Jeden večer mi to nedalo a Danovi jsem napsal. Pochlubil jsem se tím, že máme tento časopis a prosil o nějaké info a svolení o něm psát. Zakecali jsme se přes messenger asi na dvě hodiny. Probrali jsme i zdravotnictví.
Profesí je fotograf, ale umí i s CADem a auta má jednoduše rád a tak je kreslí, retušuje a hraje si. Dokonce je certifikovaným mechanikem. Já jej poprosil, aby zkusil svých téměř 200 obrázků nějak prezentovat, navrhl jsem ať jich vytipuje pět a něco o nich napíše… S tím popisem to nebylo slavné, takže jsem se nakonec musel opřít o své neslavné znalosti historie:
Začněme tím, že nejde jen o obrázky, ale i ony tolik moderní příběhy s přesahem. Dan si tady třeba zahrál na marketingového manažera Edselu a snaží se nám prodat jejich verzi Thunderbirdu, model Raven.
Popisek se zde věnuje i takovým detailům jako jsou marketingové pohnutky pohlavárů Fordu a důvod, proč se takto nádherný vůz nikdy nakonec nevyráběl. Hezky to ilustruje, že jen obrázek nestačí. Když se nad některou z retuší zasním a ukážu ji někomu, koho auta nezajímají, nemůže vůbec pochopit, co je na tom obrázku zajímavé, vtipné, nebo i jen provokativní. Jen o grafice to není, naprosto přirozeně by celá věc bez zasazení do reálného světa nefungovala.
Dan se sice zabývá i zcela fiktivními věcmi, pro mne jsou však úpravy notoricky známých designů nejpřitažlivější. Takže začněme jednoduchým zadáním: Z čeho všeho se dá udělat pickup? Ne americkej pickup, tam by tomu říkali El Camino, pickup ve stylu Škody Felicia…
Pikápky všech velikostí, od Rollse přes Mercedes až po dobovou reklamu s dětmi na korbě. Dan vybral dva na ukázku. První generaci Camara u nás zná málo lidí, ale je to to auto, podle kterého dělali design páté generace uvedené v roce 2010. To Chargera zná skoro každý z Bullita. A vzhledem k tomu, že Charger je vždycky na té špatné straně zákona, je až s podivem, že se tahle verze nedělala.
Ale pojďme vedle ke kombíčkům a splývavým zádím. Rollse jste viděli nahoře a pokud máte pocit, že tahle Corvette má takhle vypadat, tak se pletete. Původně má jen takovou minimalistickou bouli končící hned za sedačkami.
Pokračujeme potuněnou ávií amerických silnic v oddělení náklaďáků a SUV. Upřímně si nejsem jistý, čím se tato obludka liší od originálu, ale zato Cadillac z roku 32 překopaný na rozvážkový náklaďáček je k zulíbání.
V oddělení kabrioletů se svou upravenou elegancí honosí Chrysler Dual Ghia, která se původně dělala jen jako kupé. Kastle je navíc i trošku placatější a zadní kolo obnaženější. Původně poněkud nesourodý a barokně působící vůz je teď štíhlý a ladný…
Jak by to dopadlo, kdyby svou Corvette dělal rovnou i Cadillac? Odnímatelná pevná střecha, krátký rozvor, ale také hrdá příď značky. Nejsem si jist, co vidím. Můj mozek se nějak nemůže popasovat s proporcemi, nevím, jestli se dívám na malé, nebo velké auto…
To u překopávek na dvoudvířka jsem hned doma. Jak Bentley, tak Volkswagen mé oči rozeznají a já si jen říkám, proč se vlastně to obrovské britské kupé nedělá.
U VW je mi to bohužel jasné. I přes existenci Tiguanu s plátěnou střechou pochybuji, že by se něco tak mile praštěného dalo prodat. Jako auto z půjčovny na cesty mohavskou pouští by to ale mohlo fungovat velmi dobře!
Dan se však nebojí ani konceptů z konceptů. Bugatti Atlantique po faceliftu a ještě jednu kobru najdete v galerii, ale porovnaná Daytona Coupe se fakt povedla. Už z výroby jí přesně podle historie trošku nelícujou okna, má lepší proporce a vypadá ještě více neprakticky. Zvednutá záď je pak prý dokonce odkazem na Ferrari. Krásně drzé.
Je vidět, že se postupně vzdalujeme známým vozům a mírným úpravám a míříme do fantastična. Dan to rozdělil na dvě kategorie, jedné říká Originální návrhy a koncepty a druhé Digital renders. No ale v češtině znamená render něco jiného a mnohem více blízkého reálu, takže nevím, jak to přeložit. Inu. Z těch uvěřitelnějších konceptů vybírám pickup s motorem uprostřed a trambusovou kabinou. Takovou ptákovinu musíte vidět.
A z těch obrázků, které už nejsou retušemi zmíním koncept Jaguaru E tak, jak by se líbil autorovi. Tyhle stylizované obrázky, jak asi tušíte, nejsou přímo mým šálkem čaje a mnohem raději se peru s vlastní hlavou nad louskáním něčeho realističtějšího.
A to mi hezky uvedlo poslední odkaz, klasické "předtím" a "potom".
Věřím, že jste se zasnili jako já a pokud byste byli lačni dalších obrázků, Dana můžete najít i zde: https://twitter.com/KDCGarage a kdyby ani to nebylo dost, pak tady má i nějaký "merch".
Já jej budu sledovat dál a pokaždé, když něco vypustí, se na těch svých dvacet sekund zasním. I když potom dost často musím mohutně googlit. A pokud byste o to stáli, ukecám jej na další komentovanou prohlídku jeho archivu…
17. května 2022, 12:26
0
Jo, to se mi líbí! Mám rád tyto "what If" obrázky. Pokračování bych ocenil...
17. května 2022, 20:50
0
No toho pick-upu Ford vidím narýchlo, že nemá vzadu dvojmontáž, ale jednú supersingle pneumatiku. Svojho času niečo podobné tlačil MB na Actros a asi sa to moc neujalo. Inak to coupé Bentley by nebolo márne, Wraith by už nebol King :) Ale ten kombík RR to je fakt úlet, navyše nie celkom podarený v mojich očiach.