logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial, Novinky

Čínské superauto zlomilo rekord na Nürburgringu. Jaká je ale skutečnost?

Zpráva o velkém čínském úspěchu se nese internetem. Jenže pár faktů, které se zmiňují jen pod čarou, případně vůbec, na věc vrhá trochu stín. Kde je pravda?

Ano, skutečnost je vskutku bezprecedentní. Přední čínský výrobce mobilních telefonů se pouští také do automobilního průmyslu. Přesněji řečeno do elektromobilů a hned v první vlně vyrukoval se sedanem ve velice slibné specifikaci – Xiaomi SU7. Od něj by měla vzniknout ostrá verze SU7 Ultra. Jenže nyní došlo na pokus o rekord s „ostřejší verzí téhož” vozu, zvanou SU7 Ultra (prototype), která se od standardního „mírně” liší. Trojice motorů nabídne brutální porci 1548 koní, mimochodem mají značení V8s a V6s, což si vykládám jako nějakou nenápadnou satiru. Zrychlení z 0 na 100km/h za pouhých 1,97 sekundy a maximálka 350km/h. Kolo v zeleném pekle s Davidem Pittardem (vítěz 24h Nürburgringu 2023) za volantem tak SU7 Ultra (prototype) zdolalo za velmi úctyhodných 6:46 a nějaké drobné. Mimo jiné tím překonalo svého úhlavního rivala – Porsche Taycan Turbo (7:07).

Pokus o rekord měl proběhnout již dříve během října, jenže nejprve došlo k několika odložením kvůli nepřízni počasí a k jednomu dalšímu kvůli „blíže nespecifikovaným událostem”, ale k tomu se ještě vrátíme. Nakonec se podařilo vecpat do hodinového okna během jednoho eventu 24. října a nutno říct, že počasí rozhodně nebylo ideální. Nízké teploty a trať nejen vlhká, ale místy dokonce mokrá. Nicméně o moc lepší podmínky si už koncem října asi přát nelze, což činí rekord o to zajímavějším a úctyhodnějším. Tohle všechno je moc hezké a sluší se pogratulovat, jenže teď přijde několik “ale”. Některé, avšak zdaleka ne všechny, tiskové zprávy sice nenápadně uvádějí, že “rekord zajel prototyp a nikoliv produkční auto”, ale mám pocit, že tomuto zásadnímu faktu nevěnují dostatek pozornosti.

Foto: mi.com

Samotné Xiaomi totiž uvádí, že se jedná o „nejrychlejší čtyřdveřové auto” na severní smyčce. Už první pohled na video však přinese pochybnosti. Interiér nikde, místo něho a zadních sedaček se nastěhovala klec. Dobrá, řeč byla o dvěřích, nikoliv o počtu sedadel, dělají to i ostatní, je to kvůli bezpečnosti a tak dále.

Jenže toho máme víc. Silně pískající brzdy prozrazují použití závodních brzdových destiček (kotoučů?), které se na produkční vozy dozajista nepodívají. Stabilita a řidičovo odhodlání při přejezdu horizontů je zásluhou výrazných aerodynamických prvků, jež často nejsou v (legálním) souladu se silničním použitím. Myslím, že to zadní křídlo také není úplně stejné. V několika místech si můžeme povšimnout i zřetelného škrtnutí na nerovnostech, takže podlaha, vzadu zakončená obřím difuzorem, je dozajista rovná a velmi nízká, pro dosažení co nejnižšího těžiště a vylepšení aerodynamiky. Nyní už se nebavíme o legální silniční použitelnosti, ale fyzické. Lidově řečeno, s tímhle fakt nikde neprojedete.

I karoserie z karbonu náleží pouze prototypu, nikoliv budoucímu sériovému vozu. O použitých pneumatikách se raději nikdo nikde nezmiňuje vůbec. A ještě je tu jedna věc. Po průjezdu skutečně velmi hrbatým Karuselem ( ve videu cca 4:18) se dostaví technické problémy a autu se najednou nechce jet. Trochu to působí jako nouzový režim. Po několika sekundách zběsilého šlapání na pedál a rozhození rukama se však vůz vzpamatuje a opět vystřelí. Pamatujete na odložení rekordu „z neznámých příčin“? Mohl bych si tipnout?

Foto: mi.com

Už jsme si zvykli, že v prudce konkurenčním prostředí časů ze zeleného pekla si výrobci k lepšímu výsledku občas dopomohou nějakým trikem ze šedé zóny. Případně si připisují rekordy z poněkud absurdních oblastí. Zde se mi však zdá, že už je toho trochu příliš. Navíc se jedná o prototyp, takže ve mě hlodá, jestli by se spíš neměl poměrovat s ostatními prototypy – třeba s Volkswagenem ID.R (6:06). Jenže tady ke zlomení rekordu ještě schází hodně, i když postavit je na startovní čáru za stejných podmínek a bez technických problémů by mohlo být zajímavé. Foto: mi.com

„Tak přidáme další pár dveří a budeme nejrychlejší!” 

Jaký je tedy závěr? Na výrobce mobilů s prakticky nulovými zkušenostmi v automotive se jedná o skvělý počin i výsledek. Tím spíše kvůli nepřízni počasí a techniky. S „hajpem” a objednávkami bych však raději ještě počkal, až uvidíme, jak bude jezdit a fungovat produkční kus a nikoliv prototyp. Taycan je sice možná pomalejší, ale zato skutečně JE (nebo rozhodně mnohem více) produkčním vozem. Takové, které zajelo rekord, si můžete vážně koupit a provozovat ho i v reálném světě. Nicméně reklama dobrá, možná lehce zavádějící, ale která z reklam nakonec taková není?

Foto: mi.com

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte