načítám data...

Autíčkářův týden: Legenda v novém hávu, zajímavosti z LA a české ceníky novinek na trhu

Symbol ekologického vozu v nové generaci. Žhavé novinky z autosalonu v Los Angeles. Nové modely na našem trhu. Co týden dal.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Toyota Prius

Poprvé se tento model představil veřejnosti v roce 1997, což znamená, že letos slaví 25. narozeniny. Během té doby se z kompaktní Toyoty stal symbol ekologického vozidla, kterým rády jezdily (nebo v něm aspoň byly rády viděny) největší hvězdy světového showbusinessu. Za čtyři generace si tahle relativně dostupná Toyota udělala opravdu velké jméno, které by byla škoda zahodit. Navzdory tomu, že samotná myšlenka hybridního Priusu (nebo se píše Priu?) je dnes poněkud přežitá, protože hybridní ústrojí má Toyota už v (skoro) každém svém modelu. Představa ekologického vozidla se navíc nyní přesunula k čistým elektromobilům. Ač je to pro nás, kteří vyrůstali s tím, že Prius má zachránit lední medvědy, trochu k nevíře, Prius zestárnul s námi a z někdejšího průkopníka se postupem času stal snad i lehce zpátečnický model v očích dnešního pokrokového světa. Osobně jsem si myslel, že Toyota nechá tento vůz skonat bez větších řečí, ale minimálně v nejbližší době se tak nestane. A je to dobře. Dokonce si myslím, že se Japoncům opět podařilo překvapit veřejnost, a to hned v několika ohledech.

Předně, nový Prius vypadá skvěle. Tohle auto vypadalo vždy zcela “ekologicky”. Na první pohled bylo jasné, oč zde běží, byla to součást image. Asi nikdy byste neřekli, že je to krásný automobil, maximálně tak funkční. To se teď ale mění. Novinka má ten správný švih, vypadá dynamicky a sebevědomě. Zároveň však vidíte návaznost na předchůdce. Pokrok nastal také uvnitř, Interiér je zcela minimalistický, přesto se však u Toyoty rozhodli zachovat nejpoužívanější fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace apod. Za mne tedy dobré, vnější i vnitřní design se mi líbí.

Překvapení se koná též v otázce pohonu. Stále se jedná o hybrid, na tom se nic nemění. Tentokrát však budou mít zákazníci více na výběr. Výchozí motorizací bude paralelní hybrid, postavený na benzínové jednaosmičce, případně silnějším dvoulitru s výkony od 103 kW do 144 kW. Tyto vozy budou dostupné i s pohonem všech kol. Bohužel to však vypadá, že si je užijí zákazníci jen na domácím trhu či v USA. Evropského trhu se pak bude týkat plug-in hybridní varianta. Ta kombinuje dvoulitr se silnějším elektromotorem. Celkový výkon hybridní soustavy by měl dosahovat 164 kW, což znamená, že Prius tentokrát nebude jen a pouze ekologický, nýbrž  i celkem rychlý. PHEV bude osazen akumulátorem o kapacitě 13,6 kWh, přičemž elektrický dojezd by měl dosahovat nějakých 75 km. A jak víme z praxe, Toyota takových čísel umí dosáhnout. Zajímavostí jistě je i fakt, že v rámci volitelné výbavy bude možné osadit střechu solárními panely, které budou dobíjet akumulátor za slunečných dní a vy tak získáte energii navíc. V kuloárech se mluví i o tom, že v budoucnu dostane Prius vodíkový agregát, ale to zatím nebylo nikým potvrzené. Nicméně se zdá, že Toyota opět uchopila věci za správný konec, a udělala z Priusu auto, které bude mít co nabídnout. A je jistě zajímavé, že se Japonci nenechali zlákat a neudělali ze svého, dnes již legendárního modelu, obyčejné EV. Toyota je totiž přesvědčená, že hybrid ještě zdaleka neřekl své poslední slovo.

Střípky z LA

Před časem jsem na stejném místě žehral na to, že autosalon v Paříži prochází stádiem klinické smrti a že se na něm nepředstavilo prakticky nic zajímavého. Pojďme se tedy podívat, jestli podobným problémem trpí také za velkou louží, protože právě v těchto dnech startuje oblíbený autosalon v Los Angeles. Najdeme tam něco zajímavého, nebo to bude podobná bída s nouzí jaok v Evropě?

Nebojte, tady je to o něco málo lepší. Tak třeba se tu představilo nové Porsche 911. Byť asi poněkud jiné, než byste očekávali. Novinka se chlubí přídomkem Dakar a jistě tušíte, co to znamená. Ano, je to klasická 911 na chůdách, odkazující na modely Safari. Jestli nevíte, o čem je řeč, pak vězte, že konce 70. let se Porsche rozhodlo zkusit štěstí v Rallye a dálkových soutěžích. A byl to poměrně úspěšný pokus, na který novinka navazuje. Je to taková 911 pro každý den, která vám však poslouží, i když vám zrovna někde náhodou dojde asfalt. Pro takové případy je totiž náležitě vybavená. Podvozek je o 5 cm výš než u běžné 911 a nabízí ještě speciální režim, který jej vytáhne o další zhruba 3 centimetry. Dohromady to dělá více než 8 cm nad standardním vozem, a to už je pořádná porce ke zdolávání náročných cest. Pod zadní kapotou najdeme přeplňovaný šestiválec o výkonu 475 koní. Spolehnout se samozřejmě můžete na osmistupňový automat a pohon všech kol. 911 Dakar nabízí též dva speciální jízdní režimy – OffRoad a Rallye. Ten první je jasný – připraví vůz na jízdu terénem, kdy automaticky zvýší světlou výšku a přizpůsobí podmínkám mimo asfalt všechny důležité prvky. Druhý režim bude zábavnější, ten naopak začne posílat více výkonu na zadní nápravu, pro větší legraci za volantem. Cena za tuto speciální 911 bude startovat na částce 225 000 dolarů, což je při současném kurzu asi 5,25 milionu. Pokud máte zájem, pak neváhejte, bude vyrobeno jen asi 2500 kusů. Nevím jak vám, ale mně se takové SUV vlastně docela líbí.

Další novinkou z prosluněného LA je velký kabriolet. Korejský kabriolet. Celým jménem Genesis X Convertible Concept. Tento vůz navazuje na studie Genesis X a Genesis X Speedium Coupé, představené v uplynulých letech. V tomto případě se jedná o klasický velký kabriolet, který nešetří místem. Vlastně takový ideální kalifornský vůz, chtělo by se říct. Já tedy sice nebydlím v Kalifornii, ale tohle by si uměl představit i u nás. Kabrioletů totiž není nikdy dost, že? A tenhle navíc vypadá opravdu k světu. Šéfdesignér Genesisu, jistý Luc Donkerwolke (ano, to je ten pán, co se podílel na první novodobé Octavii a Fabii a nakreslil též asi nejhezčí moderní Lamborghini – Murciélago), se sice nechal slyšet, že se jedná pouze o designové cvičení a modely z rodiny X by měly jen ukázat směr, kterým se vozy Genesis budou v budoucnu ubírat, ale něco mi říká, že bychom se s tímto vozem mohli někdy setkat i na silnicích. Inu, nezbývá než doufat.

Novinky z českého trhu

Očekávaný elektromobil Hyundai Ioniq 6 dostal českou cenovku. Pohlednou novinku si můžete pořídit již od 1 159 990 Kč. Za tuto cenu dostanete baterii o kapacitě 53 kWh a pohon zadních kol. Elektromotor v tomto případě disponuje výkonem 111 kW, přičemž normovaný dojezd činí 429 km. Nejdelší dojezd pak nabídne verze Smart s větším, 77 kWh akumulátorem a pohonem zadních kol (výkon 168 kW). Tam dojezd činí hezkých 614 km. Za tuto verzi bude Hyundai chtít 1 349 990 Kč. Zatím nejdražší variantou bude ta s větší baterií a pohonem všech kol o výkonu 239 kW. Tento vůz v plné výbavě (Style Premium) přijde 1 649 990 Kč. Ioniq 6 se tak jeví jako poměrně zajímavá nabídka, osobně jsem čekal ceny o něco vyšší.

Druhou novinkou na našem trhu, u které byl odhalen ceník, je Renault Austral. Tohle nové SUV, které by mělo být tahounem prodejů francouzské automobilky, pořídíte aktuálně s jediným motorem (1.33 TCe) ve dvou výkonových specifikacích. Slabší má 140 koní a je spřažena s manuální převodovkou, silnější nabízí 160 koní a k tomu automat CVT. Oba motory budou spoléhat na MHEV výpomoc. Diesel vůbec nečekejte, v budoucnu by se měla objevit ještě full hybridní verze. Nejlevněji Austral pořídíte za 770 000 Kč (výbava Techno), nejdražší varianta přijde na 975 000 Kč (Esprit Alpine). Uvidíme, co na něj budou říkat zákazníci.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
17. listopadu 2022, 09:01
2

To prizvednuti sportovniho auta nevidim jako spatny napad. Ty saskarny pred vjetim na zvedak v servisu, na vlek nebo nekam k chate na kopci (mi) za prisne okruhovy vzhled nestoji.

reagovat
Ronin
21. listopadu 2022, 13:07
-3

Porsche 911 dakar je hnusny marketingovy parazit na starej legende, a robi presne opacne o co sa 911 snazi, je to horsie sportove auto. Zdvihnuta 911ka ktora ma offroadove gumy takze bude na ceste hucat a bude menej pohodlnna a zaroven horsie jazdit, alebo cestne gumy ktore budu teda tomu autu uplne zbytocne.
Mimo cestu to vezmu len novinari a majitelia sa budu na tom vozit len po ceste na Porsche zrazy, pretoze nikto predsa nechce potom predavat obite auto od kamienkov. Pohon na vsetky styri a automat len ukazuju, ze je to komercna zalezitost a Porsche to bez toho dokazalo aj pred 40 rokmi.
Mam rad Porsche, ale ich obchodny model prerastol znacku ako taku, a u poslednej generacie 911 sa mi zda, ze je prioritou predavat auta ake chcu ludia, teda vidine zarobku, a nie auta, ktore by Porsche chcelo, alebo vedelo vyrabat. Prachy hybu svetom, a Dakar musi svoju existenciu obhajit tym, ze Porsche prinesie pekny balik.

reagovat
AA
AAMole
21. listopadu 2022, 18:10
0

Co se to děje u Hyundai, že dělají dneska nejlepší koncepty, ale na ty sériovky se nedá koukat? Z konceptu Prophecy na Ioniq 6???

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford E150 Mark III Conversion VAN 1994
Ford E150 Mark III Conversion VAN

1994 rok výroby
210 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Challenger SE 1970
Dodge Challenger SE

1970 rok výroby
318 koní výkon
0 ccm objem

Hummer H2  2008
Hummer H2

2008 rok výroby
400 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem