logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Auto, které klame tělem. Svezli jsme se Renaultem Rafale, novým vrcholem francouzské značky

Rafale je přehlídkou skvělého designu a moderních technologií, pozadu nezůstává ani perfektně vyladěný podvozek. Přesto je tu jedno malé velké ale…

V tomto týdnu automobilka Renault představila svou novou vlajkovou loď – model Rafale. To největší a nejluxusnější, co si u jejích dealerů můžete pořídit. I když značka zatím boduje spíš na poli menších a středních vozů, segment D je pro něj lákavým polem. A to i přesto, že zde pevnou rukou vládne německá trojka. Přímou konkurenci Rafalu je však velmi těžké určit, vždycky to budou auta poněkud jiná, ať už velikostí, typem karoserie nebo cenovkou. Jde tedy o krok do neznáma – odvážný, ale s nejistou budoucností. Modely jako Avantime či VelSatis by mohly vyprávět…

První plusové body sbírá Rafale za příběh, který kolem sebe vystavěl. Není náhoda, že se české představení konalo v prostorách Leteckého Muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi a úvodní řeč pronesl jeho ředitel Vladimír Handlík, mistr Evropy i světa ve stavbě a vedení radiem řízených historických letadel. Také volba ambasadora nového modelu je dobře promyšlená – je jím akrobatický pilot Lukáš Pařízek, držitel hromady cen z českých i světových šampionátů. 

Foto: Renault

Název Rafale odkazuje na historii leteckého průmyslu, konkrétně rok 1933, kdy společnost Renault koupila leteckou firmu Caudron. Rok na to vznikl závodní letoun C 460 Rafale, který s pilotkou Helene Boucher za kniplem vytvořil rychlostní rekord 445 kilometrů v hodině. 

Nové technologie, sportovní charakter, důraz na aerodynamiku, to vše jsou příhodné oslí můstky vedoucí k aktuální vlajkové lodi značky. Brilantní marketing!

Ale pojďme se podívat na auto samotné. Jeho technika vychází z modelů Espace a Austral, celkově sportovnější zaměření však zahrnuje ladění podvozku a samozřejmě specifický design. Gilles Vidal, autor aktuálního designového jazyka, tu se svým týmem odvedl skvělou práci. Celá myšlenka SUV kupé vám nemusí být ani trochu blízká, ale celkový tvar a zejména detaily zaujmou na první pohled. Maska chladiče složená z drobných „diamantů“ vytváří zajímavé optické efekty, odvážné prolisy zvou světlo a stíny k působivým hrátkám… Sakra, já se snad dám na psaní reklamních textů… Každopádně si troufám říct, že se Rafalu dostane velké pozornosti. 

Foto: Renault

Vnitřek už není tak dechberoucí, i když působí velmi pěkně. Výbava Esprit Alpine, kterou mám možnost si prohlédnout, zahrnuje alcantarové sedačky s podsvíceným logem (při spuštění systému pulsuje v barvách trikolory), digitální přístrojovku propojenou s centrálním displejem a dekor z pravé břidlice. Především je tu ale spousta místa, a to vpředu i vzadu. Sednu-li si sama za sebe, zbyde mi před koleny snad pětadvacet čísel místa. Cestující vzadu mají navíc k dispozici chytrou loketní opěrku, která může sloužit k pouhému hovění, ale i jako minibar s výklopnými držáky na chytrou elektroniku – mobil nebo tablet. Co se povedlo mimořádně, je inteligentní panoramatická střecha Solarbay, kterou je možné tlačítkem či hlasovým pokynem zneprůhlednit – nejenom celou, ale i po jednotlivých segmentech. Velmi působivé! A navíc velmi funkční. 

Infotainment postavený na systému Google zvládne až 50 aplikací, zrcadlení telefonu už tedy není potřeba. Mapa s aktuálními dopravními informacemi funguje dokonce lépe a rychleji než ta mobilní, neboť přijímač v autě je oproti telefonu výrazně silnější. Nechybí tu samozřejmě ani fikané tlačítko pro pohotové vypínání nežádoucích asistentů. 

Foto: Renault

Co se mi naopak nelíbí? V první řadě lány lesklého plastu, kam oko dohlédne. Proč, táži se! Všichni na něj nadávají, všichni vědí, že se upatlá a poškrábe, přesto se s urputností podobního prodejce objevuje znovu a znovu, snad v každém novém autě. Tady je ho mimořádně mnoho. Nenadchla mě ani přístrojovka, která má několik prudce designových a efektních možností zobrazení, ale žádnou „obyčejnou“, která by netahala za oči. A do třetice – les páček na pravé straně pod volantem (k tradičním stěračům a ovládání audia se přidal ještě volič převodovky) taky nemusí být každému po chuti.

Další mírné rozpaky se dostaví, když se dozvím, že se bude Rafale nabízet jen se dvěma motorizacemi. V tomto roce je to zatím jen hybridní pohon složený z benzinového tříválce o objemu 1.2 litru, elektromotoru a startér-generátoru. Na papíře nevypadá zle – 200 koní, spotřeba 4,7 litru dle WLTP, stovka za 8,9 vteřiny. V nižších rychlostech a při plynulé jízdě funguje příjemně, je tichý, svižný, ani o něm nevíte. Když však začnete šlapat na plyn důrazněji, multimodová převodovka jako by vaše povely nestihla vykonávat. Na podřazení čekáte příliš dlouho, jindy nechá motor zbytečně vytáčet, i když jste dávno ubrali plyn. Ano, hovořím zde o ostřejší jízdě – právě k té ale vnější podoba auta celkem svádí. Zvykat si budete muset i na brzdy, které mají znatelnou rekuperační díru.

Foto: Renault

Úplně jinou kapitolou je podvozek. Pokud jsem se (právě pro zmíněnou vnější podobu) obávala, že bude příliš sportovní, rozuměj tvrdý, očekávání se nenaplnilo. Testovací trasa vedla i po nejzářnějších ukázkách silničářské ignorance, pocit pohodlí ale nevyprchal ani na nich. Jízda je skutečně komfortní, přitom si tlumiče nechají líbit i rychlé zatáčení. Nutno zmínit, že nejvyšší výbava přináší natáčecí zadní nápravu, která dává velkému SUV v zatáčkách nečekanou mrštnost, skoro jako by se o dvě čísla zmenšilo. Myslím, že tohle se fakt povedlo.

Možnosti podvozku možná lépe využije očekávaný plug-in hybrid s výkonem 300 koní a pohonem všech čtyř kol, který by měl do Česka dorazit na přelomu roku. Aktuální Rafale zatím klame tělem – ve sportovně vyhlížející karoserii nabídne spíš klidnou a plynulou jízdu, v níž metoda brzda-plyn rozhodně nemá místo. BMW se o své zákazníky zatím obávat nemusí, i když se domnívám, že mnoho jiných velký Renault zaujme mimořádnou prostorností, nepřehlédnutelným designem i super výbavou. 

A jak je to s cenami? Startovní cenovka auta s výbavou Tecno činí 999 tisíc, výbava Esprit Alpine vyjde o sto tisíc dráž. 






 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

afro-r1
14. 7. 2024, 15:41 1 reagovat

Kdyz vidim tu (dnes castou) spodni linku oken, vzdy se tazi, proc mji cestujici v zadni rade zakazano divat se ven z auta. Ten tankovy pruzor je vzdy takovy smutny detail.

Bernard L.
16. 7. 2024, 09:22 0

Ale ono to se "světlostí" není žádná hitparáda (u současných aut) ani na předních sedačkách.
Možná je to daň za hvězdičky v nárazových testech, kdy prostě plech lépe roznáší případnou sílu nárazu.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte