načítám data...

Datsun 510: Kde se vlastně vzal Nissan IDx?

V návalu nadšení nad konceptem Kia GT4 Stinger poněkud zapadla další nadějná sportovní zadokolka, která se objevila v Detroitu. A stejně tak je v našich končinách poněkud neznámý vůz, který byl jeho inspirací. Pojďme se na oba podívat blíž...

zobrazit celou galeriiHistorie, Představujeme: Datsun 510: Kde se vlastně vzal Nissan IDx?

Staré japonské sporťáky jsou dnes v módě. Zeptejte se nějakého mladého uctívače rychlosti a bude vám pět nadšené ódy na stroje s nesrozumitelnými přezdívkami jako "Hachiroku" nebo "Hakosuka". Ale zatímco druhý jmenovaný stroj, jinak známý též jako první generace Skyline GT-R, má v Čechách zástupy uctívačů (a mám jisté podezření, že především kvůli slavnému jménu),  model, který ke značce Datsun přitáhl zástupy nadšených řidičů, je v našich zeměpisných šířkách poněkud opomíjen. Na nejmenovaném významném serveru o automobilech jsem dokonce narazil na tvrzení, že jeho moderní intepretace, koncept Nissan IDx, je vlastně odkazem na původní Skyline. Což znamená, že je čas na trošku osvěty.

japonská auta byla v šedesátých letech spíše terčem vtipů než konkurenceschopným produktem

Na konci šedesátých let byl japonský automobilový průmysl ještě v plenkách, a image japonských aut v západním světě byla zoufalá. Zvláště to platilo o nejvýznamnějším automobilovém trhu té doby – Spojených státech. Představte si, že se vám někdo snaží prodat automobil ze země, která nemá v tomto oboru téměř žádnou historii. Navíc ze země, ve které žijí podivní žlutí lidé (nezapomeňte, že ještě pár let předtím měli v Americe černoši vyhrazená místa v autobusech) se zvláštními zvyky, a kterou jste do té doby znali hlavně z vyprávění vašich starších příbuzných o válce.

Navíc bylo tehdy standardem, že běžný rodinný automobil měl něco přes pět metrů na délku, pětilitrový osmiválec o nějakých 250 nebo 300 koních, automatickou převodovku a spoustu výbavy. A najednou tu jako alternativa stálo cosi o metr kratšího, s ani ne polovičním motorem a manuální převodovkou. Bylo to jako kdyby dnes vám někdo nabídl auto, které má pod kapotou dvouválcovou osmistovku, na délku tři metry, vyrobili ho v Kazachstánu, ale úžasně jezdí. Koupili byste si ho?

datsun 510 se stal oblíbeným materiálem pro ty, kteří chtěli něco jiného než jen 402 metrů v přímce

Datsunu se to s modelem Bluebird 510 podařilo. Přišel v době, kdy Američané chtěli od malého auta víc než jen spolehlivost a schopnost překonat vzdálenost mezi bodem A a bodem B, kterou jim nabízel VW Brouk. A kdy mnoho Američanů chtělo něco jiného než obrovský, pohodlný, ale také ne zrovna obratný koráb silnic. "Pětsetdesítka" sice byla především malým rodinným autem, a velká část dodaných kusů se prodala jako sedany nebo praktické kombíky, ale brzy se stala především oblíbeným materiálem pro ten zvláštní druh nadšenců, pro které "rychlá jízda" znamenala i něco jiného než 402 metrů v přímce. V Americe sedmdesátých a osmdesátých let se staly tím, čím je v našich dnešních podmínkách BMW E30. A s tím, jak teenageři, kteří s Datsuny 510 brázdili klikaté silnice, dospívali a bohatli, byli ochotni za vzpomínky na mládí ochotni utrácet víc a víc peněz.

Takže, jak už to tak bývá, z levné a obratné zadokolky se stal vyhledávaný youngtimer a dnes už vlastně ceněný veterán. Klasická 510 dnes vyjde na podobnou sumu jako stejně starý Ford Mustang.

A to je přesně ta pravá chvíle navázat na vzpomínky novým modelem. Jak už to tak u retro záležitostí bývá, bude potenciální sériová podoba konceptu IDx mířit na trochu jinou cílovou skupinu než původní Datsun 510 – ten ve své době patřil mezi to nejlevnější, co jste si vůbec mohli koupit, zatímco nový sportovní Nissan by se pravděpodobně stal konkurencí pro Toyotu GT 86. Cenou by tak nejspíše odpovídal velkému rodinnému sedanu nebo MPV. Pokud by však byly zachovány proporce karoserie, je tu alespoň šance, že by, narozdíl od GT 86/Subaru BRZ, mohl být použitelný jako "skoro rodinné auto". Kufr, do kterého se vejdou nějaké věci, zadní sedadla, na kterých můžete sedět, i když máte nohy, hlavu a víc než metr třicet…

Ale co je pro nás v Údolí benzínových hlav snad nejdůležitější – pokud se tohle auto skutečně do výroby, mohlo by spolu s připravovanou Kiou Stinger donutit stávající výrobce sporťáků bojovat cenou. Špatná zpráva pro Toyotu, Subaru a Ford, kteří méně vydělají na GT 86, BRZ a Mustangu. Dobrá zpráva pro zákazníky. Ať pro ty, kteří si tahle auta koupí jako nová, nebo pro ty, kteří si počkají na ojetiny…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wanix
21. ledna 2014, 06:42
0

koncept vypadá naprosto fantasticky, škoda že se to v takové podobě nikdy nedostane do produkce...snad zachovají aspoň jeho základní rysy, nicméně velmi se mi zamlouvá i samotná myšlenka takového auta, nechci propadat předčasné euforii, ale že by se snad konečně začínalo blýskat na lepší časy co se týče automobilové produkce?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Citroën C4 1,6 VTi 2011
Citroën C4 1,6 VTi

2011 rok výroby
120 koní výkon
1 595 ccm objem

Lincoln Continental Continental Tovn Car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Tovn Car limousine

1978 rok výroby
190 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Corvette C6 2007
Chevrolet Corvette C6

2007 rok výroby
420 koní výkon
6 000 ccm objem

Buick Skylark 5,7 V8 1968
Buick Skylark 5,7 V8

1968 rok výroby
229 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem