načítám data...

‚Autopilot‘ už v základu. Jakou budoucnost věští nový Yaris?

Maličké auto nabízí technologie, které nejsou samozřejmostí ani u vozidel o statisíce dražších.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V pátek 12. června byl novinářské obci představen nový Yaris. Pro Toyotu je to model velmi důležitý. K dnešnímu dni se  jich prodalo 3,5 milionu a jejich řidiči tvoří celou pětinu zákazníků Toyoty. Však si jistě všichni vzpomenete na reklamu s čouhající sloní nohou. Yaris byl jedno z prvních ‚malých velkých‘ aut a ve své kategorii je dodnes jakýmsi benchmarkem, s nímž se ostatní srovnávají. Zeptejte se kteréhokoliv rednecka z vesničky v jižních Čechách, a bude znát Yaris.

Čtvrtá generace Yarisu je od základu nová. Dle slov produktového manažera Václava Zikmunda nemá čtyřka se svým předchůdcem společný ani šroubek. Jiná je karoserie s o 37 % vyšší tuhostí, jiné jsou motory – hybridní tříválec o obsahu 1,5 litru se v Yarisu představuje vůbec poprvé –, nové jsou baterie, převodovka a dokonce i povaha spalovacích motorů, které byly upraveny pro rychlejší a efektivnější práci s palivovou směsí. Novinkou je také centrální airbag, který chrání řidiče a spolujezdce před příliš blízkým setkáním. 

Jakkoli jsem neměla možnost usednout za volant, nastartovat a vyjet do ulic, nepochybuji o tom, že ve své třídě bude Yaris těžko trumfnutelným konkurentem. Zejména s ohledem na hybridní pohon, který tu pořídíte od nějakých 450 tisíc. Jde to možná vůbec nejsnazší přístup k hybridu ever. 

Je tu však jedna věc, která zaujala mou pozornost ještě víc než palubní deska z měkčených plastů a ambientní osvětlení (byť pouze v jedné barvě, v této kategorii vozů není úplně obvyklou záležitostí). Ta věc se zove Toyota Safety Sense. Zahrnuje bezpečnostní asistenty typu rozpoznávání značek, rozpoznávání chodců a cyklistů, nouzové brzdění… a zejména adaptivní tempomat, funkční až do rychlosti 180 km v hodině, a asistent pro udržování v jízdním pruhu, funkční až do rychlosti 205 km v hodině. Systém Toyota Safety Sense dostanete v každém Yarisu už od základní výbavy, to znamená i ve výbavě Active za nějakých 340 tisíc korun. Nemohla jsem si nevzpomenout na druhdy testované dvoumilionové Audi A5, které nemělo ve výbavě ani obyčejný hloupý tempomat…

Tahle politika se mi vlastně líbí. Technologii jsme vyvinuli, už se nám zaplatila, proč bychom ji tedy nedali k dispozici všem, kteří si od nás koupí auto? I ten nejočesanější Yaris nabízí funkce, za které jsme byli zvyklí platit o staticíce víc. A pokud se plácnete přes kapsu, dostanete za půl milionu auto sice malé, ale skutečně “se vším”.

Aniž bych si chtěla hrát na Sibylu, tuším, že touto cestou se budou automobilky v následujích letech vydávat stále častěji. Skromný půdorys, skromný motor a k tomu dechberoucí výbava –  hlavní a jediný trumf porážející hromadnou dopravu, ojetiny i car-sharing. Lid si to žádá, lid to dostane.  

Pokud se teď chytáte za hlavu a prorokujete řidičskému světu brzký konec, myslím, že je to předčasné a zbytečné. Máte rádi kafe? Navzdory masovému rozšíření a setrvávající oblibě nedokázal instantní kekel vytlačit obyčejnou, poctivou kávu z koťoga či frenchpressu. Jen ji nedostanete v každé domácnosti. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Augi
14. června 2020, 21:27
0

To, že nemá ani šroubek stejný oproti předchozí generaci mě spíš znepokojuje, protože v předchozí generaci to bylo skvělý auto.

reagovat
Jakub Pospíšil
14. června 2020, 22:09
2

Jo. A navíc si říkám, co za velikost tam zvolili místo 13´ a 10´.

Goldies
15. června 2020, 21:50
0

14 a 11?

Jakub Pospíšil
15. června 2020, 21:52
1

Zas na druhou stranu by člověk konečně využil všechny ty sady nářadí, kde se desítka a třináctka ztratila.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro RS ZL1 look 2016
Chevrolet Camaro RS ZL1 look

2016 rok výroby
335 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Mustang S197 4.6 GT 2007
Ford Mustang S197 4.6 GT

2007 rok výroby
300 koní výkon
4 602 ccm objem

Ford F150 Raptor V6 2018
Ford F150 Raptor V6

2018 rok výroby
450 koní výkon
3 498 ccm objem

Dodge Challenger  2016
Dodge Challenger

2016 rok výroby
310 koní výkon
3 604 ccm objem