načítám data...

Do aukce míří nejstarší dochované Porsche

Se stříbrným typem 64 jezdil dokonce několik let sám Ferdinand Porsche. Jeho cena bude bezpochyby astronomická.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tohle zvláštně tvarované auto vzniklo v roce 1938 jako společná práce Ferdinanda Porsche a Adolfa Hühnleina, vysoce postaveného funkcionáře nacistické strany a ředitele Oberste Nationale Sportbehörde (ONS), což byl německý svaz pro automobilové závodění. Zadaní bylo vcelku prosté – ONS potřebovala vysoce technicky vyspělý vůz, který by na závodech po celém světě demonstroval vyspělost německého automobilismu. Svou premiéru si měl odbýt na vytrvalostním závodě na nově otevřené dálnici mezi Berlínem a Římem. 

Vůz vznikl v továrně v Zuffenhausenu, základem se stala hliníková samonosná karoserie proudnicových tvarů se zakrytovanými koly. Techniku si vůz vypůjčil z tehdy vznikajícího KdF, budoucího VW brouka. Poháněl ho tedy skromý plochý čtyřvalec o objemu 985 ccm a výkonu 32 koní. To sice není mnoho, lehký aerodynamický vůz ale dosahoval rychlosti až 174 km/h. 

Vlivem historických událostí ale k vytrvalostnímu závodu nikdy nedošlo. První vyrobený Typ 64 se stal majetkem NSDAP a po válce byl zabaven jako součást kořisti. Později z něj byla odříznuta střecha, krátce na to došlo k poruše motoru a vůz byl sešrotován. Naštěstí v Zuffenhausenu ale vznikly za dob druhé světové války ještě další dva exempláře. Jeden z nich bohužel krátce po sestavení havaroval a sloužil jen jako zdroj náhradních dílů. Právě poslední z trojice měl ale docela štěstí. Až do roku 1949 ho totiž používal pro vlastní pořebu sám Ferdinand Porsche. 

V padesátých letech se pak automobil dostal do rukou závodního jezdce Otto Mathé, který souběžně koupil i onen nabouraný kus. Díky tomu se z auta postupem času stala jakási skládačka obou kusů. S autem dosahoval závodních úspěchů, vyhrál mimo jiné i Alpine Rally v roce 1950. Nakonec vůz skončil v garáži a trochu se na něj pozapomnělo. Sem tam se o něm někde vynořila zpráva, aby se znovu naoko ztratil bezpečně uzamčený v nějaké soukromé sbírce. Nyní ho ale aukční síň Sotheby´s pořádně nafotila a během probíhajícího Monterey Car Week vůz změní v aukci majitele.

Sluší se zmínit, že automobil je kompletní, pojízdný a je opatřen certifikátem pravosti přímo od automobilky. Očekává se, že cena vozu vyšplhá k nějakým 25 milionům. Amerických dolarů, samozřejmě. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
12. srpna 2019, 08:05
1

Nádhera! Jsem ani nevěděl, že to existuje. Pitoreskní, temně aerodynamicky industriální a velmi německý vůz, který naprosto pasuje do atmosféry filmů někam mezi Eraserhead, Kouř a něco raného od Lynche :-D

reagovat
Ha
Habakukk
22. srpna 2019, 09:18
0

No a jak komediálně aukce skončila :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem