logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, Motorsport, V jedné stopě

Deset let uplynulo od největší kontroverze v dějinách MotoGP. Hořká pachuť zůstává

Píše se rok 2015 a o šampiona královské třídy motocyklů se uchází trojice favoritů. Velké soupeření však končí podivným a hořkým finále.

První z hlavních postav tenkrát nebyl nikdo jiný než Valentino Rossi, jedoucí za tým Movistar Yamaha se startovním číslem 46. Ostřílený veterán a miláček davů si brousil zuby na celkově desátý titul. Druhým aktérem byl jeho úhlavní rival (snad by se dalo říct i nepřítel), mladičký Marc Marquez s číslem 93, hájící červeno-oranžové barvy týmu Honda Repsol. Marquez měl tou dobou na kontě dva šampionáty, už ve dvaadvaceti. Třetí do party byl Jorge Lorenzo s číslem 99, Rossiho stájový kolega na Yamaze, taktéž v minulosti již dvojnásobný šampion. V odkazech na příslušných místech je video – bohužel mi nešlo vložit přímo do článku.

se souhlasem MCNews

Úvodní drama

Zpočátku se zdálo, že Lorenzo zase tak horkým kandidátem nebude – v prvních třech závodech se mu nepodařilo zajet ani jedno pódiové umístění. Jenže právě ve třetím závodě, v Argentině, začalo drama (ve videu 1:14). Rossi s Marquezem měli v zatáčce kontakt, který vyústil Marquezovým pádem. Na první pohled se zdá, že o nic nejde, při ježdění na hraně se podobný incident zkrátka občas stane. Jenže zde se setkaly krom dvou obřích talentů také dvě obří ega, pro které byla (jakákoliv) trať zkrátka příliš malá. Je pravdou, že Marquez byl v prvních letech (nebo pořád?) tak trochu neřízená střela. Ostatní jezdci si stěžovali, že je rozdíl mezi agresivním stylem jízdy a zcela bezohledným, který mu vyčítali. Marc samozřejmě hodně trénuje, stejně jako spousta ostatních jezdců, na motokrosu. Jenže krom brilantní kontroly nad strojem převzal i jízdní styl. Motokros je mnohem víc “kontaktní sport”, než klasické okruhové ježdění. Kontaktů se prostě nebál a často se vrhal do naprosto bizarních situací a předjížděcích manévrů. Ne vždy pro něj dopadly úspěšně, ale i když se mu něco zrovna nepovedlo, velice často měl dostatek talentu k tomu, aby ustál následky. Jenže Vale si něco takového nechtěl nechat líbit a tak začala přetahovaná, kde o těsné momenty nebo pády nebyla nouze. Divácky velmi zajímavé. A když se dva hádají, Lorenzo může v klidu sbírat body.

Rossi se ohlíží na Marqueze a gestikuluje, aby nechal toho, co dělá / se souhlasem MotoGP

Drama pokračovalo v Assenu, kde se v poslední zatáčce posledního kola Marquez ambiciózně nacpal na vnitřek. Rossimu docházelo místo, ale nezalekl se. Narovnal motorku a s plným plynem prosvištěl přes kačírek a ještě si stihnul střihnout menší wheelie přes cílovou čáru. Námitky na zkrácení tratě byly později smeteny ze stolu. Rossi byl celou dobu v čele, nebyl předjet, tzn. nezískal zkrácením tratě lepší pozici. Přitom byl ke zkrácení donucen po kontaktu a není možné vytlačit jiného jezdce ze stopy. Závěr byl, že ze série zatáček oba vyjeli ve stejném pořadí, jako do nich vjeli. Nikdo nezískal nic, co by už předtím neměl. Incident ukončen.

Pak byl chvíli klid. Celé drama teprve mělo monumentálně vyvrcholit v posledních dvou závodech sezóny. Marquezovi se letošní rok úplně nepovedl. Jel v podstatě ve dvou režimech – jedna nebo nula. Téměř vždy obsadil první nebo druhé místo nebo naopak nedokončil závod kvůli pádu. Na vedoucího ztrácel dost bodů, v celkovém pořadí byl na třetím místě a bylo jasné, že letos se prostě šampionem nestane. Rossi byl konzistentní, nepadal a často zajížděl bednu, v celkovém pořadí zaostával o pouhých pár bodů za svým stájovým kolegou. Lorenzo vedl šampionát, měl relativně klid a dařilo se mu vyhrávat. Jak už bylo řečeno, když se dva perou, třetí se směje.

Drama vrcholí

Předposlední závod se jel v Malajsii, na okruhu Sepang. Marquez opakoval agresivní jízdní styl až do bodu, kdy  Rossimu došla trpělivost a v jedné ze zatáček se ho snažil natlačit ke kraji. Marc si stále myslel, že bude mít dostatek místa pro boj o pozici na vnějšku, jenže neměl. Když mu už nezbývalo nic moc jiného, nalepil se na Rossiho. Opět došlo ke kontaktu a MM93 šel k zemi. Spustila se obrovská vlna kontroverze a obviňování. Marquez tvrdil, že do něj v kritický okamžik Rossi kopl a proto spadl. Ten samozřejmě takové nařčení popřel. Zato kontroval tím, že se ho Marquez snaží připravit o šanci na titul a jede přehnaně agresivně, i když k tomu nemá důvod, protože je jasné, že sám ho už získat nemůže. Fanoušci byli rozděleni na dva tábory a každý měl svou pravdu. Můžeme kouknout na video, dokonce z několika úhlů, ale kde je pravda asi zůstane záhadou.

Marquez toho nenechal / se souhlasem MotoGP

Zastáncům Marqueze, kteří tvrdí, že pohyb Rossiho nohy znamená jasný kop, bych doporučil, aby si sami vyzkoušeli na okruhu, jestli ustojí kontakt bez cuknutí. Ono je to na motorce, na rozdíl třeba od auta, dost překvapivé a děsivé. Lorenzo si na stupních vítězů vysloužil vybučení od fanoušků, když směrem k Rossimu ukázal palec dolů za jeho nesportovní chování. Situaci příliš nepomohl ani finální kontroverzní verdikt pořadatelů – Rossi sice nikoho neskopl, ale připsali mu vinu za úmyslné zavření vnější stopy, což vedlo k nevyhnutelnému kontaktu a Marquezově pádu. Takže dostane 3 trestné body, společně s jedním co měl už z dřívějška to znamená start z posledního místa v následujícím závodě ve Valencii. Vážně? Ve chvíli kdy mají dva jezdci bojující o titul téměř stejně bodů, bude jeden z nich startovat z posledního místa? Rossi protestoval, seč mu síly stačily, ale nebylo to nic platné. Hospodské i internetové diskuze zachvátil rozsáhlejší požár, než nedávno stihnul Kalifornii. Konspirace vrcholily teorií, že Marquez se snaží pomoct k titulu svému krajanovi Lorenzovi (oba Španělé), k čemuž jim navíc dokonce sekunduje také oficiální pořadatelská organizace – Dorna, která je také španělská.

Poslední závod, Valencie, Lorenzo ztrácí na svého stájového kolegu pouhých sedm bodů, takže mu stačí dokončit závod před ním, s odstupem jednoho místa. Rossi se opakovaně vyjádřil, že tenhle zásah ho v podstatě připravil o titul a vybojovat ho nebude možné. Atmosféra byla tak hustá, že před závodem se zrušilo novinářské interview s jezdci, místo toho byla prodloužená rozprava. Dokonce pak následovala ještě jedna další, mezi organizátory a zmiňovanou trojicí. Zřejmě, aby se místo hecování všichni trochu uklidnili.

se souhlasem MotoGP

Ital se však nehodlal vzdát bez boje a předvedl naprosto brutální výkon. Hned po startu poskočil z 25. místa na osmnácté a každé další předjetí provázel burácející potlesk z tribun. To se mu přece nikdy nemůže podařit … nebo ano?! Po pár kolech, při útoku na osmé místo bylo možné vidět, jak se Petrucci ohlíží a následující zatáčku si schválně vykružuje ze široka a pouští VR46 před sebe. Možná měl na celou situaci vlastní názor, možná to bylo tím, že je také Ital. Dříve než v polovině závodu se mu podařilo probojovat až na čtvrté (!) místo. Jenže pak se před ním rozhostila prázdnota. Na vedoucí trojici ztrácel okolo patnácti sekund. Probojovat se skrz pole jezdců prostě chvíli trvalo. Lorenzo vyhrál a s náskokem pouhých pěti bodů se stal šampionem 2015. Rossi dojel na čtvrtém místě a byl viditelně skleslý. Dal do závodu všechno, možná ještě kousek navíc, ale nestačilo to. Přesto sklidil epické ovace.

Epilog

Před deseti lety jsem se o motorky ještě tak moc nezajímal, i tak si hlavně finále pamatuji. Sice jsem se snažil události podat tak nějak objektivně, ale asi jste vytušili, že v tomhle příběhu jsem spíše na Rossiho straně. Start z posledního místa byl prostě kopanec do koulí. Přitom všechno začínalo tak idylicky. Rossi byl Marquezův idol, jak dosvědčuje dobová fotografie. Marc tvrdí, že se vše změnilo poté, co ho Vale pozval na přátelský společný trénink na kroskách v roce 2014. Prý v něm tehdy spatřil konkurenci a jeho chování k němu se zásadně změnilo. Po událostech finále v roce 2015 byl zase chvíli klid, i když Rossi v několika rozhovorech opakovaně zmínil, že cítí, že byl o titul okraden. Hořká pachuť přetrvává i po letech. Také proto, že už se mu pak nepodařilo navázat a desátý titul si prostě nepřipsal.

mladý Marc se svým idolem / se souhlasem The Bikers Blog

V roce 2018 ještě proběhl podobný kontakt, kde zaznamenal pád Rossi. Marquez se sice snažil omluvit, ale marně. Vale se s ním odmítal bavit a na dotaz novinářů na tiskovce, jestli si můžou podat ruku, reagoval, že “nemají žádný problém, tak není důvod si podávat ruce”. Marquez v průběhu let zklidnil svůj jízdní styl a  dokázal, jak špičkovým jezdcem je. K dnešnímu dni má celkem osm titulů. I když se mu v poslední době také přestalo dařit, všichni očekávají, zda se mu podaří Rossiho dorovnat, či snad překonat. Letos navíc od Hondy přestoupil k Ducati a první testy vypadaly velice slibně. Valentino Rossi ukončil svou motocyklovou závodní kariéru v sezóně 2021, která pro něj byla poslední. Kvůli narození potomka přešel k závodění na čtyřech kolech v sérii cestovních vozů.

 

Jaký je váš názor na kontroverzní události roku 2015?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
S.h.I.t.
2. 3. 2025, 18:28

Nemam plne vyhraneny nazor, ale pro me byl Vale proste "The Doctor" a mel jsem strasne rad jeho zpusob jezdeni. Bez emoci se na to kouknout neumim. Tim spis, kdyz ve 2004 preskocil na Yamahu, ktera byla objektivne horsi stroj, ale pod nm to bylo jak symfonie.

0 reagovat
DanyCB
3. 3. 2025, 10:19

Zdravim a predem dekuji za zajimavy clanek, ktery podle me alespon trochu zajisti, ze se na 2015 sezonu jen tak rychle nezapomene. Jen si dovolim opravit par nepresnosti.
MM 93 neprisel k Ducati od Hondy letos, ale uz minuly rok, jezdil u Gresini na Ducati GP23 se svym bratrem AM 73. Ta druha nepresnost je o Malajsii 2015. Tento incident VR 46 a MM 93 zkoumalo mnoho odborniku a k zaveru se doslo, jen se nemedializoval. Po dlouhem rozboru vsech dostupnych videi a fotografii se doslo k nazoru, ze pad MM 93 zpusobilo jeho zbytecne zamacknuti predni brzdy mimo drahu v naklonu, nikoliv nozni obrana VR 46 pri jasnem a predvidatelnem kontaktu od MM 93.

0 reagovat
Buldok 199
3. 3. 2025, 11:24

Dobrý den,
agresivní a kontaktní způsob jízdy přinesl do Motogp právě Rossi. Byla to velká paráda sledovat souboje s Maxem Biaggim, Alexem Barosem, Setem Gibernauem a dalšími. Na Marka Marqueze jedoucím stejným stylem neměl a neunesl generační výměnu. Poslední sezóny odkroužil mimo první desítku a dnes by chtěl řadit Ducati koho do týmu. Smutný konec zahořklé legendy.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte