Koncepty mám rád. Lidé, kteří mají schopnosti i možnosti posouvat automobilový průmysl dál, nám skrz ně dávají možnost nahlédnout do jejich mysli. Odhadnout, kam se bude design nebo třeba technika ubírat za dalších pár let. Někdy je to smutné koukání na nicneříkající nudné krabice, které nás budou zcela samostatně dopravovat po městě. Jindy vidíme supersport jako v Le Mans, se kterým by prý ale někdo měl jezdit po veřejné silnici. Jejich úkolem je vzbudit nějaké emoce, rozpoutat diskusi nebo ukázat, čeho je dnešní automobilový průmysl technicky schopný.
Do té poslední kategorie – ukázka technických možností doby, se jistě řadí také koncept od britského Jaguaru, který se veřejnosti představil v roce 2010 na autosalonu v Paříži. Automobil měl totiž všechny tři trumfy, které může nově představený vůz mít. Jaguar C-X75 byl krásný, byl technicky přelomový, a dokonce byla ohlášena i jeho sériová výroba. Co víc si přát? Přesto jich dnes na silnicích moc nevídáme, že? Vlastně nemůžeme vidět žádné. Ale vezmeme to hezky od začátku…
Jaguar si chtěl ke svému výročí (75 let od založení automobilky), které se konalo právě v roce 2010, nadělit něco speciálního. Jeho hlavní šéfdesignér, Ian Callum, tedy navrhnul úplně nový vůz. Automobil pro novou éru, ve kterém hraje pohon elektřinou stále větší roli. Mělo jít o supersport, který bude tak trochu navazovat třeba na slavný Jaguar XJ220, který byl ve své době nejrychlejším autem světa (350 km/h v roce 1993). Navazovat tedy bylo na co a Ian se znovu vytáhnul. Dvoumístný vůz svou maskou jasně odkazuje na vozy s šelmou ve znaku, ale zbytek je velmi originální a navazuje na úplně nový směr značky. Jaguar se tak odvrací od už trošku přežitého „tradičního retrodesignu“ z minulosti, jaký má X nebo S-type do nové éry, kterou symbolizuje model XF. Díváme se tedy na 4,65 metru dlouhou a přes 2 metry širokou placku (výška jen 1,16 metru), která je prostě nádherná.
Design se tedy opravdu povedl, ale ještě zajímavější je technika. Koncept Jaguaru C-X75 v době představení poháněly 4 elektromotory – jeden v každém kole, každý z nich měl výkon 145 kW a hmotnost 50 kg. Byly uloženy uprostřed vozu a jednotlivá kola poháněly pomocí hřídelů s jednostupňovým převodem. Těm dodával energii li-ion akumulátor o kapacitě 19,6 kWh a hmotnosti 230 kg, který se mohl nabíjet buď ze sítě (6 hodin), nebo je nabily dvě turbíny uložené za předními sedadly pod průhledným krytem. O úplně revoluční řešení se nejednalo. Systém spalovací turbíny, která pohání elektrický generátor, se nasazoval od padesátých let v železničních vozidlech, než jej postupně zcela vytlačil o dost úspornější dieselelektrický přenos výkonu. V automobilovém průmyslu s ním počítal taky koncept od Volva z roku 1992 pod jednoduchým označením ECC (Environmental Concept Car). Přesto se tento systém do masové produkce nikdy nedostal. Proč by se to ale nyní mělo změnit?
V případě Jaguaru C-X75 se bavíme o tzv. mikroturbínách, které vynikají extrémně nízkou hmotností pouze 35 kg, a proto mohou být uloženy za prostorem pro posádku. Každá spalovací turbína Bladon Jets dává výkon 70 kW, může se roztočit na 80 tisíc otáček a je spojena s generátorem od firmy SR Drives. Indický vlastník automobilky Tata Motors dal projektu nejen zelenou, ale pro jeho realizaci koupil také významný podíl ve zmíněné specializované firmě Bladon Jets, která svými turbínami zásobuje letecký průmysl (především jako APU, tedy pomocné zdroje energie).
Lehká konstrukce (koncept byl hliníkový, ale pro sérii se počítalo s uhlíkovými vlákny), vyzrálá aerodynamika s pohyblivými difuzory a vysoký kombinovaný výkon přispívá k působivým výkonům. Z klidu na 100 km/h vůz zrychlí pod tři sekundy, na 160 km/h za 5,5 sekundy a třístovku pokoří již za 15,7 sekundy! Uvádí se také akcelerace 80 – 145 km/h za 2,3 sekundy. Největší rychlost 350 km/h lze však udržet pouhých šedesát sekund, rychlostí 290 km/h lze jet po dobu dvakrát delší. Elektrické systémy totiž po tomto čase dosáhnou svého teplotního limitu a je třeba je chladit. Trvale lze cestovat nejvyšší rychlostí 222 km/h. V dnešní době, kdy automobilky své elektromobily omezují na rychlostech hluboko pod 200 km/h je to až až.
Vedoucí projektu Bob Joyce a hlavní inženýr Peter Richings uvádějí, že pro mikroturbíny rozhodly kompaktní rozměry, nízká hmotnost, vysoká spolehlivost, schopnost spalovat různá paliva od benzinu a bionafty až po CNG a LPG, ale také absence olejového mazání i katalyzátorů. Systém měl být také velmi hospodárný. Výrobce uvádí, že při kombinovaném provozu auto ujede až 900 kilometrů s emisemi CO2 pouhých 28 g/km, přičemž podle potřeby pracuje pouze jedna nebo obě turbíny. Na čistě elektrický pohon lze zvládnout prý až 110 kilometrů!
Takto velkolepé byly plány, ale nasazení do produkční výroby nebylo snadné a celý nový systém trápily dětské nemoci. Jaguar tak pro sériovou produkci trochu pozměnil celé pohonné ústrojí. Místo čtyř elektromotorů zbyly pouze dva (jeden na každé nápravě) a místo turbín zaujímá nově místo za sedadly konvenčnější motor. Je jím čtyřválec o objemu 1,6 litru, ale ne jen tak ledajaký. Jednalo se o motor přeplňovaný turbodmychadlem i kompresorem, který vyvinula stáj Williams pro svůj monopost Formule 1. Sám o sobě dával 510 koní a elektromotory přidávaly dalších 394. Takto bylo vyrobeno pět prototypů, ale na sériovou výrobu nakonec znovu nedošlo.
Svých dalších pár minut slávy si pak Jaguar C-X75 užil v roce 2015, když se stal jedním z nablýskaných vozů v bondovce Spectre. Neřídil ho agent s povolením zabíjet, ale jeho nepřítel a záporak Mr. Hinx, který se snažil dohonit Jamese Bonda v Aston Martinu DB10. Ten mimochodem navrhoval také Ian Callum. V C-X75 byla ale zas použitá trochu jiná technika, která s turbínami, a tentokrát i s motory Formule 1, moc společného neměla. Automobilka připravila pro natáčení vozy, které se od původních prototypů liší trubkovým prostorovým rámem, ukrytým pod povrchovými panely karoserie, komponenty podvozku i pohonnou jednotkou v podobě přeplňovaného pětilitrového vidlicového osmiválce známého třeba z F-Type R.
Jaguar plánoval model C-X75 původně opravdu vyrábět a mělo se jednat o nejdříve přibližně 250 kusovou sérii verze s 1.6 litovým motorem a později mělo přijít přibližně 50 kusů verze s turbínami. Po zjištění finančních nákladů a díky finanční krizi kolem roku 2012 se však sériová výroba nikdy nerozjela a za mě je strašná škoda.
Jak vzpomínáte na Jaguaru C-X75 vy?












































rock
8. 8. 2023, 11:50Při té jízdě po schodech v Bondovi jsem skřípal zubama tak, že to muselo být slyšet na druhým konci sálu. I když jsem tušil, že je to mula pro potřeby natáčení.
btw Aston vs Jag (Vanquish vs XKR) v Bondovi už tady byl, v Dnes neumírej (zapomenutíhodná bondovka s velmi nesympatickým Brosnanem a velmi sympatickou Halle Berry vystupující z moře).