načítám data...

Autíčkářův týden: Novinky od Mercedesu, BMW a Lexusu

04. června 2022, 22:56 2 komentářů Daniel Borský Novinky

Jedno malé, jedno střední a jedno velké. Ne, tohle není objednávka kávy, ale nejdůležitější novinky uplynulého týdne. Ano, jsou to všechno SUV

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nový Lexus RX 

Model RX je pro Lexus důležitým vozem hned z několika důvodů. Za prvé, auta této kategorie fungují často jako nositelné nových technologií a myšlenek, které se pak postupem času dostávají do menších a levnějších modelů. Ukazují tak budoucí směřování. Za druhé, pomáhá formovat designový jazyk značky a můžeme si být jistí, že některé designové detaily se též objeví i jiných modelech. A za třetí, a to je vůbec nejdůležitější, luxusní SUV jdou stále na dračku. RX je dlouhodobě nejprodávanější Lexus u nás (uvidíme co s tím teď provede nové NX). Co nás tedy čeká v případě této nové generace?

Na první pohled design. Přestože nové RX plně zapadá do rodiny Lexus a je jasně rozpoznatelné, hádám, že se nevyhne jistým kontroverzím. Ano, mluvím tu o přední "kapotě" a jejímu propojení s čelní maskou. Tohle je poměrně překvapivý prvek, který není zcela obvyklý a patrně si na něj bude potřeba trochu zvyknout. Uvidíme, jak to bude působit v reálu. Jinak RX vcelku zapadá do současné modelové řady a nedá se mu upřít šmrnc. Interiér se podobá menšímu NX, a drží se nové zavedené koncepce, označované slovem Tazuna. Dominantní prvky uvnitř budou digitální přístrojový štít a velká 14 palcová obrazovka infotainmentu. Ovládání důležitých věcí bude probíhat skrze dotykový displej a přes ovládací prvky na volantu a HUD. Nové RX by též mělo nabídnout více místa uvnitř.

Velká změna proběhla pod kapotou. Vrcholem odcházející generace byl hybridní šestiválec. Toho už se v novince nedočkáme. Nejsilnější motorizací bude RX500h, což značí plugin hybridní jednotku. Přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2.4 litru, je vůbec první turbo hybrid od Toyoty, který spatřil světlo světa. Je nejvyšší výkon je 371 koní a je zajímavé, že není osazen typickou převodovkou e-CVT, kterou obvykle automobilka používá, nýbrž klasickým automatem se šesti kvalty. Nový je též systém pohonu všech kol Direct4, který by měl za všech okolností automaticky rozdělovat sílu mezi přední a zadní kola dle potřeby. Lexus tvrdí, že jde o nejrychleji reagující systém, který překonává i všechny mechanické systémy. Dynamické parametry ještě nebyly upřesněny, ale zrychlení by se mělo dostat pod 6 sekund. Spotřeba by se měla pohybovat okolo 8 litrů na sto kilometrů. Na výběr budou i další motorizace. Základní 350h a PHEV 450h+, které již známe z menšího NX či Toyoty RAV4. Na nový Lexus RX jsme opravdu zvědaví, první kusy by se k nám mohly dostat na přelomu roku. Ceny ještě nejsou známy.

Mercedes-Benz GLC

Mercedes GLC je hit. Tohle byla pro stuttgartskou automobilku trefa do černého. Za sedm let se vyrobilo víc než 2,5 milionu aut a jde na dračku snad na každém kontinentu. Novinka, která má odcházející bestseller nahradit, tak před sebou nemá zrovna lehký úkol. Vypadá to však, že si Mercedes nechtěl komplikovat život a nové GLC jasně navazuje na svého předchůdce, po stránce vzhledu. Designové změny jsou víceméně kosmetické, novinka je o kousek delší a o chloupek nižší. Šířka zůstala stejná. Největší změny proběhly v interiéru, který se výrazně přiblížil aktuální třídě S a C. Těšit se tak může na velký dotykový systém MBUX na středové konzole. Samozřejmostí jsou široké možnosti nastavení ambientního osvětlení, pro navození té správné atmosféry. Vnitřní prostornost pak bude plus mínus odpovídat předchůdci.

O pohon se bude starat trojice spalovacích motorů a trojice hybridů. V té první kategorii budou na výběr dva benzíny (200 4Matic a 300 4Matic) a jedna nafta (220d 4Matic). Výkonové spektrum se bude pohybovat od 197 až po 258 koní. Chybět samozřejmě nebudou ani hybridy. Tam budou k dostání varianty 300e, 400e a 300de, samozřejmostí je pohon všech kol. Výkony budou prakticky stejné jako u spalovacích ekvivalentů. V každém případě se jedná o dvoulitrový čtyřválec, ať už na naftu, benzín, či s elektrickou výpomocí. Nic jiného nečekejte. Co myslíte, bude novinka stejně úspěšná, jako její předchůdce?

BMW X1 

Novinku z kategorie důležitých si připravilo také BMW. U něj se jedná o takový ten základní vstupní model. Novou generaci právě dostává oblíbená X1. Pamatujete na její předchůdce? První X1, stvořená v zajímavé éře, kdy dozor na designem držel Američan Chris Bangle. X1 byla posledním vozem, který vznikal pod jeho dohledem. Původní X1 sice neoslnila vnitřní prostorností, ani v interiéru úplně nenadchla, ale pod její kapotou jste mohli mít šestiválec, přičemž některé verze byly dostupné s pohonem zadních kol. Druhá generace už byla o poznání obyčejnější. Narodila se na platformě Mini, takže koncepce vše vpředu. Šestiválec už si cestu pod kapotou nenašel, za to se však zvýšila kvalita provedení a především vnitřní prostor, neb se do toho vešel konečně i průměrně rostlý Evropan. Druhá generace šla na dračku, v době předcovidové se jich prodávalo i 100 tisíc ročně. A to mluvíme jen o Evropě. X1 měla podobný úspěch také v Číně. BMW si tedy nemůže u nové generace dovolit žádný přešlap, tohle se musí prodávat.

Novinka narostla na rovných 4,5m, takže by měla nabídnout ještě více místa uvnitř. A taky v kufru. Vnější design není nikterak převratný, ale to nejspíš nikdo neočekával. Uvnitř jsou změny větší. Těšit se můžete na novou architekturu interiéru, kterou teď BMW u svých modelů razí. Dominantou jsou displeje přístrojového štítu a infotainmentu spojené v jeden. Přesně tak, jako to dělal Mercedes v minulé generaci svých vozů. Uvidíme, jak si zvyknou zákazníci značky na ztrátu ovládacího kolečka iDrive. Tady se musí ovládat vše dotykem na obrazovku. Na výběr bude ze čtyř motorizací. Dva benzíny (tříválec 18i a dvoulitrový čtyřválec 23i) a dva naftové dvoulitry (18d a 23d) ve výkonových specifikacích od 100 kW až po 155 kW. Později přijdou i dva hybridní tříválce. Nejvýkonnější motorizací bude čistě elektrická iX3 s výkonem přesahujícím 300 koní. Dojezd by u této verze měl být za hranicí 400 kilometrů. Nová X1 by měla být k dispozici ve druhé polovině roku a jsme zvědaví, jestli si prodejně povede tak dobře, jako předchůdce.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
05. června 2022, 16:12
3

Moc SUV, málo sedanů.

reagovat
af
afro-r1
06. června 2022, 13:40
1

A jeste mene kombiku.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem