načítám data...

Ford Ranger Raptor: Všehoschopný závoďák

Jezdit rychle po silnici umí kdekdo. Raptor vás ale klidně nechá závodit i na zoraném poli. A navíc je to zábava.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Auta s korbou už si dávno nenesou jen punc pracovního náčiní. Do třídy luxusních aut se tlačí už od konce padesátých let, kdy se poprvé světu ukázalo legendární El Camino. Kromě toho tu ještě byla také sice podstatně méně početná, ale neméně zajímavá linie pick-upů, které užitnou hodnotu vyměnily za rychlost. A ačkoil to na první pohled vypadá jako nesmysl – auto s aerodynamikou cihly a primitivním podvozkem opravdu není ideální základ na stavbu závoďáku – už od roku 1978 a představení Dodge Lil’ Red Express je jasné, že i tyto poněkud nesmyslné stroje mají své početné publikum. 

I přesto, že Ford nebyl v téhle kategorii první, má na kontě pravděpodobně vůbec nejvíce modelů, které by se daly do kategorie, jíž se občas přezdívá “muscle truck” zařadit. Na legendární F150 SVT Lighting si vzpomene asi téměř každý, trochu zapomenutý osmdesátkový Courier ale také dokázal zatopit nejednomu osobáku. Ostrý Ranger se v portfoliu značky objevil poprvé teprve před čtyřmi roky, pro nás evropany šlo o vůbec první oficiálně na starý kontinent dodávaný ostrý pick-up. Nedávno prošel generační obměnou a tak se sluší ověřit, zda na slavné předchůdce naváže se ctí.

Foto: autickar.cz

Nová generace Rangeru je o dost mohutnější, Raptor tak působí o dost nabroušeněji a vzhledem se velice přiblížil velké “sto padesátce”. Přední část s výraznou maskou a hranatými “céčky” světlometů budí zasloužený respekt, boční profil a zadní čelo korby jsou poměrně utilitární, potěšila mě dvojice vysoko zakončených chromovaných kulatých koncovek výfuku, které sice nemají žádný kosmický tvar ani průměr jak pizza, ale možná právě kvůli tomu vypadají skvěle. 

V poslední době si občas postestknu nad módou černě lakovaných ráfků, které se ztrácí v podbězích, zrovna u Raptora ale vypadají fakt dobře a hodí se k celkovému barevnému ladění auta. Mile mě překvapily instalované pneumatiky BF Goodrich K02, které jsou schopné v blátě a terénu, ale zároveň fungují překvapivě výborně i na silnici, neplavou a hlavně nevydávají ani v dálničních rychlostech takové to nepříjemné hučení jinak pro terénní gumy tak typické. 

Líbí se mi i v interiéru, který kombínuje luxusní výbavu s ryze pracovními a závodními prvky. Kabinu osvěžují oranžové doplňky, celkový design působí robustně, ale zároveň vcelku svěže. Nechybí tu nic z moderních technologií, elektricky nastavitelná sedadla jsou veskrze pohodlná, překvapí ale bočním vedením, které působí v “pracovním” autě až nepatřičně, ale to jen do prvního sešlápnutí plynu. 

Foto: autickar.cz

Pak se totiž začnou dít věci. Přední kapota s dvěma nasávači, na níž je z místa řidiče krásný výhled, se přizvedne, z výfuků se ozve zlověstné zamručení a celá tahle pět-a-něco metrová stodola vyrazí vpřed. Během tří vteřin se z městských rychlostí stávají dálniční, desetikvalt z Mustangu nechává hybridní šestiválec vytočit k šesti tisícům otáček a klapky ve výfuku pořádají působivý koncert. Je to brutální, trochu buranské a úplně skvělé. A to jsme, prosím, jen v “normálu” s pohonem zadní nápravy. 

Opravdová kouzla nastanou, když se otáčecím voličem jízdních režimů proklikáte až k módu nazvanému “baja”. V tu chvíli se z Rangeru stane stroj, jehož jediným účelem je jet rychle. Bez ohledu na to, co je pod koly, případně i na to, co tam není – sofistikovaný podvozek, zesílený rám a skvělé adaptivní tlumiče Fox s vnitřním obtokem jsou totiž připravené i na situace, kdy se celý Ranger octne ve vzduchu. Jakmile řídící jednotka zaznamená prověšení kol, automaticky přitvrdí tlumiče, aby nešly do dorazů a pomůže ESP korigovat zpět získanou trakci. Ta věc prostě skáče po šutrech, překonává brázdy na zoraném poli, projíždí rigoly do kterých by Miata zapadla po hranu kapoty a do kabiny doléhá jen decentní žbuchání, které nijak nepřehlušuje vcelku kvalitní audiosystém.

Foto: autickar.cz

Jezdit s Raptorem rychle, ať už v terénu, nebo na silnici, zvládne každý, kdo udrží nohu na plynu a ruce na volantu. Celé auto je naprosto fascinující a skvěle vyladěné mistrovské dílo, kde se snoubí nejmodernější technologie s osvědčenými robustními konstrukčními postupy. Ač by se to z povídání o displejích a elektronice mohlo zdát, není to nějaký křehký “počítač na kolech”, ale spíše předimenzovaný ingot, který si ale navíc bere to nejlepší ze závodních technologií. Tímhle autem ujedete i na silnici pětadevadesáti procentům všeho, co si dneska můžete koupit, v terénu ale, bavíme-li se o seriově vyráběných autech na našem trhu, opravdu nemá přemožitele.

Původně jsem si myslel, že Raptor bude něco jako Mustang – trochu primitivní kus železa, který má vepředu brblající motor, vzadu kola co umí emitovat bílý dým a někde mezi tím poťouchle se usmívajícího řidiče. Proto se mi zdálo i trochu nefér, že je šestiválcový pickup oproti “koni” s osmiválcem o půl milionu dražší. Jenže tohle je zkrátka úplně jiný sport. Jiný, ale rozhodně ne méně zábavný.

Foto: autickar.cz

Raptor je sice dokonalý univerzál – mohl bych tu psát o tom, jak dokonale zastane funkci pracovního auta, rodinného dostavníku a reprezentativního vozu, ale upřímně – kvůli tomu si ho nikdo kupovat pravděpodobně nebude. Je to totiž hlavně naprosto skvělá hračka. Baja bugina připravená na drsné zacházení, ke které navíc dostanete pěknou kabinu, korbu a infotainment. Je to auto, které vám otevře úplně nové dimenze zábavy za volantem. Auto které dokazuje, že petrolheadství se nemusí provozovat jen ve skořepinové sedačce ukotvené dvacet čísel nad silnicí, ale klidně i z kapitánského křesla ve výšce mysliveckého posedu. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Ford to zase dokázal. Udělal radost všem, kdo mají rádi auta. Bez zbytečných keců, bez patosu a uvážím-li stav na současném trhu, tak i bez zbytečně vysoké ceny. Ranger Raptor mezigeneračně trochu povyrostl, vypadá o dost lépe a jezdí tak fenomenálně, že se musím hodně držet, abych neudělal špatné finanční rozhodnutí. Hledáte-li nějaké to auto pro zábavu, kterým zároveň i odvezete rodinu, zkuste se na chvíli vynořit z vod všech těch německých sedanů a dopřejte si trochu nadheldu ze pořádného křesla velkého Fordu. Zcela jistě vás přinejmenším překvapí.

 

Technické údaje

Motor: hybridní zážehový přeplňovaný šestiválec 2956 ccm
Výkon: 215 kW
Točivý moment: 491 Nm 
Převodovka: desetistupňový hydroměnič
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 sekund
Průměrná spotřeba dle výrobce: 13,9 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 13,8 l/100 km kombinovaná
Ceníková cena testované verze: 1 906 960 Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
29. července 2023, 22:28
0

Pod kapotou vidim skládkuhadic. Motor to má kde?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental  1960
Lincoln Continental

1960 rok výroby
315 koní výkon
7 000 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 5.7 V8 | 25th Anniversary 1978
Chevrolet Corvette C3 5.7 V8 | 25th Anniversary

1978 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Ford Econoline | Club Wagon | 5.8 V8 1995
Ford Econoline | Club Wagon | 5.8 V8

1995 rok výroby
210 koní výkon
5 735 ccm objem

Buick Apollo Enclave 2008
Buick Apollo Enclave

2008 rok výroby
220 koní výkon
0 ccm objem