Ano, skutečnost je vskutku bezprecedentní. Přední čínský výrobce mobilních telefonů se pouští také do automobilního průmyslu. Přesněji řečeno do elektromobilů a hned v první vlně vyrukoval se sedanem ve velice slibné specifikaci – Xiaomi SU7. Od něj by měla vzniknout ostrá verze SU7 Ultra. Jenže nyní došlo na pokus o rekord s „ostřejší verzí téhož” vozu, zvanou SU7 Ultra (prototype), která se od standardního „mírně” liší. Trojice motorů nabídne brutální porci 1548 koní, mimochodem mají značení V8s a V6s, což si vykládám jako nějakou nenápadnou satiru. Zrychlení z 0 na 100km/h za pouhých 1,97 sekundy a maximálka 350km/h. Kolo v zeleném pekle s Davidem Pittardem (vítěz 24h Nürburgringu 2023) za volantem tak SU7 Ultra (prototype) zdolalo za velmi úctyhodných 6:46 a nějaké drobné. Mimo jiné tím překonalo svého úhlavního rivala – Porsche Taycan Turbo (7:07).
Pokus o rekord měl proběhnout již dříve během října, jenže nejprve došlo k několika odložením kvůli nepřízni počasí a k jednomu dalšímu kvůli „blíže nespecifikovaným událostem”, ale k tomu se ještě vrátíme. Nakonec se podařilo vecpat do hodinového okna během jednoho eventu 24. října a nutno říct, že počasí rozhodně nebylo ideální. Nízké teploty a trať nejen vlhká, ale místy dokonce mokrá. Nicméně o moc lepší podmínky si už koncem října asi přát nelze, což činí rekord o to zajímavějším a úctyhodnějším. Tohle všechno je moc hezké a sluší se pogratulovat, jenže teď přijde několik “ale”. Některé, avšak zdaleka ne všechny, tiskové zprávy sice nenápadně uvádějí, že “rekord zajel prototyp a nikoliv produkční auto”, ale mám pocit, že tomuto zásadnímu faktu nevěnují dostatek pozornosti.
Samotné Xiaomi totiž uvádí, že se jedná o „nejrychlejší čtyřdveřové auto” na severní smyčce. Už první pohled na video však přinese pochybnosti. Interiér nikde, místo něho a zadních sedaček se nastěhovala klec. Dobrá, řeč byla o dvěřích, nikoliv o počtu sedadel, dělají to i ostatní, je to kvůli bezpečnosti a tak dále.
Jenže toho máme víc. Silně pískající brzdy prozrazují použití závodních brzdových destiček (kotoučů?), které se na produkční vozy dozajista nepodívají. Stabilita a řidičovo odhodlání při přejezdu horizontů je zásluhou výrazných aerodynamických prvků, jež často nejsou v (legálním) souladu se silničním použitím. Myslím, že to zadní křídlo také není úplně stejné. V několika místech si můžeme povšimnout i zřetelného škrtnutí na nerovnostech, takže podlaha, vzadu zakončená obřím difuzorem, je dozajista rovná a velmi nízká, pro dosažení co nejnižšího těžiště a vylepšení aerodynamiky. Nyní už se nebavíme o legální silniční použitelnosti, ale fyzické. Lidově řečeno, s tímhle fakt nikde neprojedete.
I karoserie z karbonu náleží pouze prototypu, nikoliv budoucímu sériovému vozu. O použitých pneumatikách se raději nikdo nikde nezmiňuje vůbec. A ještě je tu jedna věc. Po průjezdu skutečně velmi hrbatým Karuselem ( ve videu cca 4:18) se dostaví technické problémy a autu se najednou nechce jet. Trochu to působí jako nouzový režim. Po několika sekundách zběsilého šlapání na pedál a rozhození rukama se však vůz vzpamatuje a opět vystřelí. Pamatujete na odložení rekordu „z neznámých příčin“? Mohl bych si tipnout?
Už jsme si zvykli, že v prudce konkurenčním prostředí časů ze zeleného pekla si výrobci k lepšímu výsledku občas dopomohou nějakým trikem ze šedé zóny. Případně si připisují rekordy z poněkud absurdních oblastí. Zde se mi však zdá, že už je toho trochu příliš. Navíc se jedná o prototyp, takže ve mě hlodá, jestli by se spíš neměl poměrovat s ostatními prototypy – třeba s Volkswagenem ID.R (6:06). Jenže tady ke zlomení rekordu ještě schází hodně, i když postavit je na startovní čáru za stejných podmínek a bez technických problémů by mohlo být zajímavé. 
„Tak přidáme další pár dveří a budeme nejrychlejší!”
Jaký je tedy závěr? Na výrobce mobilů s prakticky nulovými zkušenostmi v automotive se jedná o skvělý počin i výsledek. Tím spíše kvůli nepřízni počasí a techniky. S „hajpem” a objednávkami bych však raději ještě počkal, až uvidíme, jak bude jezdit a fungovat produkční kus a nikoliv prototyp. Taycan je sice možná pomalejší, ale zato skutečně JE (nebo rozhodně mnohem více) produkčním vozem. Takové, které zajelo rekord, si můžete vážně koupit a provozovat ho i v reálném světě. Nicméně reklama dobrá, možná lehce zavádějící, ale která z reklam nakonec taková není?



















