Hyundai představil zbrusu novou generaci modelu Nexo, který místo klasické baterie spoléhá na vodíkové palivové články. Světová premiéra proběhla na veletrhu Seoul Mobility Show v Koreji a ukázala, že ačkoli vozy využívající vodíkový článek tvoří vcelku zanedbatelné procento prodejů a mají celou řadu praktických nevýhod, značka to s nimi do budoucna ještě nevzdala. Hlavním tahákem nového Nexa je bezpochyby kombinace 700 kilometrového dojezdu a rychlého tankování. Toto drahé, leč složité řešení se tak už téměř vyrovná spalovacím vozům.
Zcela nové Nexo vychází z konceptu Initium představeného v říjnu 2024. Vodíkové SUV ukazuje nový designový styl značky Hyundai s označením Art of Steel, kterého by se časem mohly dočkat i další modely. Zaujalo mě, že v oficiální tiskové zprávě je design označen za robustní a plný osobité mužné image. To je v dnešní době skutečně odvážné tvrzení.
Interiér nového Nexa působí prostorně a vzdušně. Zajímavé jsou polštářovité prvky na palubní desce, které trochu připomínají opěradlo gauče. Nechybí ani displejová zrcátka, která sice v konceptech vypadají zajímavě, ale v praxi jsou spíše nepraktická a hádám, že budou k dispozici maximálně jako volitelná výbava. Jinak je to ale Hyundai jako každé jiné – to znamená světlý oblý minimalismus, dvojici displejů spojená v jeden zakřivený celek a mohutnou středovou opěrku. Navzdory skutečnosti, že se nejedná o elektromobil a tak s ním není nutné čekat u nabíječek, nabízí nové Nexo také pro Hyundai typický relaxační režim, kde se sedačky řidiče a spolujezdce sklápí do pololežící odpočinkové polohy.
Samozřejmě nesmí chybět porce udržitelnosti, takže jsou celém voze použity “zelené” materiály včetně kůží vyčiněných biologickým procesem, umělých kůží z bio polyuretanu, tkanin z recyklovaného plastu PET, lněných tkanin, bio plastů, povrchových vrstev z bio termoplastických polyolefinů, bio laků, výplní z pěnového bio polyuretanu a recyklovaného plastového odpadu z automobilového průmyslu.
Nejvíc nás ale zajímá technologie. A zde můžeme pozorovat určitý vývoj správným směrem. NEXO nyní poskytuje vyšší výkon a lepší provozní vlastnosti díky nové soustavě elektromotoru ve spojení s výkonnějším systémem výkonové elektroniky a větší kapacitou sady akumulátorů. Celkový výkon byl zvýšen ze 135 kW na 190 kW a výkon sady akumulátorů je nyní dvojnásobný, 80 kW místo původních 40 kW. To přispívá k rychlejší akceleraci z 0 na 100 km/h, která trvá 7,8 sekundy oproti 9,2 sekundy u předchozí generace.
Sada palivových článků na vodík poskytuje nejvyšší celkový výkon 110 kW, což je nárůst o 16 %, zatímco nový elektromotor nabízí až 150 kW. Články se vyznačují rovněž lepší provozuschopností při nízkých teplotách a vyšší odolností včetně membrány, stejně jako rovnoměrnou výkonovou strukturou. Speciální funkce brání jejich zamrznutí a spolu s dalšími optimalizacemi zlepšuje provozní vlastnosti v extrémně nízkých teplotách a zaručuje snadné spuštění vozu po celý rok.
Nové NEXO navíc nabízí větší kapacitu pro uložení paliva, aniž by tím utrpěl prostor v interiéru. Nádrže pojmou 6,69 kg vodíku (dříve 6,33 kg) s vyšší hustotou skladování. V evropské specifikaci nabídne širší možnosti využití díky nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu až 1000 kg.
Čeká nás vodíková revoluce? Spíše asi ne. Přesto je zajímavé pozorovat, kam se tato pozapomenutá větev alternativních pohonů vyvíjí.








Ronoath
5. 4. 2025, 22:18Ten design se mi líbí. Nějakým záhadným způsobem mi připomíná AMC Pacer.
sheogh
6. 4. 2025, 11:17Zvlastni design. Trochu me pripomina stary Ssangyong Actyon :-)