Už nějakou dobu píšeme o tom, že se role jednotlivých výrobců ve světě automobilů mění, a nám nezbývá než si na to zvyknout. Audi dělá zábavnější auta než BMW, BMW vyrábí elektromobily a rodinná MPV, Lexus nahrazuje nenápadná auta pro důchodce naštvanými predátory, a Cadillac se zase snaží nahradit BMW. A nejde jen o Cadillac, zdá se, že z učebnice dřívějšího BMW se učí celý koncern General Motors. Nejspíš za to může Bob Lutz.
Ale srovnávat osmiválcový Chevrolet, rodným jménem Holden Commodore, s vrcholem precizní německé techniky, se špičkou nabídky v jeho nejlepších dobách? To už je přeci moc, ne? Jedno je australské monstrum, poháněné osmiválcem, který o sobě hrdě prohlašuje, že je z Corvette (ale stejně tak by mohl být z pickupu), druhé je sofistikovaný německý sedan s nejmodernějším osmiválcem své doby. Chevy má rozvod OHV a jednu vačku, BMW bylo jedním z prvních aut, které mělo časované všechny čtyři vačky.
chevrolet je podobná radost honit bokem po okreskách jako starou m5
Jenomže v Austrálii měli vždycky talent postavit auto s americkou silou a evropským apetitem po zatáčkách. A v dobách, kdy Commodore vyvíjeli, byla právě E39 tou hlavní laťkou, kterou se snažili přeskočit. Přidejte k tomu fakt, že oba motory si jsou i přes rozdílné technologie velmi podobné – BMW točí sedm tisíc a má 400 koní, Chevy točí 6 600 ot./min a má 420 koní – a možná tu máme něco, co by mohlo dávat smysl. Zvláště poté, co Chevrolet začal model SS dodávat i s manuální převodovkou a s magnetorheologickými tlumiči, známými například z Corvette Z06 nebo některých Ferrari.
Naši kolegové z R&T vyzkoušeli všechno důkladně a na vlastní kůži a dospěli k pro Evropana možná poněkud překvapivému závěru – i v přímém srovnání se SS dokáže M5 v mnoha ohledech vyrovnat. Je prý víc hrubý a ani sofistikované tlumiče vám nepřinesou žádné pohodlí, ale jinak je i přes jeho velikost stejná radost honit ho po okreskách bokem jako v případě M5. A největší překvapení? Pokud jde o brzdy a řízení, je prý Chevy preciznější než BMW (patrně za to může fakt, že M5 má řízení s oběžnými kuličkami).
Bohužel ale existuje i další rozdíl. Zatímco BMW vyrobilo 20 000 kusů E39 M5 (a k tomu nesčetné 540i a spousty šestiválců), Chevrolet vyrobí pouhých 2 500 kusů modelu SS ročně. A vzhledem k plánovanému konci výroby modelu Commodore a jeho nahrazení produkty německého Opelu nemůžeme počítat s víc než třemi nebo čtyřmi dalšími roky ve výrobě.
Takže výsledek? I dnes si můžete koupit něco jako je BMW M5. Jen to vypadá jako tuctové Daewoo a zároveň je to mnohem vzácnější. Svět je čím dál divnější…
Kompletní srovnávací test naleznete na stánkách magazínu Road&Track, odkud pochází i úvodní fotka.
Vavris Vavrisovic
13. 3. 2015, 11:15Ta fotka krásně ukazuje čistý a nadčasový design E39. SS sice není nijak designově komplikované a dokonce má některé hlavní markanty s E39 téměř stejné, ale výsledek zdaleka nepůsobí tak uhlazeně a vyváženě.
Chilli
13. 3. 2015, 20:10Když tak nad tou M5kou přemyšlim, tak si řikam, že je asi nejvyšši čas nějakou koupit. Ceny už budou dle meho jen stoupat, zanedlouho z ni bude velmi ceněny youngtimer.
Nedy
14. 3. 2015, 15:40Nikdy jsem si nemyslel, že o BMW M5 ve srovnávacím článku budu přemýšlet jako o levnější a dostupnější variantě (a to obzvlášť proti Chevroletu)....