V historii domácí automobilky najdete celou škálu významných modelů, které zná snad každý Čech. Naši dědové si jistě vzpomínají na Populary nebo Spartaky, jež byly většinou jejich úplně prvními auty, otcové zase pokaždé rádi vidí pro naši zemi kdysi přelomový Favorit a i my s kolegy si tu a tam zavzpomínáme na první Fabie a Octavie, za jejichž volanty většina z nás sbírala své první řidičské zkušenosti.
Škodovky jsou v Česku prostě pojmem. Jenže mimo naši kotlinu už tak všeobecně milované nejsou. Nebo takto, ony jsou v mnoha zemích i docela oblíbené, ale jméno Škoda by si tam jen málokdo spojil s výrazy jako nostalgie či sláva a význam. Lidé v zahraničí je kupují a vždy kupovali víc proto, že nabízí velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty.
Mezinárodně uznávaná Škoda
Existuje však pár Škod, které jsou známé i širšímu publiku tam za českými horami. Jednou z nich je závodní Škoda 130 RS, jež dávala na okruzích i šotolině běžně na frak tabulkově mnohem silnějším automobilům. A protože právě letos slaví padesát let od svého vzniku, zaslouží si, abyste si ji opět připomněli.
Škoda 130 RS byla představena v roce 1975 na mosteckém okruhu jako nástupce modelů 180 RS a 200 RS. Postavená byla na základech sériové a pro mnohé Čechy dodnes vrcholně atraktivní Škody 110R. S těmi základy je to však trochu ošemetné, protože jí byla hlavně vzhledově podobná, na technice se udály mnohé změny.
Technika
Samozřejmě spočívala na stejné koncepci, lidově zvané “vše vzadu”, a poháněl ji motor OHV, jenže třeba zmiňovaná jednotka měla objem nikoliv 1.1 litru, nýbrž 1.3 litru a dosahovala výkonu od 113 koní až po 142 koní v nejsilnější okruhové verzi. Zároveň díky použití panelů z hliníkové slitiny a komponentů ze sklolaminátu pro stavbu karoserie Škoda vážila jen 720 kg. Tato kombinace jí umožnila dosáhnout maximální rychlosti až 220 km/h. O podobných číslech si „Erko“ mohlo nechat leda zdát.
K tomu se navíc i s motorem až za zadní nápravou chlubila vyváženým poměrem váhy a obratnými, mrštnými jízdními vlastnostmi, k nimž mimochodem přispíval i podvozek s lichoběžníkovou nápravou vpředu, vlečenou nápravou s trojúhelníkovými rameny s úhlem kývání patnáct stupňů vzadu a dvojitými teleskopickými tlumiči Koni Sport.
Úspěchy
Proto už v prvním podniku, na který nastoupila, zaznamenala Škoda 130 RS úspěch. V závodě mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně obsadila dvě auta třetí a čtvrté místo ve třídě do dvou litrů. A to byla jen první vlaštovka toho, co přijde.
Škoda 130 RS na legendární Rallye Monte Carlo v roce 1977 ve své třídě vyhrála a celkově (tedy i mezi podstatě silnějšími soupeři) brala pěkné 12. místo. Také jí patří osmé místo v celkovém hodnocení na Rallye Akropolis v roce 1979, které ještě o dva roky později zopakovala.
Prosadila se i na okruhové scéně, kde v roce 1981 získala celkový titul v mistrovství Evropy cestovních vozů, což byl její největší silniční úspěch. I v předchozích sezónách ale neustále obsazovala první tři místa. A porovnatelně se jí daří i dnes na různých šampionátech a exhibicích historických závodních vozů.
Zkrátka, Škoda 130 RS se nemusela stydět před ničím, co se jí postavilo do cesty. Tím rozhodně patří mezi nejvýznamnější, nejdůležitější a bez přehánění legendární vozy naší největší české automobilky a my na ni můžeme být právem hrdí. Tak ať ty své padesáté narozeniny hezky oslaví!
Tip pro cestovatele
Pokud byste si chtěli éru Škody 130 RS připomenout osobně, zajeďte si do škodováckého muzea v Mladé Boleslavi. Až do 27. dubna jí tam věnují část svého depozitáře prototypů a sportovních vozů a ke shlédnutí jsou zde hned tři exempláře z celkem téměř dvou set vyrobených kusů. A pokud vám stačí jen koukat na obrazovku, Škoda o ní natočila krátké, avšak pěkné video dostupné zde.
Zdroj historických faktů: Škoda Storyboard





















