Koumáci z Bugatti se dali do vymýšlení toho, jak vyrobit co největší a zároveň nejlehčí brzdy, až se nakonec svezli na módní vlně 3D tisku. Samozřejmě, že pro většinu lidí znamená 3D tisk hlavně různobarevné drobnosti z plastu, které se následně válí na poličce a sbírají prach, ovšem v tomto případě se netisklo z klasického filamentu, nýbrž ze slitiny titanu.
Samozřejmě tisknout z titanu není tak úplně sranda. Aby takový brzdový třmen mohl vůbec vzniknout, spojilo se Bugatti s odborníky z Laser Zentrum Nord, kteří poskytli laser o výkonu 400 wattů, schopný roztavit slitinu titanu, hliníku a vanadia (přesné označení Ti6AI4V – kdyby měl někdo zájem) ve formě prášku. Z roztavené slitiny se vytiskl třmen ve 2 213 vrstvách, který následně prošel tepelným opracování, zahlazením a nakonec i vybroušením funkčních ploch.
Vznik jednoho brzdiče trval ve výsledku 45 hodin, ovšem výsledek je vskutku impozantní. Bugatti totiž vzniknul pod rukama jednodílný osmipístkový brzdič, který je při délce 41 centimetrů největším brzdičem pro osobní auto na světě. Krom toho je výsledný díl výrazně silnější, než porovnatelný kus z hliníku, a také lehčí. Zatímco klasický hliníkový brzdič z Chironu má 4.9 kilogramu, tento titanový a ještě větší má pouze 2.9 kilogramu.
Pokud se ptáte, proč Bugatti prostě nevyfrézovalo celý brzdič na CNC, tak jediný pohled na brzdič napoví, že některá místa brzdiče by se prostě vyfrézovat nedala.
Bugatti momentálně zjišťuje, jak zkrátit výrobní dobu a jak využívat 3D tisk k výrobě nejen brzd, ale i dalších dílů. Technologie 3D tisku totiž umožňuje dosahovat mnohem komplexnějších tvarů a tím i vyšší tuhosti při menším objemu materiálu.
26. ledna 2018, 15:32
1
Tohle dělá Horacio o polední pauze už 5 let.
27. ledna 2018, 00:38
2
Takže když mám na brouku 3D tištěný díly, mám vlastně skoro bugatti!