastně nakonec rozměry takový normální Jeep. Malý jen vypadá.

Terénní schopnosti. Typická představa o „poctivém Jeepu“ zahrnuje pokud možno obě tuhé nápravy, schopné dosáhnout vysokého křížení, uzávěrky diferenciálů, redukční převodovku a spoustu masivních kusů železa, které se dají jen těžko rozbít. Tady je Renegade předurčený selhat. Nezávislé zavěšení se vzpěrami MacPherson, elektronicky připojitelná čtyřkolka a ani slovo o uzávěrkách – takže můžeme předpokládat, že se objeví „falešný samosvor“ pracující na bázi přibrzďování protáčejících se kol. Překvapivě se ale v technických specifikacích objevila redukční převodovka.

U dnešních SUV ale nebývá největším problémem dostatek trakce. Pokud uváznete s bezmocně se protáčejícími kolečky, skrývá se příčina obvykle spíše v tom, že ležíte břichem na terénním zlomu nebo máte nárazník zapíchnutý do svahu. Důležitá je tedy hlavně světlá výška a nájezdové úhly. A tady Renegade opravdu září. Nájezdové úhly 30,5 stupně vpředu, 34,3 stupně vzadu a přechodový úhel 25,7 stupně jsou na poměry malých SUV skutečně excelentní, stejně jako světlá výška 220 mm. Zadní nájezdový úhel a přechodový úhel jsou dokonce lepší než u „dlouhé“ verze Jeepu Wrangler. A stydět se Renegade nemusí ani za světlou výšku 220 mm – to je přibližně stejně jako u základní verze Wrangleru.

svou světlou výškou a nájezdovými úhly je renegade někde na půli cesty mezi suv a offroady

Renegade tak ve všech ohledech překonává již zmíněnou Škodu Yeti, která je mu podobná nejen rozměry a „krabicoidními“ tvary, ale také tím, že díky vysoké světlé výšce a krátkým převisům dokáže v terénu mile překvapit a v terénu nezkušenému řidiči obvykle dojde odvaha mnohem dříve než autu schopnosti. Yeti má přitom světlou výšku „pouhých“ 180 mm a nájezdové úhly 19 a 26 stupňů. Renegade je tak někde na půli cesty mezi ním a například Suzuki Jimny, známým coby David mezi Goliáši na offroadových tratích.

Oblíbenec hardcore offrouďáků z něj tedy asi nebude, nicméně pokud potřebujete sem tam projet nějakou tu lesní cestu pro traktory, přejet pole či vyjet strmý sráz, nejspíš si dokáže docela dobře poradit.

Styl. Když se objevily první obrázky Renegade, propuklo mnoho lidí v záchvat smíchu. Tohle že má být Jeep? Ale potom se objevily další fotky a já se musím přiznat, že čím déle se na galerii nového kapesního Jeepu dívám, tím víc se mi líbí. Pravda, díky zavalitým proporcím moderních aut vypadá tak trochu jako karikatura Wrangleru, ale přinejmenším ho na první pohled identifikujete jako Jeep. Což je víc, než se dá říci o některých jiných pokusech z poslední doby, jako je například větší model Compass. A ve světě, kde si své zákazníky mezi dospělou populací nachází Mini Countryman, by se Renegade měl stát prodejním hitem.

A navíc tu jsou odnímatelné panely střechy, které můžeme brát jako taková větší střešní okna, a nebo jako způsob, jak si přiblížit alespoň částečně pocit z jízdy Wranglerem bez střechy a jen s ochranným rámem.

Původ. I v případě, že vás nový Jeep potěší tím, jak bude jezdit, a zalíbí se vám jeho vzhled, tu však zůstává jeden zásadní problém. Jeep patří mezi značky, u kterých je historie a původ důležitou součástí „prodejního příběhu“. Většina lidí chce Jeep právě proto, že je americký, poctivý a masivní, vyrobený z kvalitní oceli od pravých amerických ocelářů. A zjištění, že se ve skutečnosti vyrábí v Turíně, je možná trochu rozladí.

problém je, že tohle auto se v itálii nejen vyrábí, ale také tam bylo navrženo

Což by ovšem nebylo to nejhorší. Koneckonců, americké džíny se dnes vyrábějí většinou v Číně a americké cigarety zase u Kutné Hory. Horší ale je, že tohle auto bylo v Itálii nejen vyrobeno, ale také navrženo. Tedy, abychom byli přesní – Renegade byl samozřejmě vyvinut v USA. Ale podvozková platforma, na které jezdí, je italská a pochází z Fiatu 500X (tedy bude pravděpodobně příbuzná s dnešním 500L). Italské jsou i motory, které najdete pod kapotou – od dvojice dieselů (šestnáctistovky a dvoulitru) přes oturbenou čtrnáctistovku MultiAir o výkonu 160 koní. Stále je dokonce ještě možné, že se u vezí s předním náhonem objeví legrační dvouválec TwinAir. Jen vrcholná motorizace, čtyřválec 2.4 TigerShark, je americká, stejně jako volitelný devítistupňový automat.

Stejně jako čínské Levi’s má ale italský Jeep jednu zásadní výhodu. Bude levnější než jeho američtí sourozenci. A pro mnoho lidí tak bude jedinou cestou, jak si nový Jeep pořídit. Je už svět připraven na italský Jeep, nebo si jen posměšně ofrknou a budou dál šetřit na Wrangler? A co vy? Snesli byste, že váš zbrusu nový Jeep je vlastně Fiat?

Vydáno ve spolupráci s Radio Dixie.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jo
joel
05. března 2014, 17:23
0

Sice je to skoro Fiat, ale řádně po americku upravený, takže jeho schopnosti dalece přesahují standard SUV. Motory jsou výborné, vybere si každý. Design je moc povedý, správný malý Jeep, který je opravdu cenově dostupný. Kdybych také auto potřeboval, tak mne např. Yeti nemá moc čím zaujmout.

reagovat
PepaSFI
05. března 2014, 21:43
0

Jo, myslím že bych snesl že můj Fiat je tak trošku Jeep :-) Doufám že pro Evropu se to nebude jmenovat Fiat 500J nebo tak něco. Mám pocit že v tom je trošku znát design "kulatých čtverečků" nové Pandy.

reagovat
BobAsh
07. března 2014, 00:31
0

V evropě to bude stále Jeep Renegade, ale bude se to vyrábět na stejný lince jako Fiat 500X. BTW, Evropa to dostane první, Amerika se zpožděním.

Pi
Pivrnec911
05. března 2014, 22:32
0

Mě to přijde fakt dobrý:-).

reagovat
ma
martin_100
06. března 2014, 11:39
0

Až do přečtení posledního dostavce se mi to líbilo... ale podle všeho to bude jen další italská mr*ka :-/ Snad jen ten americkem motor ale zas pokud bude živenej italskou elektronikou tak to stejně asi nevytrhne...

reagovat
PepaSFI
06. března 2014, 19:16
0

jó italská elektronika, zdroj věčných problémů. Obzvlášť některé komponenty Bosch dokázaly vstoupit do dějin a zlých snů.

Bu
Bubák2
28. března 2014, 09:45
0

Zajímavý že u mýho Jeepa z devadesátých let se zezadu podívám na originál Chrysler dálkové ovládání a je tam značka italskýho TRW a nikdy s ním nebyl problém. Sundám orig Jeep liťák a zezadu je krom znaku Chrysler ještě nápis made in Italy, atd ...Dnešní spojení Chrysleru s italama mě vůbec nepřijde jako něco divnýho, ani novýho.

BobAsh
28. března 2014, 15:55
0

To byla ironie, nebo jsi přehlédl fakt, že je Bosch německej? :)

PepaSFI
28. března 2014, 18:00
0

Bosch je německej? No ale vážně, už dost dlouho se pohybuju mezi postaršíma italskýma autama a bohužel, pokud něco odchází v elektrice tak je to německý. Asi nejznámnější kousky jsou regulátory volnoběhu u jednobodových vstřikování a alfisti mají svou noční můru v podobě čidla hladiny oleje nevím už u kterého typu řady twinspark. Ale to je fuk, ty auta mají svoje manýry stejně jako jiný auta, jen ten pohled těch "normálních"lidí je trošku zaujatější. Ale kdybysme byli všichni normální tak budem všichni jezdit v šedý oktávii a to by byla nuda.

an
annasoch
08. března 2014, 09:19
0

Některé holky zajímají kabelky,boty-některé auta.To jen,že jsem si dovolila zasáhnout do diskuse.Měla jsem jednu z prvních alf romeo 156 2,4 JTD v ČR.Design úžasný,"dílenské provedení"špatné.Nikdy s žádným jiným autem jsem nebyla tak často v servisu,nikdy u žádného auta jsem nemusela měnit díly auta.Kryt pod motor,řídící tyče u zadních kol,vrzání a skřípnání palubní desky,po 20 tis.km odešla klimatizace...a pokaždé řekli,to víte "italské dílenské zpracování"....Přestože se mi líbí Jeep Renegade/hranatá auta jsou pěkná - teď jezdím MB GLK/,tak si to budu hodně rozmýšlet,ale ráda zkusím...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem