načítám data...

Autíčkářův týden: Kabriolet, který svět neviděl, elektrický rekord a nový Fiat

Novinka od Fiatu, která se k nám nedostane, Kabriolet od Porsche, který jste nikdy neviděli a rekord na Ringu.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Porsche Cayenne Cabrio

Porsche Cayenne letos slaví dvacetileté výročí. Tento, kdysi kontroverzní model, vyjel poprvé ze stuttgardských bran v roce 2002. Pamatujete tehdy, jaký to vyvolalo humbuk? Že to prý není pravé Porsche, že se jedná o pošlápání tradic a kdesi cosi. Dnes už člověku ani nepřijde, že by to bylo něco zvláštního. Však SUV mají v nabídce automobilky jako Aston Martin, Lamborghini a Ferrari tu bude co nevidět. Porsche se do toho vrhlo jen rychleji a ukázalo se býti průkopníkem. Jako už tolikrát ve své historii. Automobilka si pro nás, k onomu 20. výročí, připravila malý dáreček. Ne, nejedná se o žádnou speciální sérii čí něco podobného. Porsche nechalo nahlédnout laickou veřejnost pod pokličku své historie. Do té neveřejné části. Málokdo totiž tuší, že Porsche zvažovalo již u původního Cayenne ještě další tři karosářské varianty. První měla být dnes tolik populární SUV kupé, na které dostalo až v poslední, tedy aktuální generaci. Další měla být prodloužená verze se třemi řadami sedadel. A poslední, zdaleka nejdivočejší představou, měl být jakýsi kabriolet.

Bylo to kupodivu právě kabrio, které se dostalo do nejpokročilejší fáze návrhu. Tuto studii nám Porsche ukázalo. Jedná se sice o nepojízdnou maketu, ale to jistě neubírá na zajímavosti. Vypadá to spíš jako targa, než klasické kabrio, s čímž se pojí problémy, ohledně řešení stahování střechy. Byly vypracovány počítačové studie, jak by takový mechanismus měl fungovat. Údajně trochu připomíná řešení, které se pak využilo na 991 Targa. Zajímavostí je i řešení zadní části, na které se nemohli designéři shodnout. Proto se vymodelovaly dvě varianty najednou. Myslíte, že by trh takové auto přijal? Skončilo by to prodejním fiaskem? Koupili byste si jej?

Fiat Fastback

Fiat představil nový model. To je vždycky velká událost, neboť tahle italská automobilka nepatří v posledních letech zrovna k těm akčnějším výrobcům, kteří by zvládali několik novinek ročně. Tentokrát se Fiat pustil do neprobádaných vod a ukázal světu auto, které by mělo býti SUV kupé, přičemž ve skutečnosti je to spíš zvednutý liftback a jmenuje se velmi originálně – Fastback. Nebojte, taky tomu úplně nerozumím. Trápit nás to však nemusí, neboť Italové nepočítají, že by se tento model měl dostat na starý kontinent. Díru do světa by měl udělat na jihoamerickém trhu. O co tedy přijdeme? Fastback stojí na základech modelu Pulse. Využívá platformu MLA. Pod kapotou by měl pracovat litrový přeplňovaný tříválec a větši čtyřválec 1.3l. S délkou 4,1 m se bude jednat velmi kompaktní auto. Brali byste takové auto i u nás?

Elektrický rekord na Nürburgringu

Přetahovaná o nejrychlejší časy z této legendarní trati, je již takovým koloritem mezi jednotlivými výrobci. Soutěží se tam prakticky ve všem. Nejrychlejší auto vůbec, nejrychlejší sedan, nejrychlejší hot hatch a když nevíte co by, tak si prostě svou kategorii vymyslíte, i kdyby se mělo jednat o bizár typu nejrychlejší sedmimístné SUV. Invenci se prostě meze nekladou. S postupným rozšiřováním elektromobiity tak bylo jen otázkou času, než začne přetahovaná o nejrychlejší elektromobil na Ringu. Asi nepřekvapí, že se tento souboj v součanosti odehrává mezi leadery na poli elektromobility. V hlavních rolích Porsche a Tesla. Němci zajeli původně rekord s modelem Taycan Turbo, přičemž se Tesla rozhodla, že to tak nenechá a vyslala do Německa svůj vrcholný produkt – Model S Plaid. Ten sice měl zpočátku nějaké problémy, kdy jeden z pokusů skončil odtahem z dráhy, ale nakonec se američanům povedlo překonat Porsche o celkem solidních 7 sekund.

To však platilo jen doposud. Porsche se nevzdalo, vybavilo Taycan Turbo S paketem Performance (dostupný zatím pouze v Německu) a vyslalo jen zpět na oblíbenou dráhu. Výsledkem je zlepšení rekordního času o 2 sekundy. Aktuálně nejrychlejší elektromobil zvládne objet Severní smyčku za 7 minut a 33 sekund. Zajímavé je, že na to Porsche nepotřebovalo ani žádné zvýšení výkonu. Performance kit obsahuje pouze upravený podvozek a lepivější pneumatiky. Porsche Taycan tak potřebuje k rekordnímu času zhruba o 30% nižší výkon, než jakým disponuje nejsilnější Tesla Model S. Myslím, že tohle však není rozhodně poslední slovo a v blízké budoucnosti se jistě dočkáme dalšího zlepšení nejrychlejšího času mezi EV. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
11. srpna 2022, 08:54
0

Při prvním pohledu na úvodní obrázek článku jsem si říkal “zase někdo sedel dlouho u Photoshopu” - a hle, možná fakt někdo od Porsche! Pokud je to pravé, tak mají u mě obrovský obdiv, že nad něčím takovým vůbec uvažovali :-)

reagovat
Be
Beran
13. srpna 2022, 10:51
2

Zaujalo me to zlepseni o 9s "pouze" podvozkem a gumama, tak jsem k tomu hledal sirsi kontext. A tech 7:33 je cas nejrychlejsiho SERIOVEHO elektromobilu. A odpovida to pagani zonda nebo porsche 911 GT2/GT3 (tem hodne ostrym edicim). A rekord v seriovych autech ma nejake AMG s 6:43, druhe misto vylepsene lambo s 6:44.

Myslim si, ze historie rekordu na severni smycce nebo nejake perlicky by byl fajn clanek.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

DeSoto Fireflite  1956
DeSoto Fireflite

1956 rok výroby
163 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem