načítám data...

Bazarový snílek: Rover 220 Turbo

V inzerci jsme narazili na podivné krabicoidní kupé. Stačí vám na něj 100 tisíc a dle gůglu to je vůbec nejrychlejší silniční Rover historie. Jenže nebude v tom nějaký háček?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Čekali jste tradičního týdenního "Autíčkáře na lovu"? Jestli ano, bohužel vás musím zklamat. Dnes se výlet po tuzemské inzerci bude muset spokojit s jedinou zastávkou. Za to se jí ale budu věnovat podrobněji, než v jediném zevrubném odstavci. Na Hané je totiž na prodej tento sportovní vůz z britských ostrovů. V tuzemsku dozajista raritní zjev, který se vidí jednou za dobu ledovou a na prodej je jednou za přestupnou dobu ledovou. V takovém visuálním stavu, jako je exemplář v inzerátu, už pak možná nebude na prodej nikdy. Jenže jaké vlastně tohle hranaté kupé je? Utratit za něj skoro sto tisíc nebo prchnout jinam?

Rover řady 200 druhé generace spatřil světlo světa v roce 1989. Výrobce z ostrovů tou dobou prožíval svou symbiózu s japonskou Hondou. Využíval jejich platforem a technologií a na oplátku poskytl své volné kapacity na linkách v britských továrnách, aby Honda mohla snáze chrlit auta na nejstarší kontinent. Dvoustovka tak byla dvojčetem Hondy Concerto – poněkud senilnější variantě Civicu 4. generace. S příchodem faceliftu v roce 1992 se pak mimojiné objevila i verze Coupe zbavená dvou přebytečných dveří, oproštěna od trochy konzervativních tvarů a disponující odnímatelnými střešními panely. Na vrcholu potravního řetězce pak byl právě vůz z inzerátu. Dvoulitrové kupé s turbomotor série T o výkonu 200k / 6.300 ot./min. a točivém momentu 237 Nm v již 2.100 ot./min. bylo dost zběsilé na to, aby jej deník Independent uvedl titulkem "Rychlé jako Porsche, za poloviční cenu". 220 Coupé Turbo sice papírově překonalo obligátní stovečku za 6,9s, v dobových testech mu však pravidelně byly měřený časy mezi 6,0 – 6,5 sekundami a všichni se shodovali, že auto uhání jako píchlá svině. Ostatně onen čas potřebný k dosažení 100 km/h má hodnotu, která by stačila na pohodlný život i mezi dnešnimi splašenými hatchbacky. Navíc jako skoro každý benzínový turbomotor ze staré školy, i tahle téčková jednotka nadšeně reagovala na levné performance úpravy a za pár peněz šlo stádo pod kapotou dále rozšířit. Mezi předními koly se navíc skrývá mechanický samosvor, který společně s (na tehdejší dobu) netypickým lineárním projevem motoru představoval dobrý základ pro možnost delikátního dávkování výkonu pravou nohou. Takže máme vymalováno? Kdo miluje rychlost v přímce, nemusí pokračovat ve čtení a rovnou by měl uhánět do Přerova…

Když jsem začal po 220 Coupe Turbo pátrat podrobnějí, jako jeden z prvních informačních zdrojů jsem použil fórum na britských pistonheads. Tady se dobře rozjetá pohádka začla měnit v nervy drásající thriller, kde kladný hrdina motor svádí lítý boj s výstavním záporákem podvozkem. A stejně jako v holywoodských dílech i v tomto případě dostával hrdina těžkou čočku. Pokud bych názory britských jezdců na podvozek sportovního Roveru volně přeložil, znělo by výsledné hodnocení asi jako: "Je to *****  ******* s úplně ********* ********* **** **** *****.". A to měla dvoustovka kupé narozdíl od svých chudších sourozenců vzadu nezávislé zavěšení místo vlečky, vpředu se pak skrývá klasický McPherson. Podle všeho však měkké zavěšení s nevalným naladěním nedokázalo zkrotit temperamentní turbomotor a masivní torque steer. Necitlivé řízení, chabý grip, či špatná ovladatelnost jsou pojmy, na kterých se shodují skoro všichni, jež měli s 220 Coupé alespoň krátkou zkušenost. V dobovém srovnávacím testu Autocaru sice 220 prokázala obdivuhoudnou výkonnost v přímce, ale jízdně to oproti Prelude a Fiatu Coupe projela na celé čáře. Záporák se chystá zasadit finální ránu, střih, chvíle napětí…   Náš hrdina má poslední šanci, aby konečky prstů nahmatal některý z tuningových tvrdších podvozků a záporáka neutralizoval – i ty nejlevnější značky prý fungují lépe, než vyměklé sériové komponenty a jízdu značně pozvednou.


Ustál to Rover? Na to bych potřeboval osobní zkušenost. Britské kupé má však jeden obrovský problém i kdybyste se milerádi rozhodli přivřít obě oči nad jízdními vlastnostmi. Ten problém pochází z Itálie a je jim zmiňovaný Fiat Coupe. Jeho smysl je podobný – najít a zničit vše, co je ve viditelném přímém směru. Disponuje ještě údernějšími turbomotory, silnou viskospojkou mezi předními koly a přestože to také není žádný etalon jízdních vlastností, má prý nad Roverem v zatáčkách jednoznačně navrch i dle silně nacionálních Britů. Dnešní bazarový snílek tak končí spíše studeným probuzením. Jenže Rover má pořád ono kouzlo rarity, které mu nikdo nevezme a pak – hledejte za 95 tisíc takhle zachovalé Coupé 20V Turbo od Fiatu…

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

De
Deenz
02. dubna 2015, 12:53
0

Je to pěkný, miluju auta, kterých je málo nebo skoro žádná, mít teď navíc 100k, tak nepřemýšlým ani minutu :)

reagovat
ma
martin8
02. dubna 2015, 23:17
0

co byste rikali na rover 827 / 800 kupe (vitesse), ci Saab 9000, ci Honda (bratranec Rover 8xx)
nekdo rika ze se ty Rovery strasne serou, na foru o Roverech je ze to je blabol a ze po 1992 je mozna kvalitnejsi nez BMW, cemu ma clovek verit, co byste si vybrali, treba nejakeho Saaba, kdyz nechcete nemecke zn., ci francouzske zn. ?

reagovat
BobAsh
03. dubna 2015, 15:50
0

Kamarád měl osmistovku v sedanu na naftu, koupenou asi za deset tisíc. Bylo to strašlivě pohodlný a jezdil s tím snad rok bez problémů...

Tr
Trunda
11. června 2015, 18:18
0

Možná by bylo fajn dát odkazy na konkrétní články, kde autor čerpal, protože v hlavním soudu o kvalitě auta je hrubá chyba!
Rover XW, potažmo evropská Honda Concerto má vepředu McPhersona, ale vzadu je klasický hondí víceprvek tak, jako na Hondě Civic/CRX. Takže kecy v kleci ;-)
Ano, ta přední náprava je slabina auta, ale dá se proti sérii výrazně zlepšit za malé peníze pomocí polyuretanových silentbloků, případně zvětšením odklonů. Na zadní nápravě je možné se vyřádit stejně, jako na CRXu a to snad každý ví, co vše se na CRXo dá sehnat za vylepšovátka. Jinak další změnou k lepšímu jsou buď žluté KONI tlumiče a nebo případně kompletní celostavitelný podvozek od fi GAZ, který auto posouvá zas o level výše.
O tom, že to není zas tak marné auto svědčí i slavná historie ostrovního Rover Turbo Cupu (hledejte na Youtube), přičemž na ostrovech tyto speciály mají pořád hodně velkou cenu a někteří s nimi pořád závody jezdí.
Mimochodem sám jedno Coupe vlastním v téměř sériovém provedení, sic tedy s jiným (145 koňovým) motorem a na menších okruhových závodech s ním není po obutí slicků problém držet krok s moderními auty stejné kategorie.
Doporučil bych autorovi článku se zajet na auto podívat osobně, aby věděl o čem píše ;-)

reagovat
KD
KDB
11. června 2015, 18:50
0

:-)) Ty se Trundo vždycky tak hezky rozohníš.....ale máš v podstatě pravdu .
Jsou to jen posbírané útržky z diskuzí.
A doporučoval bych se autorovi i svézt, nejen se podívat.
Zcela opomíjí důležitý fakt, že důležitější než koncepce např. náprav, je naladění a sladění.
A to Rover/MG uměl.
Stejně tak mě pobavilo, jak jinde tady se objevilo tvrzení, že 1.8 Kseries v MGF je méně potentní, než Mazdí motor v MX5.....

Vavris Vavrisovic
11. června 2015, 21:05
0

Tak tady se musím stydět a sypu si popel na hlavu. Odkud jsem to o zadní nápravě opsal už si nepamatuji, ale vím, že mě to tenkrát samotného překvapilo, že by Rover vyměnil víceprvek za vlečku a ona je to tedy opravdu blbost... No, teď už to nevrátím :-)

Ad K-series, možná tady někde zaznělo něco k jejich nepříliš dobré reputaci co se spolehlivosti týče, ale o potenci (alespoň z mých úst) nikdy nic proti K-series nepadlo...

Ka
Karel825
11. června 2015, 19:55
0

Jak píší kolegové přede mnou, přijeď a můžeš si auto prolést a svést se - osobní zkušenost je k nezaplacení!

reagovat
Vavris Vavrisovic
11. června 2015, 21:08
0

To zní jako zajímavá nabídka. Můžu poprosit o nějaký kontakt?

Tr
Trunda
11. června 2015, 21:16
0

Když se s Karlem domluvíte, tak se můžu zastavit na pokec, bo to mám ke Karlovi za kopec ;-) A můžu vzít sebou něco dalšího zajímavého na okouknutí ;-) Sic Coupe ne, protože to se teď léčí, ale v zásobě jsou i jiné skvosty...

Ka
Karel825
11. června 2015, 21:25
0

kontakt na mě je v odkazu na inzerát na Sportovních vozech :)

Tr
Trunda
11. června 2015, 21:24
0

Pravděpodobně sis přečetl (snad můžu tykat ;-)) komentář k Rover RF, který má stejnou přední nápravu, ale zadní vlečnou. Ačkoli mladší verze Rover 25, potažmo MG ZR, mají lépe lazený podvozek, než starší a neřekl bych, že je nějak marný. MG ZR 160 je velice osobitý hothatch s originálním řešením časování vaček motoru.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem