Pamatujete si ještě dobu, kdy se vyráběla první generace “Kolíňat” – Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo? Malé krabičky na kolech, co sotva pobraly čtyři dospělé, ale zato se vešly do jakékoli škvíry na sídlišti. Tenkrát jsme se jim trochu smáli a věděli, že Citigo je stejně lepší. Jenže uběhlo pár let a kolínská továrna Toyoty se teď chystá napsat úplně jinou kapitolu: bude vyrábět první plně elektrické auto Toyoty v Evropě.
Ano, čtete správně – Japonci se rozhodli, že Evropa je připravená na jejich elektrickou revoluci, a jako základnu si vybrali právě Kolín. Někdo by řekl, že si spletli Kolín nad Rýnem s Kolínem nad Labem, ale je to realita. V „našem“ Kolíně přistane investice za 680 milionů eur. Český stát na oplátku přisype ještě 64 milionů eur v dotacích. Prostě win-win – Toyota dostane peníze, Česko dostane práci, a my budeme mít důvod se tvářit, že jsme pořád pupek automobilového světa.
Oficiálně to Toyota zatím moc neprozradila. Zatím víme, že půjde o plně elektrický model určený pro evropský trh. Dnes se v Kolíně vyrábí Aygo X a Yaris Hybrid, takže je docela možné, že se nový elektromobil zařadí k těmhle menším, „lidovějším“ autům. Žádné obří SUV s futuristickým displejem přes celou palubní desku asi neočekávejme. Kolín se má stát pilotním výrobním projektem – kromě montáže vozu tu budou šikovní montéři vyrábět i baterie a související technologie. A to je vcelku zásadní posun, který do budoucna může přinést zajímavý rozvoj.
oyota už dnes zaměstnává v Kolíně přes 3 500 lidí a s příchodem elektromobilů se bude muset rozšířit výroba. Spekuluje se o stovkách nových pozic – od inženýrů po dělníky na lince. A jestli jste si mysleli, že výroba elektromobilu je jednodušší než spalováku, tak se pletete. Měl jsem možnost si to na vlastní oči prohlédnout před pár lety v Belgii u Volva a oproti spalováku tu sice pár mechnických kousků ubude, ale hodně pokročilých a delikátních technologií naopak přibude.
Otázka zní, bude o tenhle vůz zájem? Český trh zatím elektromobilům úplně nefandí. Sice se prodeje v posledním roce zvedly o 140 %, ale pořád mluvíme o jednotkách tisíc kusů. Češi pořád věří spíše spalovákům. A důležitou roli hraje i cena, která je u elektrických aut pořád mnohem vyšší. A když se náhodou někdo pokusí o levný elektromobil, dopadne to tak, že je sice drahý, ale za to špatný. Na druhou stranu – zrovna Toyota většinou ví co dělá. Na rozdíl od některých jiných automobilek nenaskočila na elektrický vlak bezhlavě, ale místo toho cizelovala výborné hybridy. Pokud si tedy inženýři myslí, že nazrál čas na investici do elektrické Toyoty pro masy, možná nás čeká vůz podobně legendární, jako Prius. Nebo taky ne – třeba to bude další elektrická Toyota, o které, podobně jako o BZ4x nikdo neví, že existuje.








rock
6. 9. 2025, 20:50O bz4x nikdo neví - s výjimkou toho úředníka, co loni vyhodnotil ten tendr a Toyota udá státním úřadům přes 500 kusů :-)
Pech.
11. 9. 2025, 10:20Citigo není lepší než kolíňata..... Je sice trochu větší, ale to u malého auta nikdo nechce, protože to že má být malé je zásadní vstupní parametr, motory jakš takš, převodovky šrot a uvnitř je to stejně dodávkovitě tvrdé, jen oproti rozvernému kolínu usedlejší.... Takže jediná věc, vě které se citigo vyrovná kolínu je to, že i u malého auta nabízejí variantu, které nechybí zadní dveře, což u malých aut, krom těchto dvou, už umí jen Panda... Němci zkrátka ještě nikdy nevyrobili dobré malé auto. Vždycky mělo být jakože lepší, ale to ho učinilo nevhodným... Navíc kolíŇata jsou mimořádně spolehlivá, takže dokud se to nerozpadne korozí, nejsou s tím žádné problémy a dynamika je na poměry malých aut překvapivě dobrá... Nicméně pidi elektromobil by právě smysl dával.... Místo Ayga, bez ohledů na studený motor na krátkých trasách, s předem vyhřátou kabinou a tak za půl mio.... To by byla dobrá nabídka, když benzínová malá auta už stejně stojí skoro čtyři kila...