načítám data...

Bazarový snílek: Lotus Elan M100 - ve špatný čas, na špatném místě

Lotus dostupný každému motoristovi je tak trochu oxymoron. Vlastně počkat, jeden nechtěný Lotus by se možná našel...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

"S vysokým výkonem jsi rychlý na rovince, s nízkou hmotností jsi rychlý všude." Citát převedený do reality, díky kterému je Lotus značka sympatická snad každé benzínové hlavě. Jenže vlastnictví Lotusu vyžaduje velmi puristickou duši a také relativně tučné konto. Pokud disponujete jen tím prvním, smrskávají se vaše obzory na jediný model – Lotus Elan M100.

Na konci 80. let se Lotus, toho času pod křídly GM, neprocházel zrovna růžovým sadem. Excel dožíval a Esprit, jakkoli neustále inovován, nemohl nést sám na bedrech existenci značky. Bylo třeba uvést nosný model, chtělo to něco dostupného a vděčného, co by se dobře prodávalo. Třeba něco jako lehkonohý Elan S1, který v 60. letech katapultoval Lotus z pozice garážových autíčkářů mezi regulérní automobilky. Zhruba s podobnými pohnutkami vznikla novodobá reinkarnace Elanu. Tento moderně střižený roadster byl předurčen k „masovému“ prodeji a měl vynést značku kamsi do optimistických výšin. Místo toho se však protloukl krátkým utrápeným životem, aby po několika letech bídně zhynul v zapomnění. Smutný úděl auta, jež bylo pro svou značku v mnoha ohledech přelomové.

Tak za prvé, Elan M100 je první a zároveň také poslední Lotus s pohonem předních kol, ačkoliv proporce by naznačovaly spíše supersportovní koncepci s motorem uprostřed. Konstruktéři museli při bezesných nocích pravděpodobně často hrát tetris, neboť je malý zázrak napěchovat motor pod čumák, jenž je nizoučký a špičatý natolik, že by zcela určitě způsobil každému komisaři euroNCAP půlroční koma. Za druhé, vývoj a testování vozu bylo na tak malou firmu jako Lotus enormně nákladné a rozsáhlé. Elan stál mnohem více, než jakýkoliv předchozí model. O to paradoxnější je jeho současná pozice absolutního low-cost modelu, bez valného zájmu zákaznictva. Přitom na autě nic špatného není.  Tradičně nevalné dílenské zpracování posunul v tehdejší době Elan do přijatelných hodnot a dlouhý vývoj a důkladné propouštěcí testy se měly podepsat i pod spolehlivost 1,1 tuny vážícího roadsteru s karoserií ze skelného laminátu. Dokonce má i tak neobvyklou věc, jako použitelný kufr.

Motor dodala japonská buňka GM – Isuzu, a ten také není důvodem k útěku. Jednotka 4XE1 1.6 16V twin-cam s nízkotlakým turbem IHI disponovala solidními 121kw, takže stovka za 6,5s a max. rychlost okolo 220 km/h určitě nedělají z Elanu podvyživený roadster. Ale co ta zpropadená koncepce? Pro zapřísáhle zadokolkaře se Elan provinil smrtelným hříchem a nezasloužil si ani hodnotící slovo. Pokud se však člověk smíří s faktem, že zadní nápravu lze uvést do nekorektního úhlu nikoli přidáním, ale ubráním plynu, není malému Lotusu dle dobových recccenzí moc co vytknout. Šasi je velmi tuhé, na svou dobu Elan popíral pojem kroucení karoserie a mermomocí se snažil naznačit, že ovladatelnost, vyváženost a mrštnost v zatáčkách může mít předokolka stejnou, nebo i lepší, než sportovní auta poháněná klasickým způsobem. Lotus chtěl vytvořit auto, které bude v praxi rychlejší, než srovnatelný produkt se zadním pohonem a to se mu také povedlo. Autocar označil Elan za „nejrychlejší způsob, jak se dostat z místa na místo“ a dobový roadtest v Top Gearu končil citovým výlevem redaktora: „Ach, netuším, kdy se budu za volantem nějakého auta bavit stejně, jako dnes…“. Jedinou, za to zcela klasickou bolestí, byla převodovka. Ta pocházela také od Isuzu, ale svou neochotou měnit rychlostní stupně se hravě vyrovnala kamarádce od Renaultu, která dokázala zaručeně otrávit každého řidiče Espritu.

Je těžké říct, co se nejvíce podepsalo pod ponurý osud Elanu M100. Částečně určitě ekonomická recese v USA, kde mělo být jeho hlavní odbytiště. Částečně rozčarování fundamentalistického jádra zákazníků z koncepce pohonu, a v neposlední řadě trhala Lotusu ojnice z motoru i přítomnost Mazdy MX-5. Ta byla nejen podstatně levnější, ale především ničila Lotus jeho vlastními zbraněmi, protože na původní Elan ideově navazovala mnohem více, než jeho futuristický následovník. V roce 1993 GM naznalo, že v Hethelu pšenka nepokvete, stáhlo hnědé trenky a zbavilo se celé továrny za sumu nedosahující ani hodnoty nákladů na vývoj Elanu M100. Ten samotný prožil ještě dva útrpné roky jako varianta S2 s výkonem seškrceným na 155 koní aby posléze skonal v zoufalé licenční křeči jako Kia s obstarožním korejským dvoulitrem. Pokud toužíte po Lotusu a netrpíte zakořeněným předsudkem, že cokoliv předohrabového jest fuj, mohl by být Elan M100 tou správnou volbou.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
05. listopadu 2016, 10:54
0

Hezký článek, tohle auto opravdu upadlo v zapomnění, mám pocit (pokud to nebylo naopak) že celý projekt nakonec koupila Kia, ale žádnou díru do světa s tím taky neudělala...už nevím podrobnosti, ale mám za to, že pro tohle auto použili hotový podvozek něčeho úplně jiného, a karoserie byla pro něj moc velká. I na obrázcích mi přijde, že jsou kola hodně ,,utopená". Nicméně je ho škoda, auto vypadá hezky, ale pravda i přes nesporné jízdní vlastnosti - Lotus a předokolka to nebyla ta správná kombinace....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem