E-Pace se ke mě dostal tak, že na mne zbyl. V kalendáři testovacích vozů byl tou dobou zabraný i VW Golf a já si říkal, proč se tomu tak děje. Pak když mi Dan naznačil, že nejde zrovna o atleta a že se mi to asi nebude líbit, začal jsem se mračit. Vždyť přece Jaguáry byly, i v době nejhorší možné kvality, auty, které uměly rvát za srdce, tak kde je problém?
Sedím v autě a páruju telefon. Centrální matlací display se teprve probouzí a celé to soustrojí jakoby zívalo. Ale to půjde. Na hraně skla vidím kočku s kotětem. Nevyfotil jsem vám ji. Najděte si ji na ulici. No a tahle kočka s kotětem mi začala dávat smysl už v momentě, kdy jsem jen stál a šteloval. Mohutný kokpit, čalounění zdůrazňující pocit bytelnosti, lány kůže a pak už jen semtam hliník, jako třeba na koncích páček pod volantem.
Tohle je máma tank. V tom nejlepším slova smyslu. Máma s malým se prostě nechtějí bát ničeho, ale taky nechtějí mít obludně velké něco na nic. E-Pace je v této modré barvě s chromovanými cingrlátky skutečně pohledný, i když zepředu je spíš vyplašený, než drsný. Moc se mi líbí jeho přikrčená silueta a pocit, že kola z něj přímo trčí. V záplavě aut, která se snaží vypadat sportovně instalací spousty "poliček", je zdejší negativně skloněná, jednoduchá a přímočará záď skoro zjevením.
Jednoduše řečeno: Nato, že se má máma cítit jako v trezoru a nerozbitně, tenhle kocour není nějak extra tlustej. Teda od pohledu. V papírech se totiž dočteme, že má dvě tuny. Spolu s obřími koly a na grip orientovanými pneumatikami mi bylo hned jasné, že vymetání se konat nebude. Auto má navíc motor napříč, takže zadní náprava není ta, která je hnaná primárně a je hned cítit, jak si rádo zatáhne za volant. Není to nic, za co by se slušná předokolka musela stydět a asi to cílovce vůbec nebude vadit, ale musím to tu napsat, jinak to sem v komentářích stejně napíší jiní…
Takže k tomu, jak kocour obranář jezdí: Jako dvoutunové SUV s motorem napříč. Diesel je sice srdnatý a tahá a devítistupňová převodovka umí vždy vybrat ten správný stupeň, ale dvě tuny jsou dvě tuny a pocitová rychlost a hbitost tomu odpovídá. Ale zase: Máma tank, jak má být. Navzdory pocitům bytelnosti a mohutnosti se dá s autem dost uhánět. Nemá problém svištět velmi nadpředpisovou rychlostí bez toho, aby měl řidič pocit nestability. Naopak, když se dá kocourovi napít, jako by se stal klidnějším a pohodovějším. Neznamená to však přehnanou nervozitu v legálních rychlostech. Ty jsou sice dost pod limitem auta, ale když se holt ploužíte, zaznamenáte jen hmotnost obrovitých kol. A obrovitá kola na Jaguaru chcete, protože prostě to je hezký!
Celý automobil je jednoduše nezáludným gaučovým kocourem přes kterého se k děckám nikdo nedostane. Přesto jsem si v něm i jako svobodný mládenec připadal docela vesele. Přes prvotní zaškobrtnutí s pomalu se probouzejícím infotainmentem, který chtěl hned párovat a todleto a támdleto a ještě HUD zapnout, OK, no celé to bylo ze mne nervozní… Tak kromě toho si moc není na co stěžovat. Příkladná je třeba couvací kamera. Objeví se jednoduše ihned jakmile zařadíte zpátečku bez ohledu na to, jestli už auto zcela nastartovalo svoje hejblátka.
Digitální výbava na mne zpočátku působila tak nějak těžkopádně. Ale pak jsem si buď zvykl na tep doby, nebo se uklidnil a začal si všímat nenucené elegance všech těch budíčků a obrazovek. Mimochodem… Ten středový display je skutečně prohnutý. Aby se to blbě nelesklo. A funguje to. Vybíral jsem si pak hudbu dle obrázku na přebalu a bylo mi hezky.
Nejsem si vůbec jistý, jestli je E-Pace dostatečně velký pro nějak definovatelnou rodinu, ale za sebe jsem se posadil a do kufru se něco vleze a je tam dokonce i rezerva. Vzhledem k počtu dveří tedy automobil prohlašuji za rodinný. Dál bych to nerozváděl a pohovořil trochu o jízdě ve vysokých rychlostech. Je to celkem pohodové. Asistenční systémy sice nejsou srovnatelné s bájnou Teslou, ale dají se celkem přímočaře ovládat volantem s “dotykovými” tlačítky. Narozdíl od konkurence ale volant není až tak moc dotykový, jako spíš mačkací.
Absence stresu, že si přejetím něčeho po něčem někde něco přepnu, mne činí šťastným. a designéři mají své barevné obrázky tam, kde mají být.
Verdikt
Jaguar E-Pace je velký obranářský kocour, kterým můžete být všude první, ale nemusíte. Vevnitř je hezky, rádio hraje čistě a dynamicky a venkoncem… Když člověk přijede Jaguárem, nemusí být dochvilný…
Technické údaje
- Motor: 1 997 ccm, přeplňovaný vznětový, 150 kw (200 k) v 3 750 ot/min
- Převodovka: Automatická, “klasické” koncepce, 9 stupňů, elektronicky řízené připojování zadní nápravy, motor napříč.
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,4 s
- Pohotovostní hmotnost: 1 952 kg
- Délka: 4 395 mm
- Cena motorizace a výbavy od: 1 499 561 Kč
10. srpna 2021, 10:05
3
Mám s týmto modelom dosť skúseností, sused pracuje v manažmente Jaguaru. Využíva ho ako služobný automobil, bohužiaľ viac menej v základnej výbave, diesel 110kw. Ide o „predfacelift“ so strašným kusom plastu na stredovej konzole okolo displaya infotainmentu. Ono ten interiér v konfigurácii „cena už od“ vlastne vôbec nezodpovedá cenovke, interiér napr. aktuálneho Tuscona je voči E-Pace doslova zaoceánsky luxusný parník. Dynamika motora je vzhľadom ku hmotnosti skoro 2 ton (väčší F-Pace s rovnakou váhou využíva množstvo hliníka) prijateľná, ...do výjazdu na diaľnicu, na ľavý pruh radšej zabudnite. Čerešničkou na torte je fakt, že ho v priebehu roka 2 x brala odťahová služba. Za mňa veľmi rozporuplné auto, ktoré si svoju cenovku jednoducho nedokáže obhájiť ani v základe, v „plnke“ už vôbec nie. Vzhľadom na predaje majú zákazníci asi rovnaký pocit.
10. srpna 2021, 20:13
0
Tusim sa na Garfielda prave pozeram...
19. srpna 2021, 22:30
0
Divím se, že si tenhle test nechala pani Viola ujít. Ostatně, co je s ní ?