načítám data...

Bugatti vyrobilo obrovský titanový brzdič za pomoci 3D tisku

Chcete-li brzdit tak monumentálně, že vám polezou oči z důlků, musíte mít patřičně dimenzované brzdy. Jenže velké brzdy jsou těžké brzdy a to není dobré.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Koumáci z Bugatti se dali do vymýšlení toho, jak vyrobit co největší a zároveň nejlehčí brzdy, až se nakonec svezli na módní vlně 3D tisku. Samozřejmě, že pro většinu lidí znamená 3D tisk hlavně různobarevné drobnosti z plastu, které se následně válí na poličce a sbírají prach, ovšem v tomto případě se netisklo z klasického filamentu, nýbrž ze slitiny titanu.

Samozřejmě tisknout z titanu není tak úplně sranda. Aby takový brzdový třmen mohl vůbec vzniknout, spojilo se Bugatti s odborníky z Laser Zentrum Nord, kteří poskytli laser o výkonu 400 wattů, schopný roztavit slitinu titanu, hliníku a vanadia (přesné označení Ti6AI4V – kdyby měl někdo zájem) ve formě prášku. Z roztavené slitiny se vytiskl třmen ve 2 213 vrstvách, který následně prošel tepelným opracování, zahlazením a nakonec i vybroušením funkčních ploch.

Vznik jednoho brzdiče trval ve výsledku 45 hodin, ovšem výsledek je vskutku impozantní. Bugatti totiž vzniknul pod rukama jednodílný osmipístkový brzdič, který je při délce 41 centimetrů největším brzdičem pro osobní auto na světě. Krom toho je výsledný díl výrazně silnější, než porovnatelný kus z hliníku, a také lehčí. Zatímco klasický hliníkový brzdič z Chironu má 4.9 kilogramu, tento titanový a ještě větší má pouze 2.9 kilogramu.

Pokud se ptáte, proč Bugatti prostě nevyfrézovalo celý brzdič na CNC, tak jediný pohled na brzdič napoví, že některá místa brzdiče by se prostě vyfrézovat nedala.

Bugatti momentálně zjišťuje, jak zkrátit výrobní dobu a jak využívat 3D tisk k výrobě nejen brzd, ale i dalších dílů. Technologie 3D tisku totiž umožňuje dosahovat mnohem komplexnějších tvarů a tím i vyšší tuhosti při menším objemu materiálu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
26. ledna 2018, 15:32
1

Tohle dělá Horacio o polední pauze už 5 let.

reagovat
PachezZ
27. ledna 2018, 00:38
2

Takže když mám na brouku 3D tištěný díly, mám vlastně skoro bugatti!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem